Melatonine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Amaike schreef:Hallo Barb,

Ik heb amitryptiline voorgeschreven gekregen als doorslaapstof in combinatie met melatonine.
Dat is toch een anti-depressiva? ik heb gegoogeld, maar kan niks vinden dat het voorgeschreven word om beter door te slapen. Kan iemand me daar meer over vertellen? of andere tips?
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Hoi Barb,

Ik schrok me ook kapot toen ik bijsluiter las, heb ook eerst gewacht en nagevraagd/gegoogled.
Daar heb ik wel gevonden dat het veel wordt gebruikt of voorgeschreven als slaapbevorderaar.
(zag ook andere namen voor dit medicijn trouwens maar die weet ik zo niet meer)
Maar in hoge dosering is het dus een antidepressiva.
En op de site; www.rijveiligmetmedicijnen.nl heb ik ook maar even nagelezen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Klopt, maar dat is inmiddels achterhaald geloof ik. Toen mijn moeder dat voorgeschreven kreeg, was het eerste wat de arts tegen haar zei: zeg me na: ik ben niet depressief. toen keek mijn moeder hem raar aan, en heeft dat gezegd. en vervolgens legde hij uit dat er in de bijsluiter allerlei dingen staan over anti-depressiva, maar dat zij die daarvoor niet kreeg. Dat het een andere dosis was, en dus voor de slaap.

Even kijken of er bij mij nog iets over staat...

'In hoge dosering (vanaf 75 mg) werd het vaak gebruikt tegen depressie. In de lage dosering (10 mg of nog minder) werkt het op pijnklachten en bevordert het doorslapen.'
Gast

Bericht door Gast »

klopt amaike,


ik heb ook amitr. gebruikt om in te slapen, en heeft me goed gholpen, de eerste maanden.
het was net of mijn hoofd ineens helemaal leeg werd, geen gedachten, etc. en daardoor viel ik makkelijker in slaap, maar na ong.een half jaar, hielp het niet meer.weer een hele periode slecht geslapen, kreeg op het laatst last van paniekaanvallen, gebruik hiervoor triptyzol(is ook amitr. maar dan 50 mg)
paniekstoornissen heb ik niet meer, soms slaap ik nog steeds slecht, soms goed, maar......ben nooooit uitgerust als ik wakker wordt.
amitr. werd vroeger gebruikt voor depressies, tot ze er achter kwamen dat het ook helpt om in te slapen
ook heeft het mij geholpen tegen zenuwpijn
groetjes
Gebruikersavatar
Rosy
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 mar 2009, 20:24

melatonine

Bericht door Rosy »

Rosy, heb je vraag samengevoegd met een eerder geopend topic over melatonine. Zo kan je al heel wat doorlezen (gebruik gerust ook de zoekfunctie).
Hier is de behandelpagina met uitleg en ervaringen (ingevuld in een fiche) over melatonine. Admin Zuiderzon


Hallo,

Kan iemand me uitleggen wat melatonine eigenlijk is, is dit een natuurlijke produkt, mag je het met andere medicatie combineren ?
zie link hierboven naar behandelpagina

De artsen mogen het bij ons niet voorschrijven, ik vermoed dat het zelfs niet gekend is bij hen.
Het is verkrijgbaar als supplement, 3mg is aan te raden.
In België is het ook verkrijgbaar als 'normaal geneesmiddel' onder de naam circadin, 2mg met vertraagde afgifte

Helpt het nog als je al gewone slaapmiddelen genomen hebt .
Melatonine is van een andere orde dan slaapmiddelen, gezien het een lichaamseigen hormoon is...


Ik zou het produkt kunnen bestellen via het web, maar durf niet goed.

groeten,
Rosy.
Madelief
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 okt 2008, 22:07

melatonine

Bericht door Madelief »

Hoi,
er staat hier op de site nog een heel veel informatie over melatonine en de ervaringen hiermee.
Gr.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Melatonine in de dosis die je bij de drogist kan kopen 0,1 en 0,2 mg worden wel gebruikt om gemakkelijker in slaap te vallen.

De hoge-dosis melatonine 3 mg en 5 mg worden (op recept) verstrekt om een langdurig verstoorde biologische klok weer bij te stellen. De ME poli van ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede doet eerst een onderzoek in welke mate de biologische klok is verzet en adviseert daarna een dosering en een tijdstip van inname. Dat kan van persoon tot persoon verschillen.
Sommige mensen met ME reageren hier NIET goed op.

