CVS-dysautonomie-acetylcholine-toxiciteit youtube video
Moderator: Moderators
http://www.youtube.com/watch?v=n8j3BWeMOuo
Korte samenvatting:
Vanaf de jaren 50 is de blootstelling aan acetylcholine-verhoogde-middelen (o.a. pesticiden) exponentieel gestegen. Verhoging van acetylcholine stimuleert het sympathische zenuwstelsel (vecht en vlucht reactie) en het parasympathische zenuwstelsel (rest and digest reactie) Ik vermoed dat deze stimulatie van beide zenuwstelsels een grote rol spelen in CVS.
Acetylcholine-verhogende-middelen:
Organofosfaat pesticiden
Carbamaat pesticiden
Neonicotinoide pesticiden
Nachtschade voedingsmiddelen (aardappels, aubergine, tomaten, tabak, paprika, pepers)
Huperzine A
Nicotine
Choline, Citicholine, L-Alpha Glycerylphosphorylcholine
Fluoride
Elektromagnetische straling
Alzheimer medicatie (galantamine, rivastigmine, donepezil)
Myasthenia gravis medicatie (pyridostigmine, neostigmine)
Zenuwgassen (bijv. sarin, VX, Soman)
Symptomen van sympathische activatie
Immunosuppressie (met als gevolg secundaire infecties)
Verhoogde hartslag
Misselijkheid
Pupil dilatatie
Bleekheid
Vertraagde maagontlediging
Verminderde maag darm functie
Angst
Agitatie
Zweten
Symptomen parasympathische activatie:
Verlaging van de hartslag
Kleine pupillen
Wazig zien
Speekselvloed
Loopneus of verstopte neus
Buikkrampen
Misselijkheid
Urineretentie
Korte samenvatting:
Vanaf de jaren 50 is de blootstelling aan acetylcholine-verhoogde-middelen (o.a. pesticiden) exponentieel gestegen. Verhoging van acetylcholine stimuleert het sympathische zenuwstelsel (vecht en vlucht reactie) en het parasympathische zenuwstelsel (rest and digest reactie) Ik vermoed dat deze stimulatie van beide zenuwstelsels een grote rol spelen in CVS.
Acetylcholine-verhogende-middelen:
Organofosfaat pesticiden
Carbamaat pesticiden
Neonicotinoide pesticiden
Nachtschade voedingsmiddelen (aardappels, aubergine, tomaten, tabak, paprika, pepers)
Huperzine A
Nicotine
Choline, Citicholine, L-Alpha Glycerylphosphorylcholine
Fluoride
Elektromagnetische straling
Alzheimer medicatie (galantamine, rivastigmine, donepezil)
Myasthenia gravis medicatie (pyridostigmine, neostigmine)
Zenuwgassen (bijv. sarin, VX, Soman)
Symptomen van sympathische activatie
Immunosuppressie (met als gevolg secundaire infecties)
Verhoogde hartslag
Misselijkheid
Pupil dilatatie
Bleekheid
Vertraagde maagontlediging
Verminderde maag darm functie
Angst
Agitatie
Zweten
Symptomen parasympathische activatie:
Verlaging van de hartslag
Kleine pupillen
Wazig zien
Speekselvloed
Loopneus of verstopte neus
Buikkrampen
Misselijkheid
Urineretentie
@emootje, ik ben het met je eens. Mijns inziens is ME een ziekte van het ANS. Dit als gevolg van een neurologisch probleem. De rest is allemaal gevolg. EBV bijvoorbeeld -dat is bewezen- is een virus die erg op dit mechanisme reageert. Vraag blijft wat de oorzaak is maar voor mij is het mechanisme nu wel duidelijk. Groeten, Dean
Hoi Dien,
Wij zitten geloof ik al jaren op dezelfde lijn
Wat ik me afvroeg is of je plasma noradrenaline gehalte ooit bepaald is.
Met een verhoogde noradrenaline waarde toon je objectief aan dat je sympathisch zenuwstelsel in de overdrive staat. Voor het parasympathisch zenuwstelsel hebben ze helaas geen test en kun je alleen afgaan symptomen.
Wat betreft de oorzaak van de ontregeling van het ANS heb ik nu drie theorieën:
- Acetylcholine toxiciteit
- Laag bloedvolume
- Kwik intoxicatie (remt COMT)
Groet Emootje
Wij zitten geloof ik al jaren op dezelfde lijn

Wat ik me afvroeg is of je plasma noradrenaline gehalte ooit bepaald is.
Met een verhoogde noradrenaline waarde toon je objectief aan dat je sympathisch zenuwstelsel in de overdrive staat. Voor het parasympathisch zenuwstelsel hebben ze helaas geen test en kun je alleen afgaan symptomen.
