Dromen en nachtmerries

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Zoveel te hoger de dosis Redomex dat je neemt zoveel te akeliger je droomt (volgens een arts).
Misschien komt dit wel meer voor bij medicatie.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

verlorengezondheidman schreef:@Henny;
Ik ben ervan overtuigd dat al mijn slaapklachten nauw samen hangen met ME/CVS!
Als de dokter het ene (=ME/CVS) ontkend kun je het andere (=o.a. slaapklachten), wat daar nauw mee samenhangt natuurlijk niet BEkennen :roll:
Ondanks die overtuiging zou ik de klachten absoluut splitsen. Zeker bij een arts die ME niet serieus neemt.
Slaapapneu kan als aparte klacht (naast ME) voorkomen.
Als je toch in die slaapkliniek mocht komen, kan je de andere slaapklachten ook bij noemen.

Succes en sterkte, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

niessie schreef:Hallo verlorengezondheidman
Ik vind het wel opvallend dat nachtmerries ook bij meerdere mensen voorkomt en dan vooral dat het bijna dagelijks is!
Ik zou alleen niet weten of mijn ademhaling stopt tijdens mijn slaap
Misschien wijzen de nachtmerries toch op een neurologische aandoening????
Volgens het Vermoeidheidcentrum komt dat doordat ik (CVS-ers in het algemeen?) teveel LSD aanmaak (jaaa, die drug :P). Zorgt ervoor dat je nachtmerries ontzettend levensecht zijn, en dat je in het dagelijks leven onhandig bent (Bella-achtig onhandig a la Twilight). Ikzelf heb een jaar lang gedroomt dat elke nacht de wereld verging op een andere manier, en ik dus ook mee :roll: De makers van 2012 hadden daar nog heel wat inspiratie vandaan kunnen halen :lol: Nu heb ik ook wat creatievere nachtmerries, meerdere keren per week, die heel goed verfilmd zouden kunnen worden qua creativiteit, soms geniet ik echt intens van bepaalde delen, als het nog geen horrorverhaal is geworden.

Ik heb wel heel vaak dat ik 's nachts ineens helemaal te pletter schrik van niks, omdat ik het gevoel heb ik dat ik val. Heftige adrenalinestoot enzo, niet zo prettig, maar niet echt dat ik het bewustzijn verlies. Lijkt me idd toch iets om te laten onderzoeken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Eressea;
Ik heb wel heel vaak dat ik 's nachts ineens helemaal te pletter schrik van niks, omdat ik het gevoel heb ik dat ik val. Heftige adrenalinestoot enzo, niet zo prettig
Dat gevoel ken ik en komt telkens terug in verschillende dromen/nachtmerries. Ik vlieg dan rond maar wil gewoon lopen, het is dan net of ik de controle kwijt ben over mijn lichaam en of ik telkens naar beneden val waar ik dan telkens weer van schrik :shock:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Haha, lsd tja dat werd mij ook gezegd.
Merk het ook echt, ik ben nu meer in balans waardoor ik de amitriptyline en melatonine af en toe niet meer neem.
Maar die dromen..............ja daar kun je echt films mee schrijven!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik dacht al dat het aan mij lag. Ik kan me per nacht soms wel 3 dromen helder herinneren. Had ik vroeger zelden. Maar dacht door alle stress en zo door de ziekte en andere omstandigheden. Maar blijkbaar kan het dus ook met ME te maken hebben, krijg ik hier de indruk.
Ik heb volgende week een slaaponderzoek in Ede. Dit ga ik in elk geval aangeven. Ben benieuwd of ze er wat mee kunnen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

ik heb deze week een slaaponderzoek gehad in Ede. Ik droomde ook veel zei de neuroloog.
Verder kwam ik met slapen niet in stadium 4, het stadium waarin je uitrust en je lichaam zich herstelt en energie opbouwt voor de volgende dag.
Ik heb nu medicijnen (mirtazapine) voorgeschreven gekregen. Ik hoop zo dat ik hiermee wat uitgeruster op zal staan..
Francis1968 ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt, krijg jij ook een C-EEG?
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hallo allemaal
Ik vroeg me af hoe je aan zo n slaaponderzoek komt?
moet je hiervoor worden doorverwezen door de huisarts?
Wat wordt er geregistreerd met zo n onderzoek en waar vind dat onderzoek plaats??
Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe ik eigenlijk slaap en of ik wel uitrust!

Heel graag een reactie
Groetjes Niessie
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Ik ben via het vermoeidheidcentrum in lelystad doorverwezen naar de gelderse vallei.
Ik ben in mei in de gelderse vallei in veenendaal geweest en heb een melatonine onderzoek gehad. Daar kwam uit dat mijn lichaam dit te laat aan maakt en daarvoor slik ik dus melatonine.
Omdat ik nog steeds niet uitgerust opsta ( ik slaap verder opzich wel goed, slik nu melatonine en amitritilyne) heeft de internist geadviseerd nogmaals naar de gelderse vallei te gaan en nu voor een C-eeg. Ik ben maandag in veenendaal geweest bij de neuroloog en t onderzoek was niet gepland, maar ik kon er gelukkig tussengedrukt worden en kon direct naar het ziekenhuis in Ede. Daar kreeg ik allemaal plakkers op mijn hoofd en een aatal in mijn gezicht. Toen kon ik naar huis en daarmee slapen. De volgende dag moest ik terug komen voor de uitslag. Zoals ik hierboven al vertelde.
Ik moet nu de amitriptilyne stoppen en ook de melatonine en dan kan ik beginnen met de mirtazapine. Hier moet je dieper van gaan slapen zodat je meer uitgerust bent. Ik ben heel benieuwd.

