Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi Janine,
Ik weet alleen dat een dieet werkt, heb er al verschillende geprobeerd, en ben echt al verschilende maanden vrij van klachten geweest, waaronder ook helder in mijn hoofd, door het Makers dieet, en dit lijkt er wel heel erg op, maar is toch ook weer net iets anders.

Het begint met de eerste fase: vlees en vis, en het merg van de botten , botten, zowel van kip, vis, runderen wat heel goed ozu zijn voor het immuunsysteem, zelfs tussendoor drinken als bouillon.
Nu heb ik een aantal jaren geleden een kursus gevolgd, keigoeie kursus, en daar zeiden ze dat ook, dus, daar geloof ik al zeker in!
Dan 2de fase= gekookte groenten bijvoegen, ben ik ook van overtuigd dat dat goed is, en dat kunnen we al zeker verdragen.
Tot fase 6 zie ik al geen problemen qua intoleranties.

Ipv kefir neem ik dan wel mutaflor of probiozym. Spijtig want kefir is echt heel lekker, ik heb het zelfs geprobeerd met geitemelk ed, maar dat lukte me ook niet.

Ik zie wel hoe het loopt, maar ik geloof veel meer in een dieet, dan in al die zware medicatie.
En volgens mij moet de oorzaak van zovele zieken wel in onze voeding liggen, er zijn te veel mensen ziek, teveel ADHDers, autisme zit in de lift etc...
Wij zijn niet voorbestemd om de dingen te eten die wel nu allemaal eten, maar we zijn geschapen in een tijd waar er alleen maar wilde dieren en planten waren.
dus, back to basics!
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Beste karolien, die ervaring heb ik ook met alleen vlees en vis.

Ik zie echter voeding niet als oorzaak, daar ik nooit problemen heb gehad en altijd lette op gezonde voeding.
Ik zie deze gekke voedingsintoleranties juist als 1 van de uiteinden, zeer zeker niet als begin.

In mijn ogen kun je dieten wat je wilt, maar als je de oorzaak niet enigzins aanpakt dan zet het niet echt zoden aan de dijk.
Voor alles intolerant/allergisch maakt ook weer voor niets..
Afgezien natuurlijk uberhaupt van gezonde voeding en enigzins terug naar de basis, en ben ik er van overtuigd dat adhd,autisme, alzheimer en dergelijke via voeding getriggerd wordt... maar in onze situaties zie ik voeding zeer zeker niet als uitgangspunt.
En blijven eten volgens onze ontelbare intoleranties is ook verre van gezond,waarbij back to the basic nog niet genoeg is.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Dat begijp ik toch niet, Janine, dat back tot the basic niet genoeg is.
Wat eet je dan?
Of wat kan jij dan nog eten?
Misschien kan het zijn dat back tot the basic niet genoeg is, omdat wel ons lijf al zolang stuk maken, en het daarvoor te laat is, en ons lijf al te veel geleden heeft.
En het is ook niet alleen de voeding die niet goed is voor ons, he: luchtverontreiniging, antibiotica, vaccinaties, suiker is echt vergif, en we eten dat allemaal al zo lang, stress van jongsaf aan...laten we zeggen: heel de westerse levensstijl.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Nog even dit: je zegt: ik heb altijd gezond gegeten.
Ik dacht ook dat ik altijd gezond at, maar in deze tijd eet niemand gezond, he, dan moet je al teruggaan naar de oertijd om te weten wat gezond eten is.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Nouja, voor zover ik nu weet, heb ik een paar kleine heldere dagen gehad toen ik enkel wildvlees (hert,konijn,struisvogel), vis (zalm,makreel of forel), en fruit (lychees en granaatappel), en paksoi als groente at. Kip is twijfelgeval maar ik denk dat het erbij kan, al at ik het toen nog niet.
Voor de bereiding enkel zout en kokosolie.

Nou dan is je leven beperkt hoor..