Wat betreft de oorzaak van de ontregeling van het ANS heb ik nu drie theorieën:
- Acetylcholine toxiciteit
- Laag bloedvolume
- Kwik intoxicatie (remt COMT)
Groet Emootje
Hoi Emootje, Interessante therorieën.
Dat bloedvolume kan ook een aanpassing zijn aan deze overactiviteit, maar dat moet verder onderzoek uitwijzen. Toxiciteit is natuurlijk een kandidaat daarom was ik in eerste instantie zeer enthousiast over de door de Meirleir gevonden H2S. Helaas was dit waarschijnlijk toch niet de oorzaak althans wetenschappers doen er verder niks mee.
Ja, je kan idd noradrenaline laten meten heeft een verband met POTS wat je objectief kan vaststellen. Dit is 1 van de objectieve uitingen van het ANS. Overigens vallen ''alle'' objectieve afwijkingen die door de jaren heen worden vastgesteld in deze theorie.
Van NK-celfunctie (cytociteit) tot reactieve virussen (virus load) en bacteriën overgroei en allergieën etc.. Ik denk dat er misschien een aangeboren probleem ligt in dit systeem bij ME patiënten die pas na overbelasting door stress, infectie etc... tot uiting komt.
Maar goed ik denk dat de klachten wel verklaarbaar zijn zo langzamerhand. Daarom snap ik niet dat deze hypothese niet goed wordt uitgewerkt door artsen zodat er in ieder geval erkenning mogelijk is. Misschien komen we wel nooit achter de oorzaak van andere ziektebeelden weten ze dat ook niet zoals MS. Toch is dat geaccepeteerd dat zou bij ME ook moeten.
Overigens heeft het immuunsysteem een wisselwerking met het parasympatische deel (de rem) van het orthosympatische deel. Maw de rem kan ook ''defect'' zijn.
PS: ik kreeg recentelijk een tip van iemand voor dit probleem; cytozyme AD (Biotics, Energetica Natura). Dit produkt ondersteunt de bijnier, het immuunsysteem, vangt stikstof weg en giftige stoffen (metalen). Een ideaal produkt voor ME patienten met POTS.
Groeten, Dean
Dat bloedvolume kan ook een aanpassing zijn aan deze overactiviteit, maar dat moet verder onderzoek uitwijzen. Toxiciteit is natuurlijk een kandidaat daarom was ik in eerste instantie zeer enthousiast over de door de Meirleir gevonden H2S. Helaas was dit waarschijnlijk toch niet de oorzaak althans wetenschappers doen er verder niks mee.
Ja, je kan idd noradrenaline laten meten heeft een verband met POTS wat je objectief kan vaststellen. Dit is 1 van de objectieve uitingen van het ANS. Overigens vallen ''alle'' objectieve afwijkingen die door de jaren heen worden vastgesteld in deze theorie.
Van NK-celfunctie (cytociteit) tot reactieve virussen (virus load) en bacteriën overgroei en allergieën etc.. Ik denk dat er misschien een aangeboren probleem ligt in dit systeem bij ME patiënten die pas na overbelasting door stress, infectie etc... tot uiting komt.
Maar goed ik denk dat de klachten wel verklaarbaar zijn zo langzamerhand. Daarom snap ik niet dat deze hypothese niet goed wordt uitgewerkt door artsen zodat er in ieder geval erkenning mogelijk is. Misschien komen we wel nooit achter de oorzaak van andere ziektebeelden weten ze dat ook niet zoals MS. Toch is dat geaccepeteerd dat zou bij ME ook moeten.
Overigens heeft het immuunsysteem een wisselwerking met het parasympatische deel (de rem) van het orthosympatische deel. Maw de rem kan ook ''defect'' zijn.
PS: ik kreeg recentelijk een tip van iemand voor dit probleem; cytozyme AD (Biotics, Energetica Natura). Dit produkt ondersteunt de bijnier, het immuunsysteem, vangt stikstof weg en giftige stoffen (metalen). Een ideaal produkt voor ME patienten met POTS.
Groeten, Dean
Hoi Dean,
Vanderbilt groep: "Hypovolemia can contribute to sympathetic activation and, vice versa, sympathetic activation can contribute to hypovolemia"
http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00580619
Denk dat het wel klopt dat het lage bloedvolume ook een aanpassing kan zijn aan een sympathische overactiviteit. Goede opmerking!
De komende maanden ga ik me eerst focussen op de het verlagen van acetylcholine d.m.v. biologisch eten, fluor-vrije tandpasta en het niet eten van nachtschade voedsel.