Overigens word er vanalles geregistreerd tijden het onderzoek. De hersenactiviteit, de spanning bij je kaken enz, je oogbewegingen enz.
Ik vond het heel interessant om te zien wat er uit kwam. Kon precies zien wanneer ik wakker was, hoelang ik sliep, wanneer ik droomde, hoe snel ik in slaap viel en welke stadia ik doorliep.
Nu hoop ik zooo dat ik door de medicijnen uitgeruster word..
Dus als iemand ervaringen heeft met t medicijn hoor ik t graag!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@Loesje
Ik ben ook door Lelystad doorverwezen voor een C-eeg. Ik gebruik ook melatonine en amytriptiline. Slaap de hele nacht maar rust niet uit. Precies jouw verhaal. Ik heb ook van die melatoninewatjes in moeten leveren. Maandag dus het slaaponderzoek en de 15e krijg ik de uitslag. Ben ook heel benieuwd. En ik hoop gauw te horen dat je uitgeruster wakker wordt!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Ietje
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 okt 2010, 09:55

Nachtmerries

Bericht door Ietje »

Topic samengevoegd. admin

Hoi,

Hoe moeier ik ben, hoe slechter ik slaap en als ik dan slaap heb ik vreselijke dromen.
Hebben jullie dit ook? kon het nergens vinden..

Ik heb een droom gehad dat ik werd doodgeschoten.

Ik zag s nachts vanuit mijn kamer iets op straat gebeuren en trok het gordijn verder open om het beter te kunnen zien.
Ik realiseerde mij dat ik dit niet mocht zien gebeuren, er werd namelijk iemand geliquideerd.
Doordat ik het gordijn verder had opengetrokken viel er een streep licht op straat. De moordenaars keken mij recht in het gezicht.
Snel trok ik het gordijn dicht en werd vreselijk bang.

Ze trapten mijn deur in en zeiden tegen mij, "nu moet jij ook dood, je hebt teveel gezien"
Ik mocht kiezen hoe ik dood geschoten wilde worden (aardig toch?)
Ik koos voor in mijn achterhoofd, want ik wilde het niet zien. op mijn knieen zittend voelde ik zo'n paniek opkomen, er schoot werkelijk van alles door mijn hoofd. En voordat die kogel kwam, dat duurde zo lang...

Ik voelde hem in mijn hoofd gaan maar het deed helemaal geen pijn.
Viel voorover op de grond, en het werd heel stil...
Ik besefte dat ik dood was.

Ben opgestaan en liep de straat op en zag een groep vrienden in een bus rijden. Ik rende er naartoe.
"Ik wil mee" riep ik, niemand hoorde me.
Ik riep en schreeuwde naar de bus. Een onbekende man in de bus draaide zich naar me om en zei "jij kan nooit meer mee, jij bent dood"...

Werd zwetend wakker...

Hebben jullie ook "gezellige"dromen om te delen?
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Nachtmerries

Bericht door Lynn »

heeeeeeel herkenbaar.. Word wekelijks vermoord ;-)
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Nachtmerries

Bericht door cansada »

Helaas kan ik niemand deelgenoot maken van mijn dromen; ben ze meteen weer kwijt. Soms blijven er nog flarden van hangen. Wat wel frappant is dat ik vanochtend wakker werd en meteen de naam ‘Annemarie Rijtjes’ hardop zei. Van heel de droom weet ik mij niets meer te herinneren en die naam zegt me werkelijk ook niets.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Gelukkig heb ik nog nooit gedroomd dat ik vemoord werd!

Wat ik wel al gedroomd heb:

Ik had een heel groot stuk grond gekocht blijkbaar en daar stonden allemaal dieren op: paarden koeien, honden, schapen, en dat was nog niks,

Maar er stond een immens grote aquarium op dat stuk grond met een immens grote waterschildpad erin!
Echt groter dan mezelf!
En die was heel wraatzuchtig, ik durfde dus niet eens in haar buurt te komen om haar eten te geven!
Ik stond echt met mijn handen in het haar, het leek net echt en ik wist absoluut niet hoe ik voor al die dieren moest gaan zorgen en hoe ik zoiets stoms had kunnen doen en hoe ik het zover had kunnen laten komen!

Ik werd er zo ontzettend moe van...

Gelukkig werd ik die morgen wakker, en was alles maar een droom.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb ook al jaren last van nachtmerries en dat werd altijd afgedaan als angstdromen.....ik ben er nu achter dat als ik droom dat ik niets meer kan (wat ik toch wel vaak droom) of over vliegtuigen die neerstorten dan ben ik echt over mijn grenzen gegaan en dan moet ik heel goed om mezelf gaan denken
Het is een soort waarschuwing....als ik dit ga dromen weet ik weer genoeg en daar ben ik pas sinds kort achter....het is een soort signaal!!!!!
Plaats reactie