Suiker

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Hallo Nabo,
val je dan niet ontzettend af?
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ja ben wel wat afgevallen!
Maar verder bijna bedlegerig en heb een rolstoel dus bewegen doe ik amper.

Gelukkig mag ik nog wel naturel chips! haha

Maar mis al mn eten wel hoor, ben t zat altijd die rijstenwafels eten.
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Ik ben ook 7 kilo afgevallen.

Nabo, daar kom je snel van terug als je dingen gaat proberen/gaat zondigen.
Het ongemak en de pijn die je dan ervaart doen je verlangen naar je dieet.
Ik ben ontzettend blij met mijn dieet, onddanks dat het niet veel is.
Ik geniet meer van een rijstewafel met sesampasta dan van een stukje chocolade.
hayes
Actief lid

Bericht door hayes »

Intoleranties zijn idd zeer belangrijk..

Maar ik snap niet goed hoe je intolerant kunt zijn voor suiker, maar niet voor fructose? Suiker bestaat toch uit 50% glucose, 50% fructose? Of werkt het zo niet.. :-k
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Volgens mij is suiker glucose en dus iets anders dan fructose... Zo ben ik dus ook niet intollerant voor lactose, maar wel voor caseine (een ander stofje dat in ALLE zuivelproducten zit, dus ook in geitenmelkdingen). Ingewikkeld is t idd, hoor!
hayes
Actief lid

Bericht door hayes »

Nee, tafelsuiker is sucrose en bestaat uit een glucose- en fructose-eenheid.

Zal dan mss liggen aan de glucose.. De glycemische index van fructose is veel lager. Minder schommelingen in de bloedspiegel = minder klachten. Dat beperkt zich dan wel niet alleen tot suiker dan.

Sorry was even in de war. Pff geraak daar allemaal maar eens aan uit!
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Ik heb nu een half jaar suikervrij gegeten, n.a.v. advies van mijn arts. Hij dacht dat het zou helpen om mijn hypoglycemieklachten te verminderen en daarnaast had ik wat candida, en daarvoor zou het ook goed zijn.
Nu is mijn vraag of anderen die suikervrij zijn gaan eten echt een wezenlijk verschil hebben gemerkt in hoe ze zich voelen. Ik heb namelijk helemaal niets gemerkt. En nu vroeg mijn vriend vandaag of ik niet weer gewoon mét suiker zou gaan eten, omdat ik me toch net zo ziek voel met als zonder suiker.. Hij gaat nu zelf een cake bakken en vroeg of ik dan niet ook gewoon een stukje zou nemen. Met als gevolg dat ik nu voor het eerst aan het twijfelen ben over het nut van het suikervrije dieet.. Ik heb het tot nu toe wel goed en gemotiveerd volgehouden, maar het heeft bijv mijn hypoglycemieklachten niet beinvloed.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ben je gewoon weer gestopt met suikervrij eten als het geen verschil leek te maken? Of blijf je toch doorgaan in de hoop dat het op de heel lange termijn toch nog verschil gaat uitmaken?
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi pip,

Ik zou het toch wel blijven vol houden, meis. In het verleden heb ik i.v.m. hypoglycemie en ook candida, een streng suiker en gist vrij dieet gevolgd. Na 1,5 jaar ging het (pas) beter met de bloedsuikerspiegels en de klachten.

Ik heb begrepen van verschillende natuurartsen als je niets doet aan de hypoglycemie en suiker blijft eten dat de klachten alleen maar steeds erger gaan worden. Hypoglycemie is de voorloper van diabetis, volgens complementaire artsen/internisten. Reguliere artsen geloven daar niet in, ik wel en dat zal PvM ook doen, anders vraag je dat nog even goed na bij PvM?

Groetjes, Louisa
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Jeetje, duurde dat zo lang? Dat wist ik helemaal niet. Ik nam aan dat je na een paar maanden wel verschil zou merken, omdat je de bloedsuikerspiegel niet meer zo 'prikkelt' met een constante aanvoer van suiker en de vervangers daarvan.. Ik had er ook geen idee van dat hypoglycemie de voorloper van diabetes kan zijn. Ik heb er al een groot deel van mijn leven (ook voor de diagnose ME/CVS) last van en mijn moeder ook. Dus ik nam aan dat het een 'erfelijk trekje' was. Ik zal het idd nog eens aan PvM vragen als ik de kans heb. Het probleem is vaak dat hij dingen voorschrijft, maar zelf niet meer navraagt of ze effect hebben of niet, en omdat de tijd bij een telefonisch consult vaak beperkt is, heb ik dan snel de neiging om maar zelf te proberen een afweging te maken of iets zin heeft of niet.. Maar als ik jouw advies volg, waartoe ik wel sterk de neiging heb, zit ik dus vanmiddag toch nog te balen in de cakelucht..je wordt bedankt! haha :-) ;-)
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik heb het twee jaar volgehouden en er niet heel veel van gemerkt, maar wist dat ik het deed om erger te voorkomen. Een keertje zondigen? No way? Want dan doet zich weer zo'n verleiding voor en kan je nog maar moeilijk stand bieden. Een enkel groot verschil met voorheen, was dat nare gevoel van een zere keel waar ik sindsdien nauwelijks nog last van heb.

Inmiddels volg ik een aangepast dieet na het testen van mn bloed via DML door US Biotek en wat denk je dat daar uit kwam? Een enorme waslijst aan intoleranties, waaronder: ja hoor - suiker!

Sterkte ermee, Pip! Groetjes van Bloempie
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

En natuurlijk ook bedankt -maar dan echt :-D- voor je snelle reactie Louisa!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Jij ook bedankt voor je reactie Bloem!

Ik heb ook een voedselintolerantietest laten doen, waar verschillende intoleranties uitkwamen, maar volgens mij is suiker daarbij niet getest. Dus of ik er intolerant voor ben weet ik niet. Als je schrijft dat je het volhoudt 'om erger te voorkomen', wat bedoel je daar dan precies mee? Was er bij jou ook reden om aan te nemen dat je klachten zouden verergeren door suiker te blijven eten? (ik bedoel dus voor je die Biotektest had laten doen). En eet je nu nog steeds suikervrij?

Ik heb zelf tot nu toe ook niet gezondigd nee, maar heb mezelf een stuk appeltaart in het vooruitzicht gesteld voor de dag dat ik 10 jaar ziek ben (21 juli). Dan mag ik wel een stukje troost d.m.v. een kleine suikerbom, heb ik bedacht! ;-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

pip schreef:zit ik dus vanmiddag toch nog te balen in de cakelucht..
Als hier chocolaatjes of Belgische pintjes tevoorschijn komen, dan snuif ik er altijd ff aan. Afwijking.... Nope, ik schaam me nergens voor hier op het forum! Whoahaha!
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Maak jij er een sport van om tegelijk met mij te posten Bloem? :-)
En hahaha..nou, ik weet niet of ik het aankan om vanmiddag aan die cake te ruiken hoor. Ik zei juist tegen mijn vriend dat ik me wel in de slaapkamer zou opsluiten, vermijdingsgedrag dus! :-)
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ja, ik praat graag door mensen heen, Pip! Vergeet je niet je compu mee te nemen naar de slaapkamer? Dan kan je hier lekker verder kletsen als afleiding!
Plaats reactie