"Avoid biotoxin" scoort ook hoog op http://www.curetogether.com/chronic-fat ... reatments/
Het is ook interessant dat het enzyme dat acetylcholine afbreekt (cholinesterase) gemiddelde bij mannen 15% hoger ligt dan bij vrouwen. Hierdoor zijn vrouwen gevoeliger voor acetylcholine toxiciteit en dit zou kunnen verklaren waarom er meer vrouwelijke ME/CVS patiënten zijn.
Een erfelijke afwijking in het paraoxonase-1(enzym dat organofosfaat pestisiden afbreekt) zou ook een rol kunnen spelen in ME/CVS. Verder verlagen pesticide verlagen ook de NK cytociteit. Volgens mij past acetylcholine toxiteit goed in het ME/CVS plaatje.
Verder ben ik ook een groot voorstander van meer dyautonomie onderzoek bij ME/CVS patiënten.
Groet Emootje
Vanderbilt groep: "Hypovolemia can contribute to sympathetic activation and, vice versa, sympathetic activation can contribute to hypovolemia"
http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00580619
Denk dat het wel klopt dat het lage bloedvolume ook een aanpassing kan zijn aan een sympathische overactiviteit. Goede opmerking!
De komende maanden ga ik me eerst focussen op de het verlagen van acetylcholine d.m.v. biologisch eten, fluor-vrije tandpasta en het niet eten van nachtschade voedsel.
"Avoid biotoxin" scoort ook hoog op http://www.curetogether.com/chronic-fat ... reatments/
Het is ook interessant dat het enzyme dat acetylcholine afbreekt (cholinesterase) gemiddelde bij mannen 15% hoger ligt dan bij vrouwen. Hierdoor zijn vrouwen gevoeliger voor acetylcholine toxiciteit en dit zou kunnen verklaren waarom er meer vrouwelijke ME/CVS patiënten zijn.
Een erfelijke afwijking in het paraoxonase-1(enzym dat organofosfaat pestisiden afbreekt) zou ook een rol kunnen spelen in ME/CVS. Verder verlagen pesticide verlagen ook de NK cytociteit. Volgens mij past acetylcholine toxiteit goed in het ME/CVS plaatje.
Verder ben ik ook een groot voorstander van meer dyautonomie onderzoek bij ME/CVS patiënten.
Groet Emootje
Die kans lijkt me klein tenzij je (voor)ouder reeds ME heeft/had. We zijn in essentie perfect geboren.Ik denk dat er misschien een aangeboren probleem ligt in dit systeem bij ME patiënten die pas na overbelasting door stress, infectie etc... tot uiting komt.
Volgend abstract bevestigt mijn vermoeden:
We have data and observations of an altered microbiome in children with autism, and we have information supporting viral persistence and immune disruption. I doubt these are unrelated events. Frequently we see strong positive effects from treating yeast and bacteria in ASD. If the viral hypothesis is accurate – it is difficult to conceive of how this happens apart from an immune effect.
The likely immune response was always thought of proinflammatory. But what if it more than just upregulating immune responses? What if the gut immune response to the presence of yeast and bacteria actually assists the viral persistence? Is that possible?
The short answer is. I believe both viral persistence and gut microbiome issues are inter-related events in autism.
Bron: http://drbradstreet.org/2011/04/16/more ... of-autism/
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
@emootje, Ben het helemaal met je eens dat er veel meer onderzoek naar het ANS gedaan zou moeten worden. Professor Newton doet dat. Zelf denk ik meer aan de zenuwcellen. Ik ben zeer enthousiast over het onderzoek van het ruggenmergvloeistof. Die afwijkende eiwitten zijn een vingerafdruk voor artsen. Ik heb vernomen dat er ook virale sporen zijn gevonden die daar niet in thuis horen. XMRV werd niet aangetroffen door deze onderzoekers.
@Marlene, Dat we perfect geboren worden ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar aangeboren en erfelijke ziektes. Maar jou statement dat een aangeboren component geen rol speelt bij ME zou natuurlijk kunnen. Uitgesloten is het niet. Kijk bijvoorbeeld naar deze studie: http://www.spandidos-publications.com/mmr/4/3/535
Maar waar het mij om te doen is is het feit dat dit ziektebeeld verklaard kan worden. De oorzaak vinden is een andere kwestie.
Groeten, Dean
@Marlene, Dat we perfect geboren worden ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar aangeboren en erfelijke ziektes. Maar jou statement dat een aangeboren component geen rol speelt bij ME zou natuurlijk kunnen. Uitgesloten is het niet. Kijk bijvoorbeeld naar deze studie: http://www.spandidos-publications.com/mmr/4/3/535
Maar waar het mij om te doen is is het feit dat dit ziektebeeld verklaard kan worden. De oorzaak vinden is een andere kwestie.