Volgens mijn maatstaven en wat ik weet over voeding heb ik altijd gezond gegeten, op een manier dat een gezond lichaam aan zou moeten kunnen. Veel vers, absoluut niet veel voorverpakt enzovoort.. maar wel "alles" . Als je dat varieert, alles met mate.. dan zou het voor een lichaam geen probleem moeten zijn hoor. Het lichaam kan veel aan.

Nooit antibiotica gehad. Vaccins wel, maar dat is kiezen tussen twee kwade. Niet opgegroeid met suikerbommen, frisdrank en andere ellende.
En niet vergeten: de voeding is vergeleken 20 en 10 jaar geleden al veel veranderd, destijds veel minder E-nummers en andere troep. Dat buitensporige gebruik van allerlei stoffen is echt gigantisch toegenomen de afgelopen 10 jaar.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ben echt geschrokken toen ik het bericht las in de krant dat het aantal kinderen met diabetes op enkele jaren tijd verdubbeld was!!!
Dat zegt toch genoeg, he.
Dat zijn dus kinderen wier pancreas al zo beschadigd is dat ze geen insuline meer produceren, en daar is geen terugweg mogelijk.
Als de pancreas kan beschadigd raken door voeding, waarom dan andere organen niet?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ja dat klopt, heavy he. Op dit moment zit er ook wel heel veel rommel in voeding. Kinderen van nu eten anders dan kinderen van 15 jaar geleden.
Maar ik zie voeding niet als veroorzaker van ME.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

En antibiotica ook niet?
Ik denk echt dat het id darmen begint (zolang het tegendeel bewezen is, want we kunnen nu alleen maar raden, tot we het echte verhaal kennen)
en dat de darmflora kan aangetast worden door allerlei dingen, en een samenloop van dingen, verkeerde voeding,v erkeerde dranken, koffie, antibiotica, ik ben er van overtuigd dat brood niet zo gezond is als iedereen denkt, alcohol...ook trauma's uit de kindertijd spelen een rol...
Er zijn hier op het forum toch wel een aantal mensen die echt ook zeggen dat ze ziek geworden zijn na een (lange) antibioticakuur.

ook na de ziekte van Pfeiffer, maar waarom krijg je die???

of topsporters,

Ik heb zo mijn eigen theorien, al dan niet gestaafd door onderzoeken, maar die ga ik hier toch niet verkondigen want dat is een beetje té, we zullen zien, he, wat verder onderzoek nog uitwijst.

en zo zal iedereen wel zijn eigen mening hebben, he.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik ben wel benieuwd naar je mening! Meen in je bericht wat irritatie te lezen? Mijn berichten zijn geen aanval op jou. Als je het vervelend vindt, dan stop ik wel met mijn gedachtes te plaatsen.

Ik heb niet gezegd dat antibiotica niets veroorzaakt. Juist wel. Lijkt mij een flinke darmflora killer. Alleen heb ik zelf nooit ab gehad.

Hmm.. dus eigenlijk zie jij de darmflora als beginpunt (maar dan spreken we nog niet over intoleranties en allergien... die komen later pas, bijv na pfeiffer of candida enzovoort, of ben jij van mening dat het daarmee begint?)

Maar dan nog moet er toch iets zijn waarom de 1 wel op voeding gaat reageren, en de ander niet?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Nee hoor, geen irritatie, iedereen heeft recht op zijn eigen mening, he.

Waarom de een wel en de andere niet op voeding gaat reageren?
Meer en meer mensen worden ziek, dat is gewoon een feit, of het nu kanker is, of ME of ADHD, of autisme, ...en de gevoeligste zielen het eerst?
Maar dit klopt ook niet vb. na een antibiotica-kuur, of na een trauma, of na een periode van constante stress, . ...dus, je moet het echt geval per geval bekijken. Je kan dat niet allemaal over dezelfde kam scheren omdat de hele leefwereld, voedingsgewoonten, al dan niet mishandelt, misbruikt, dicht bij veel fabrieken wonen , ouders met soortegelijke ziekten, want vb. een zwakke darmflora word blijkbaar doorgegeven van moeder op kind, etc, etc... meetelt.
Nogmaals, dit is gewoon mijn mening, he, het is geen waarheid, zolang niets bewezen is.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

