Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

blaze
Beginner

Bericht door blaze »

Dankjewel voor je reactie !
jansenc
Gevorderd lid

Bericht door jansenc »

blaze heb je je recept inderdaad zo meegekregen want ik dacht ook dat dit niet mocht via een belgische arts tenzij er inderdaad een stempel van de huisarts uit nederland op staat

ben benieuwd. wil zelf ook gaan maar zie erg tegen de kosten op.

heb jij al enig beeld wat het gaat kosten. ik hoorde van iemand die er nu een half jaar loopt al 7500 euro en ze is haar uitkering kwijt omdat de uwv haar onbemiddelbaar vind. dat is ook een grote angst voor mij
martine030
Actief lid

Bericht door martine030 »

Alles wat in Nederland op recept te krijgen is, krijg ik gewoon gratis mee met de recepten van DML. Helaas is dit maar een klein deel en moet er nog veel zelf betaald worden. Ik zit nu op ruim €11000 voor bijna 2 jaar.
Voor alle onderzoeken heb ik ongeveer €2000 betaald, later kwam daar XMRV nog bij.

Je kan natuurlijk ook gewoon eerst alleen onderzoeken doen als je dat kan betalen en afhankelijk van de uitslagen beslissen wat je met de behandeling doet. Nexavir zorgt voor de meeste kosten (€450 pm) maar je zal niet de enige zijn die dat laat zitten.
Ik zou zeggen: alle kleine beetje helpen, beter iets dan niets.
Via de belasting kan je weer een deel terugkrijgen en de consulten worden allemaal vergoed.
jansenc
Gevorderd lid

Bericht door jansenc »

bedoel je dat je de consulten via je verzekering krijgt via de mijne nl niet
het is geen basisverz en geen alternatieve arts die aan de registratievoorwaarden voldoet. wat krijg je via de belasting terug

ben je er wel van opgeknapt

groetjes christa
martine030
Actief lid

Consulten moeten volgens de wet vergoed worden! Je hebt het recht om een arts in een ander Europees land te consulteren, ook als dit niet spoedeisend is.
Je hoeft daar dus geen toestemming te vragen, je kan gewoon de factuur opsturen.
Dat is overigens ook het enige dat ik via Agis vergoed krijg, en die medicijnen via de apotheek. Ik heb een klacht ingediend voor afwijzing van de rest.

De belasting is een beetje onduidelijk, er zijn hier op het forum wel discussies over wat je nou wel en niet mag aftrekken. Ik heb bijna alles opgevoerd, de onderzoeken, de behandeling, reiskosten en dieetkosten (koemelk+gluten). Daar krijg ik als het goed is een paar duizend euro voor terug. De meeste onderzoeken heb ik in 2009 gedaan en dat heb ik vorig jaar mei terug gehad. Ruim 40% van wat ik zelf betaald heb als ik me goed herinner.

Een paar goede periodes uitgezonderd heb ik me vooral slechter gevoeld door de behandeling. Maar dat betekent dat er iets gebeurd.
Ik ben januari vorig jaar begonnen, DML had me al gewaarschuwd dat dat wel even zou duren omdat ik al lang ziek ben.
De antibioticakuren zorgen steeds voor een terugslag maar dat moet op lange termijn een positief effect hebben.
Ik merkte na een paar weken al wel dat ik veel sneller herstel na inspanning. Mn darmen zijn ook veel beter.
maxi
Beginner

Bericht door maxi »

Hallo.
Een tip voordat je gaat starten met een behandeling bij Dr. Meirleir moet je een verwijsbrief en machtiging van de huisarts indienen bij de verzekeraar. Je moet eerst toestemming krijgen om die behandeling te mogen ondergaan.
Ik heb dit naderhand gedaan en ik krijg helemaal niets terug van de verzekering, terwijl ik top verzekerd ben. De supplementen voor de eerste 3 maanden kosten al zo een 700 euro. De onderzoeken ben ik al 3500 euro voor kwijt en dan nog niet te spreken over de nexavir. Dit kost 150 euro voor 1 flesje, waar ik 10 dagen mee doe! Ik ben dus al een hele berg geld kwijt en ben bijna door mijn spaargeld heen. Ik heb AWBZ aangevraagd en de rechtsbijstand ingeschakled om toch mijn verzekeraar te laten betalen. Ik hou jullie wel op de hoogte van de ontwikkelingen. Mocht er iets helpen dan laat ik het weten. Tot nu toe is het in ieder geval al zijn geld waard. Ik ben 14 dagen bezig met de behandeling en ik ben erg kkortsig en grieperig geweest, MAAR ik heb nauwelijks gewrichtsklachten meer en kan me al veel beter concentreren!
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ben benieuwd wat de rechtsbijstand je oplevert. Ik ben ook van plan het gevecht aan te gaan.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
spring
Donateur
Donateur

Bericht door spring »

Consulten moeten volgens de wet vergoed worden! Je hebt het recht om een arts in een ander Europees land te consulteren, ook als dit niet spoedeisend is.
Enig idee waar ik dit op papier kan vinden? Ik krijg niks vergoed van mijn verzekeraar (Menzis) omdat de behandeling van DML niet volgens de huidige stand van de wetenschap is (zeggen ze).
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
sprankel
Gevorderd lid

Bericht door sprankel »

Weet iemand waar ik de regelgeving kan vinden betreffende medicatie voorgeschreven door een belgische arts?

