zelfvertrouwen

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Sassy bij mij is het soms een bende thuis, kan me niet zoveel schelen ik krijg toch weinig bezoek (=te vermoeiend) hoef met niemand verder rekening te houden (behalve natuurlijk met ME/CVS dan)
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
crazyloop
Beginner

Bericht door crazyloop »

Ik heb duidelijke persoonlijkheidsveranderingen gekregen door de ME. Stemmingswisselingen, depressief, angstig, snel geirriteerd. Als ik me lichamelijk slecht voel dan heb ik er meer last van. Ook onzekerder, groepen mensen zijn teveel, terwijl ik normaal een vrij sociaal iemand ben die met iedereen kletst. Ik stel beslissingen uit tot de hele paniek/geirriteerd/depressieve moods wegzijn, dat gebrurd meestal na rust, fysiotherapie, goede nachten slaap. Ik reageer op zon slecht moment heel anders dan wanneer ik normaal ben. Dat is iets waartegen je kan vechten of het kunt accepteren. Als ik normaal ben met rust dan heb ik een normale hoeveelheid zelfvertrouwen en neem ik zinnige beslissingen. Anders dan kan ik het beter niet doen. Vaag om zo'n verschil te voelen, het is net alsof je soms een andere persoonlijkheid hebt.
Op moeie momenten dan ga ik vaak uit van wat ik weet dat ik op een normaal moment zou doen, gebruik logical (gevoel klopt van geen kanten) of ontwijk het tot het beter gaat. Jezelf de rust gunnen om na te denken, accepteren dat je meer fouten maakt en soms onzekerder bent kan helpen om je er niet TE druk over te maken. Het gebeurt nou eenmaal en sommige mensen gaan er goed mee om, sommige kunnen er niet tegen. Vaak is er niet tegen te vechten dan kan je het beter accepteren.

Ik denk dat het ook verschil maakt hoe ver je bent in je leven, als je al een partner en kinderen hebt die je kunnen helpen en bij je blijven ben je beter af dan als je nog niks hebt bereikt in je leven... en er ook weinig kans op is als je ziek blijft. Geen studie niks afgemaakt allemaal door die kutziekte en relaties zijn lastig (ik ontwijk ze). Of ik nou beter wordt of niet, mijn hele leven is al dusdanig verandert dat de toekomst moeilijker is. Ik snap best dat je je klote voelt verlorengezondheidman soms is het wel lekker er ff op te schelden. En je frustraties eruit te gooien. Helpt ook als je weer dingen terugvind, heb nu thuiswerk, kan medicijnen betalen, massage, taxi, supermarkt thuisbezorgen.. niet meer zo afhankelijk en weer een soort toekomst... en een betere conditie omdat je minder hoeft over te belasten... dat verbeterd je zelfvertrouwen zeker. Als je ziet dat je ermee om kan gaan en controle hebt net als een normaal persoon dat is lekker. Zeker goed om weer vertrouwen te krijgen en dingen rooskleuriger zien. Dingen doen die je de controle teruggeven om je leven weer dragelijk te maken helpt voor mij meer dan "positief denken" dat lukt mij niet zonder toekomst. Dus dan maar aan de toekomst werken. Dat werkt wel hierzo. Iedereen is anders.. en voor andere mensen werken andere dingen.
-Danielle
Beginner

Bericht door -Danielle »

hey crazyloop, ik las ergens dat je thuiswerk deed. Wat doe je en hoe kwam je zover?
Plaats reactie