GVA.be: Antwerps pijncentrum roept patiëntenstop in!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
allura
Actief lid

GVA.be: Antwerps pijncentrum roept patiëntenstop in!

Bericht door allura »

02:00 De pijncentra in ons land hebben dringend nood aan extra mensen en middelen. “De wachttijden zijn intussen zo hoog opgelopen dat we nu zelfs geen nieuwe patiënten meer kunnen opnemen”, vertelt dokter Guy Hans van het multidisciplinair pijncentrum (UZA).
“Pijnpatiënten die ons vandaag contacteren moeten we teleurstellen. Ze kunnen ten vroegste over zes maanden voor het eerst op consult komen. Dan duurt het meestal nog eens vijf maanden voor er plaats is om een behandeling op te starten. Terwijl mensen die hier aankloppen met chronische pijn er meestal al een lange lijdensweg hebben opzitten.”

Een van de meest opmerkelijke chronische pijnziekten is fibromyalgie (chronische pijn aan spieren en bindweefsel, die vaak gepaard gaat met vermoeidheid en concentratiestoornissen), waarmee zo’n 300.000 Belgen af te rekenen hebben.

“Maar in tegenstelling tot de Wereldgezondheidsorganisatie is die pijnziekte in ons land nog steeds niet erkend. Waardoor patiënten in de kou blijven en zelfs met de vinger worden gewezen omdat hun aandoening tussen de oren zou zitten”, vertellen parlementsleden Maya Detiège (sp.a) en Meryem Almaci (Groen!). Zij dienden een resolutie in waarin ze onder meer vragen om een sensibiliseringscampagne en meer structurele steun voor de pijncentra in ons land.

KVHO

Bron: http://www.gva.be/antwerpen/edegem/antw ... op-in.aspx

Als fibro-patient vind ik dit een goede stap in de juiste richting! Niet alleen staat dit in een krant die toch wat vaker gelezen wordt dan kleine blaadjes, maar er wordt duidelijk vermeld dat fibromyalgie in andere landen wél erkend is! : :D
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Hoera voor Spa en Groen! Fijn dat ze het ook eens voor ons opnemen. Als mede-fibro patiënt hoop ik dat ze er verder werk van maken.

Toch fijn om zo nu en dan ook eens zo'n bericht te lezen.
allura
Actief lid

Bericht door allura »

Idd, als het goed is mogen we het ook eens zeggen hé? :) Ik vind het in elk geval een hoopgevend bericht.
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Als we de tijd en energie hadden konden we de politici waarvan sprake was in het artikel ook eens contacteren... Maarja... Misschien iets voor onze Danny?
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

Stem geen NVA, maar menselijk Groen en SPA
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Frank schreef:Stem geen NVA, maar menselijk Groen en SPA
(eens... maar een nva politica is wel bezig voor ons via Danny. Niet dat die splitsers mijn stem zo gaan winnen :oops: )
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ nasa

de top van NVA is radicaal tegen ME/CVS patienten. Lees de resolutie van de L. Ide er maar eens op na, maar hou wel de nummer van uw cardioloog bij de hand hé want je riskeert een infarct.
Die man citeert alleen maar werken van Wesseley & Van Houdenhove, vindt dat we moeten gaan praten met psychologen en dat we ziek zijn is omdat we onszelf ziek gedacht hebben en dat er geen medische afwijkingen te vinden zijn. Zelfs fibro patienten hebben geen recht op een rolstoel.

politiek is nu ook niet echt mijn ding ... enfin, ze vormen toch allemaal geen regering
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

marlène schreef:@ nasa

de top van NVA is radicaal tegen ME/CVS patienten. Lees de resolutie van de L. Ide er maar eens op na, maar hou wel de nummer van uw cardioloog bij de hand hé want je riskeert een infarct.
Die man citeert alleen maar werken van Wesseley & Van Houdenhove, vindt dat we moeten gaan praten met psychologen en dat we ziek zijn is omdat we onszelf ziek gedacht hebben en dat er geen medische afwijkingen te vinden zijn. Zelfs fibro patienten hebben geen recht op een rolstoel.

politiek is nu ook niet echt mijn ding ... enfin, ze vormen toch allemaal geen regering
Oh jakkie. Dat laatste beetje krediet dat ze van me kregen door wat ik las van Danny, is nu ook weg.
Plaats reactie