Hoi sonja,
sonjasilva schreef:@Louisa: Weet je waar ik een beetje tegen aan loop. Natuurlijk zijn er mensen die CVS hebben die geen ME hebben. Die mensen zijn chronisch moe, zonder de batterij van verschrikkelijke kwalen die je er als bonus bij ME bij krijgt. Maar CVS is toch nummer 1 SYNDROOM van ME. Daarom vind ik het zo raar om die twee namen bij elkaar te noemen. Het voelt voor mij als eh... bijvoorbeeld verkoudheid/snotneus, snap je?
Over de naam is(wordt) veel gediscussieerd.

Hier nog wat informatie, zie ook het stukje: What's in a name?:
http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-8.html

En interessante informatie van Frank: "Het belang van de naam, criteria en de geschiedenis":
http://www.hetalternatief.org/KriteriaG ... Belang.htm
Over de naam bestaat veel verwarring en onkunde op het maatschappelijke- sociale- en medische vlak, in Nederland (nog steeds...!).
CVS vind ik een onjuiste naam, omdat dit altijd altijd gelinkt wordt met: "oh, ja, een beetje moe"..... En CVS blijkt in de praktijk vaak CV (Chronische Vermoeidheid door overspannenheid, depressie, burn-out te zijn).
ME, is denk ik de beste naam.
Ik gebruik zelf de naam ME/cvs en vertel er gelijk vaak bij dat het meer inhoudt dan "oh, ja, een beetje moe".
En ik ondersteun dit met in één adem de klachten uit de Canadese criteria te noemen: 'verergering van symptomen na inspanning, inspanningsintolerantie' en daarnaast stoornissen van het centrale zenuwstelsel, neurologische/cognitieve, neuro-endocriene en immuniteitsstoornissen". Dan valt men meestal van schrik van de stoel, maar dan is het gelijk duidelijk.
Ik voorkom daarmee de pijnlijke uitspraken als: "oh, ja, een beetje moe", "oh, ja, die vermoeidheidsziekte", oh, ja, maar ik ben ook wel eens moe, hoor", "oh, ja, maar dat is toch te genezen met CGT en GET"?.
Ik ben daar (2 jaar na de diagnose en met flink oefenen

), hard(er) geworden in het doen van uitspraken/uitleg over ME/cvs. Als mensen zich helemaal rot schrikken, hebben zij de keuze: 1. of interesse en belangstelling tonen. 2. of gelijk afhaken.

En daar kan ik prima mee leven.
Groetjes, Louisa