Mijn advies is: Als je overweegt om melatonine in een hoge dosis te gaan gebruiken, raadpleeg dan eerst een arts die verstand heeft van melatonine voorschrijven.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Dat wordt nog wat met alle slaapprobleempjes nu de klok een uur vooruit gaat...

Slaapse en sterkte ermee allemaal!

Sorry, een beetje erg offtopic misschien, maar ik wist niet echt waar het anders moest en hier kijken vast de meeste mensen als het over slapen gaat. :wink:
Gebruikersavatar
Rosy
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 mar 2009, 20:24

Bericht door Rosy »

@Henny,

Welk slaaponderzoek is dat dan op die poli om je bioritme te testen ?
Toch geen slaaplabo ? Dat heb ik als eens gehad, er is geen enkele arts die het over bioritme had, niettegenstaande ik in- en doorslaapstoornissen heb.

Ik neem ook nog andere medicatie, o.a. lichte dosis antidepressiva (Sipralexa 5 mg), en nog andere, ik vrees dat Melatonine zo maar niet met andere middelen mag gecombineerd worden ?

@Zuiderzon,

bedankt voor de tip, ik heb hier nog nooit gehoord van Circadin (2 mg), is dat dan helemaal hetzelfde als Melatonine?
Zal ook eens op web zoeken naar het produkt.

groetjes,
rosy.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Op wikipedia staat op de engelse versie en ook op de nederlandse veel informatie over melatonine te lezen. Voor zover ik gelezn heb, heeft het niet echt bijwerkingen, behalve als je een auto-immuun ziekte hebt. Crohn, reuma.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Rosy het is in Ede geen slaaplabo.
Ik ben ook geweest.
Kreeg een kastje mee naar huis met allemaal plakkers op mijn hoofd.
Ook moest ik om de zoveel uur met een wattenstaafje speeksel verzamelen en dat op sturen.
Uit dat onderzoek bleek toen dat ik 5 uur te laat begon met het aanmaken van melatonine en ook nog eens te weinig.
Ik kreeg toen melatonine voor geschreven, uiteindelijk 10 mg. Maar ook dat heeft me niet geholpen. Was alleen de hele dag suf en futloos.

Helemaal precies weet ik het niet meer, want dat is al een flink aantal jaren geleden.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Rosy,

Het is zoals Truus schrijft.
Verder heb je als het goed is ook een gesprek met een verpleegkundige (Ria), die zelf ook ME heeft gehad. Daar was ik heel blij mee. Eindelijk iemand die me serieus nam en wist waar ik het over had.
Voor mij was het bezoek daar en de melatonine een stapje in de goede richting en zeker geen wondermiddel.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

@ truus73 Slaap je nu wel goed? Op de engelse site las ik van een patient die dus van 20mg ook geen effect had, maar onderzoek laat ook zien dat teveel melatonine juist geen effect kan hebben. Voor die patient was juist 0,5 mg de dosis die het hem deed. Ik las dat "men" denkt dat zelfs 0,3 mg genoeg is voor een positief slaapeffect ingang te zetten.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

@plassterk ook 5 mg deed niets bij mij, vandaar 10 mg.
Slik het nu al een paar jaar niet meer. Als het toch niet helpt waarom dan doorgaan met slikken.
Het slapen gaat iets beter. Maar nog altijd kort en moe wakker (uiteraard).
En vaak om een uur of 3 even wakker worden. Dan al of niet plasje doen, me omdraaien en op de andere kant verder sukkelen.
Gebruikersavatar
Rosy
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 mar 2009, 20:24

Bericht door Rosy »

Wat mij toch opvalt is dat er bij cvs velen zijn met slaapstoornissen, zoals Truus beschrijft, op den duur helpt het niet meer.
Ons slaappatroon is bljkbaar compleet om zeep. Ook ik slaap zeer moeilijk in (pas na 2uur, zelfs met slaappil), slaap dan wat, hooguit een uur of 2 om dan continu verder in stukjes te slapen, weer wakker, weer eventjes weg.

Dat is 2 jaar geleden plots zo begonnen, sindsdien heb ik nooit meer normaal geslapen.

Overdag moet ik gaan liggen en zou slapen (oververmoeid, ogen vallen toe, maar slaap komt niet, hoewel behoefte groot is).

Wie kent dit nog en wat doe je er eventueel nog voor ?

groeten,
Rosy.
Plaats reactie