Groeten, Dean
@ dien
met "in essentie" bedoel ik dat we allemaal in ons het geheugen van een volmaakt lichaam hebben want anders zouden we niet ziek worden met een aangeboren afwijking.
met "in essentie" bedoel ik dat we allemaal in ons het geheugen van een volmaakt lichaam hebben want anders zouden we niet ziek worden met een aangeboren afwijking.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Paraoxonase-1(enzym dat organofosfaat pesticiden afbreekt) kun je stimuleren met:
1. Pomegranate
2. Resveratrol
3. Quercetin
4. Flavone
5. Naringenin
http://www.life-enhancement.com/article ... sp?id=2205
1. Pomegranate
2. Resveratrol
3. Quercetin
4. Flavone
5. Naringenin
http://www.life-enhancement.com/article ... sp?id=2205
Ik denk dat de sympatische overaktiviteit ook veroorzaakt kan worden door immuunboodschapperstofjes (cytokines) die het CNS verstoort met als gevolg; dysfunctioneren van het ANS systeem. Deze hypothese kan getest worden door patiënten een TNFa blokker te geven. Ik weet dat Nijmegen (onze vrienden:)) enige jaren geleden hiermee bezig waren. Tot nu toe heb ik daar nooit meer iets over gelezen, jammer. Waarschijnlijk omdat het gevaarlijk kan zijn. Stel dat het immuunsysteem ''aanstaat'' en aan het schieten is op ''niks'' dan is stimulatie van de afweer juist niet goed en zijn immunosuppressiva een optie.
Bovenstaande theorie gaat uit van een ontsteking als oorzaak van ME/CVS.dien schreef:Ik denk dat de sympatische overaktiviteit ook veroorzaakt kan worden door immuunboodschapperstofjes (cytokines) die het CNS verstoort met als gevolg; dysfunctioneren van het ANS systeem. Deze hypothese kan getest worden door patiënten een TNFa blokker te geven. Ik weet dat Nijmegen (onze vrienden:)) enige jaren geleden hiermee bezig waren. Tot nu toe heb ik daar nooit meer iets over gelezen, jammer. Waarschijnlijk omdat het gevaarlijk kan zijn. Stel dat het immuunsysteem ''aanstaat'' en aan het schieten is op ''niks'' dan is stimulatie van de afweer juist niet goed en zijn immunosuppressiva een optie.
Ben daar ook jaren mee bezig geweest, maar heb het een beetje los gelaten omdat ik weinig merkte van verschillende natuurlijke ontstekingsremmende middelen.
Waar ik juist benieuwt naar ben is jouw visie op het immuunsysteem als je uitgaat van het ANS.
Wat doet het sympathische en het parasympathische zenuwstelsel met het immuunsysteem?
Nee, ik ga ook niet per definitie uit van een actieve ontsteking -veel patiënten blijven idd vastzitten in deze gedachtengang-, maar de reactie die in standgehouden blijft, of zoals jij stelt aandreven door het ANS. In dat geval zal door deze reactie het immuunsysteem juist onderdrukt worden. Dat kan bijvoorbeeld door de interactie met cortisol. De bijnier raakt uitgeput etc... gevolg ontstekingshaarden, laag bloedvolume als gevolg van verstoorde waterstofhuishouding, toename bacteriën groei en virale deeltjes etc...
Waar het omgaat -in onze visie- is dat het ANS aan de basis ligt als ziekte mechanisme en alle klachten verklaard. Dan moet het immuunsysteem juist worden afgeremd ipv gestimuleerd. Groeten, Dean
Waar het omgaat -in onze visie- is dat het ANS aan de basis ligt als ziekte mechanisme en alle klachten verklaard. Dan moet het immuunsysteem juist worden afgeremd ipv gestimuleerd. Groeten, Dean
Als ik het goed begrijp speelt een laag cortisol een belangrijke rol in jouw theorie. Dit zou je overigens goed kunnen behandelen met een hydrocortison. Mijn twee theorieën zijn dan toch anders. (zie afb)
afbeelding weggehaald ivm layout forumpagina.
Adm.
Volgens mijn theorieën moet het immuunsysteem juist gestimuleerd worden door het remmen van het sympathisch zenuwstelsel.dien schreef:Dan moet het immuunsysteem juist worden afgeremd ipv gestimuleerd.
afbeelding weggehaald ivm layout forumpagina.
Adm.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid