fructose

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

error
Beginner

Bericht door error »

karolien schreef:Ah, oke, Eror, dat zou tof zijn, kan je het me dan laten weten?
En veel succes bij hem, graag zou ik ook willen weten wat hij de eerste maal doet, mijn collega is een 5-tal jaren geleden bij hem geweest en die zegt dat ze de eerste keer alleen een formulier moest invullen met welke symptomen je allemaal hebt en dan pas na 1,5 uur wachten even bij hem kon en dat was het dan voor de eerste keer. Dan moest ze nadien nog een 4-tal keren opnieuw naar hem voor de testen.
Groeten,
Ik ben ongeveer een 30 minuten bij hem binnen geweest. Hij stelde allerhande vragen over het ziektebeeld en ziektes uit m'n verleden. Toen ik vermelde dat ik in rond mijn 25 ( ben er nu 37) een zware salmonella infektie (1jaar ab waarvan 3 weken intraveneus) heb doorgemaakt moest ik op z'n tafel gaan liggen waarna hij op mijn buik duwde.

Op een bepaalde plaats deed dit verschrikkelijk veel pijn en zijn diagnose was darmdysbiose.

Dan heb ik een formulier meegekregen met de testen die moeten gebeuren, 6 in totaal. Maandag heb ik een brief ontvangen met de kostprijs van de onderzoeken. Voor de lactose en fructose test werd geen prijs vermeld daarmee was ik er vrij zeker van dat dit voor ons Belgjes gratis is.

Ik zal, als ik er aan denk, over mijn ervaringen etc wel een topic aanmaken ipv deze te hijacken :-)

Oh ja, eerste consult kostte 70 euro (moet het briefje wel nog binnenbrengen bij de mutualiteit)
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hallo,

Zou wel leuk zijn, ja om de onderzoeken en alles te kunnen volgen.
Als je dat ziet zitten, he,
Groetjes en alvast succes
masterddv
Actief lid

Bericht door masterddv »

ik heb gelezen dat bij mensen die aan fructose malabsorptie lijden er een tekort of gebrek is aan een bepaald enzym, nl aldolase. Vandaar mijn vraag bestaat er geen supplement of enzym dat men kan innemen om hier minder last van te hebben.. ?
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Gelijkertijd evenveel glucose innemen heft het fructose probleem op.
masterddv
Actief lid

Bericht door masterddv »

MacM: hoe verklaar je dat ?
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Het aldolase-probleem gaat trouwens over een andere ziekte dan malabsorptie, nml. HFI: Hereditary Fructose Intolerance. Dat is een potentieel dodelijke aandoening en iets heel anders dan malabsorptie.

Hier staat meer over waarom glucose de opname van fructose bevordert (glucose is een carrier): http://www.healthsystem.virginia.edu/in ... rticle.pdf

Since fructose is absorbed efficiently in the presence of an equimolar concentration with glucose, people with fructose malabsorption need to avoid foods high in free fructose, but can manage those with balanced concentrations of fructose and glucose (or a greater concentration of glucose).
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Wat is dan eigenlijk glucose en waar zit dat in? Ik dacht dat glucose ook een soort zoetstof was?
masterddv
Actief lid

Bericht door masterddv »

maw als we fructose eten, best wat suiker bij eten ...
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Nu begrijp ik er niks meer van, fructose is toch suiker, niet?
Ik ben al een jaar geen suiker aan't eten omdat ik fructose-intolerantie heb. Ik kan niet goed tegen suiker.
Zijn jullie wel zeker?
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Volgens mijn informatie mag je bij fructose-intolerantie geen fructose, geen riet, biet of gewone suiker, geen honing, geen ahornsiroop, geen vruchtensiroop, geen invertsuiker...
WEL kan glucosesiroop, indien je zeker weet dat er geen suiker in zit.
Fructose is suiker,(zelfs fruitsuikers mogen niet ) dus is het toch maar niet meer dan normaal dat je GEEN suiker mag bij intolerantie.
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

idd met fructose kun je de rest ook laten staan.

Pure glucose mag wel.
Dit kun je kopen bij veel supermarkten, drogist of apotheek.
Je hebt bv Dextropur.
Glucose is hetzelfde als druivensuiker.
Deze poedervorm moet je echter niet verwarren met de tabletten.
Suikers, dus ook fructose, moeten eerst een heel scheikundig proces door (inclusief enzymen) om te kunnen worden verwerkt door het lichaam of om te kunnen worden weggewerkt :roll: .
Glucose is anders, daar komen geen omzettingsprocessen aan te pas. Enzymen etc. zijn dus ook niet nodig.
Glucose wordt namelijk door het bloed opgenomen.

Je kunt dit idd nemen als veilige suikervervanger.
Behalve als je diabeet bent dan moet je je arts even raden :lol:

groetjes!
Plaats reactie