Ik heb (een deel van de) antibiotica die DML heeft voorgeschreven gehaald bij een Nederlandse Apotheek, maar moest zelf de rekening betalen omdat het is voorgeschreven door een Belgische arts.

De verzekering vergoed het niet, want die betalen alleen als de medicatie wordt voorgeschreven door een arts met een BIG registratie in Nederland.
martine030
Actief lid

Ik zal even zoeken of ik iets kan vinden over de regelgeving wat betreft consult/medicatie.
Ik baseer mijn uitspraken op wat ik van anderen hoor en van mijn apotheek en zorgverzekeraar.

Bij mijn apotheek zijn ze zeer strict in het navolgen van de regels maar met recept van DML krijg ik ALTIJD alle medicatie mee zonder daarvoor te moeten betalen. Daaruit trek ik de conclusie dat het dus geen verschil maakt wie het recept voorschrijft.
Tenzij de regels sinds eind vorig jaar veranderd zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik ben verzekerd bij Agis. Agis vergoedt niets van de onderzoeken en behandeling (medicijnen via apotheek uitgezonderd). Maar wel de consulten...
Daar heb ik zelfs geen verwijsbrief voor in hoeven leveren. Aangezien Agis niets wil vergoeden, zouden ze dat ook bij het consult niet doen als ze dat niet verplicht waren.

Toevallig kreeg ik gisteren wel een afwijzing van mijn laatste consult. Ik heb gelijk gebeld, volgens de medewerker kwam dat omdat er geen verwijsbrief bij zat. Ik zei dat ik al een keer of 8 een consult had gedeclareerd en hoe vaak hij dan precies een verwijsbrief wilde :wink: Elke keer, was zijn antwoord...
Ik heb maar even mn excuus aangeboden dat ik zo hard moest lachen om zijn antwoord en heb hem daarna heel duidelijk uitgelegd dat ik recht heb op het consulteren van een arts in elk ander Europees land en dat ik daar echt geen verwijsbrief of toestemming voor nodig heb.
Nadat overleg met een collega, vertelde hij me dat hij het gelijk recht ging zetten.
princesa
Donateur
Donateur

Bericht door princesa »

Nou, bij Zilveren Kruis willen ze echt helemaal niets vergoeden (ook niet de consulten) en mijn apotheek neemt geen recepten uit het buitenland aan:( Dus haal nu alle medicijnen uit België (apotheek Antverpia) en heb al tien keer geklaagd bij Zilveren Kruis, maar krijg telkens dezelfde standaard brief terug: dat ze het niet vergoeden, omdat het geen erkende behandeling is. Had overigens verwijsbrief van huisarts, heb alles netjes opgestuurd, maar krijg geen cent! Zucht! Als ik wat meer energie heb, ga ik er wel weer achteraan!
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Jemig martine, daar heb je een auto voor!
Wat een geld zijn we toch kwijt...

Heeft het je wel wat goeds gedaan? Al verbeterd?
Anders is het echt een bittere pil.
sprankel
Gevorderd lid

Bericht door sprankel »

Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis.
Volgens de mevrouw aan de telefoon valt de medicatie die wordt voorgeschreven door een arts uit het buitenland onder behandeling in het buitenland (waar je apart vergoeding voor moet aanvragen die je niet krijgt).

Fijn Martine dat jij je consulten vergoed krijgt en dat de apotheek de medicatie gewoon meegeeft.
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
martine030
Actief lid

princesa schreef:Nou, bij Zilveren Kruis willen ze echt helemaal niets vergoeden (ook niet de consulten) en mijn apotheek neemt geen recepten uit het buitenland aan:(
Ze MOETEN buitenlandse recepten accepteren! DML is internist/cardioloog (staat ook op recept) en is verbonden aan de VUB. Laat ze maar rondbellen als ze twijfels hebben.
martine030
Actief lid

Uit De kleine gids in de apotheek 2010

9.10

EEN BUITENLANDS RECEPT

In de Nederlandse apotheek worden regelmatig buitenlandse recepten aangeboden. Dit kan een recept zijn dat een Nederlandse klant die tijdens vakantie of zakenbezoek van een buitenlandse arts heeft gekregen. Maar buitenlanders die tijdelijk in Nederland verblijven (niet iedereen is toerist) kunnen een recept van de eigen dokter hebben meegenomen.
Als het buitenlands recept uit een Europees land komt (een lidstaat van de EU) dan mag dit gewoon behandeld worden alsof het een Nederlands recept zou zijn.
Er moet dus beoordeeld worden of het recept is voorgeschreven door een
bevoegde arts, naam en adres van de arts moeten op het recept staan. Is er twijfel over de echtheid van het recept dan moet de klant doorverwezen worden naar de eigen huisarts voor een nieuw recept.

Bij recepten van Europese artsen is het vaak al moeilijk om vast te stellen of het om een bevoegde arts gaat, bij recepten uit landen buiten Europa is dat nog veel moeilijker. Ook voor recepten van buiten Europa geldt echter dat dit gehonoreerd mag worden als de apotheker heeft vastgesteld dat het om een geldig recept gaat.
Een buitenlands recept moet dus altijd voldoen aan de recepteisen die in de Geneesmiddelenwet staan, ongeacht uit welk land het recept afkomstig is.
Plaats reactie