hmm ja, maar ik zoek wel naar een oorzaak, haha Maar goed wie niet. Ik begrijp je, er is nog geen waarheid, geen duidelijkheid. Jammer.
Ik heb wel een vermoeden hoor, wat mij zwak heeft gemaakt zodat allerlei virussen,schimmels enzovoort hun kans konden pakken, en daardoor mijn hele lichaam incl darmflora op zijn kop staat.
En bij de ander, begint het met gekwakkel van de darmen.
He.. weer geen pasklaar antwoord..
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Zie je wel dat er een vermoeden is.
Ik heb bij mij ook een vermoeden en dat is niet 1 ding maar een samenloop van...
en ook als ik verder kijk, naar de mensen die ik ken, met ME of FM, en dat zijn er heel wat, want in de kursus die ik volgde waren verschillende mensen met ME, en ook in mijn omgeving, ... maar verder wil ik hier niet op in gaan.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Janine,

Wat ik hierbij toch ook nog moet zeggen is dat ik mijn heldere maanden ook toeschrijf aan het dieet, maar het zou toch niet gelukt zijn zonder de Gesret-behandelingen die ik gehad heb.
Mijn ruggewervels zijn allemaal rechtgezet door een osteopaat, daardoor is er veel veranderd in mijn lichaam, de spieren en alles wat daarmee verbonden is, zijn kunnen herstellen.
Ik ben ziek geweest na de behandelingen, maar het leek alsof de ziekte eruit kwam, en na een half jaar of nog langer van een aantal behandelingen leek het alsof de slechte energieen die in mijn lichaam zaten weg waren.
Maar spijtig genoeg ben ik terug heringevallen, denk dat ik mijn dieet nog wat langer had moeten volhouden.
Ik moet wel zeggen dat sinds de gesretbhahndelingen mijn lichaam veel beter aanvoelt en ik me veel beter in mijn vel voel.
Ik had ook altijd een knobbel vanachter op mijn rug, mijn rug stond echt scheef, en mijn achterhoofd zat vast, ik heb ook een hernia-operaite gehad, door de spanningen van mijn ziekte.
En nu voelt alles wel veel soepeler aan, en kan alles zeker beter doorstromen.
Gebruikersavatar
ramon
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:32

Bericht door ramon »

Natascha Campbell-McBride, de auteur van het GAPS dieet (Gut and Psychology Syndrome) heeft een probiotica ontwikkelt ter ondersteuning van het dieet voor een goede darmflora. Dit is Bio-Kult, en is in de verkrijgbaar bij www.qnaturals.nl.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Thanx,

die Bio-kult is wel beterkoop dan de probiozym,en is ook met enzymen; zou het even goed zijn?

Ik ben sinds dit gepost is, weer strenger met mijn dieet bezig(sinds een week) niet begonnen met fase 1, maar toch weer een week bijna geen koolhydraten, ben mergpijpen gaan kopen, etc...en ik moet zeggend at ik de eerste dagen weer meer moe was, maar nu is het beter, ben helderder, heb ook wel heel levendige dromen deze week, ik voel mijn sexuele gevoelens weer meer(dat is mijn barometer)....maar mijn ervaring weet dat zo weinig koolhydraten niet vol te houden zijn, want dan krijg ik weer andere problemen, door te extreem dieten, en dan zit ik weer in de knoei.

Ik herken mij volledig in die casussen die op de site van de poort staan.
Zouden die hun hoofd ook kraken als ze ontgiften??? Tot hiertoe heb ik nog niemand gehoord die zijn hoofd kraakt, buiten mezelf.( dus, deze week weer erg gekraakt.)
Ik zou het toch es willen vragen aan Lucas.
Plaats reactie