Waarde vitamine D

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Waarom bang?
Dan weten ze ineens de waarheid, en hoe het is...om met ME te leven...
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Ja daarom ook bang tussen aanhalingstekens. Zou het gewoon een raar idee vinden, vanwege de tegenstrijdigheid. Ze zeggen wat anders, maar ondertussen wel meelezen he en de waarheid weten...
huppelepup
Gevorderd lid

Bericht door huppelepup »

Hoi,

Ik ben bij de internist geweest en had gezegd dat mijn vit d waarde in december 58 was en in januari 47. Hij vond het wel prima. Heeft dus duidelijk geen kaas van vitamine waardens gegeten. Dat hij vorig jaar 21 was vond hij wel wat aan de lage kant.

Net de huisarts gebeld voor de uitslag en mijn vitamine D is nu gestegen, hij is nu eindelijk 105!!! Ik krijg sinds februari 50.000 IE per maand. Niet dat ik er zelf ook maar iets van merk, voel me nog net zo slecht, dat vind ik wel balen.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

vit D is een schakel in de keten

We worden niet ziek door 1 enkel tekort. Een vliegtuig stort ook niet neer als de hoogtemeter niet meer werkt. Het is pas als er bergen in de buurt komen, wolken het zicht belemmeren, de controletoren niet meer reageert, ... dat men mogelijks een catastrofe bekomt.

Vitamine D speelt een sleutelrol in het immuunsysteem dus dat moet absoluut in orde zijn!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gast

Bericht door Gast »

een domino effect...
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Dus eerst komt vitamine D? Dan pas B12 bijv.?

Is er ook een topic over B12?
Ik heb zelf een lage vitamine D-waarde (42) en B12-waarde (200). Kan ik dat zelf al wat aanpakken door B-complex-tabletten te slikken? Ik heb de 25mg's thuis. Maar hoe gaat dat precies? Elke dag een tabletje? (Zo staat het wel op de verpakking) Maar hoe snel merk je dan verschil?

Of moet deze vraag in een apart topic? :oops:
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Dino

Niet of en eerst en dan maar samen! Alles moet goed staan. Er is inderdaad een topic B12. Gebruik even de zoekfunctie onder "Forum" dan vind je alles terug.

Direct aanpakken wat je kan. Als je wekelijks spuitjes vit B12 kan krijgen, gaat dat sneller mijns insziens.
Zelf had ik resultaten na een zevental weken. Ik voel een energieopstoot van 24-36u na de prik en minder brainfog. Nu merk ik vooral de extra energie. Het brein is een pak beter :) maar dat komt door meerdere zaken. Daar kan je meer over lezen op mijn blog.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
huppelepup
Gevorderd lid

Bericht door huppelepup »

Dino: om je waarde b12 op te krikken heb je wel 1000 IU per dag nodig. En voor de vitamine d, ik kreeg 800 IE per dag voorgeschreven, mijn waarde was 21. De supplementen hielpen bij mij niet of nauwelijks en nu krijg ik 50.000 IE per maand. Dit helpt wel want nu is mijn waarde pas goed.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Waar staan IU en IE voor?
In dit vitamine B-complex-potje zit per tablet 1000% van de ADH B12.

Zal het topic ondertussen opzoeken.
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door marianneke »

Heb vanmorgen gebeld voor de uitslag van de vitamine D test. Ze hanteren hier nog referentiewaardes uit de middeleeuwen volgens mij :x Ik had een waarde van 40 nmol en dat was volgens de assistente helemaal prima want het lag tussen de referentiewaardes (30 - 150) Ik heb uitgesproken dat ik dat wel vrij laag vind zowel mijn eigen waarde als de gehanteerde onderste referentiewaarde. En dat ik het nogal toevallig vind dat zowel mijn B12 (laagst gemeten waarde van 165) als mijn D zo dicht op de door hen gehanteerde ondergrens ligt. Dat ik wel heel erg veel (blijkbaar onverklaarbare) klachten heb die passen bij tekorten van beide maar dat het daar volgens hen dus niet van zou kunnen komen omdat de waardes nog net binnen de grens liggen. Ben helemaal vergeten erbij te vermelden dat ik al lange tijd vitamine supplementen gebruik en dat er in de multi ook vit D zit (6 mg per dag, niet heel hoog maar bij normale opname zou de bloedwaarde toch iets hoger moeten liggen dan die 40) Ze heeft nu een belafspraak met mijn huisarts gepland voor komende donderdag om dit met haar te bespreken. Iemand nog tips waar ik aan moet denken om te zeggen/ vragen aan mijn huisarts?
Heb dit topic geprobeerd door te lezen maar mijn concentratie laat nogal te wensen over en het lukt me even niet om de nodige info eruit te filteren.
kapha
Beginner

Bericht door kapha »

Mijn waarde is vorige maand getest en ik heb maar 9.1 :oops: Voorlopig moet ik 1 keer per maand een ampule innemen en heeft de dokter me aangeraden elke dag een half uurtje in de zon te gaan zitten (ben alleen geen zonneklopper en krijg er de kriebels van.
Foliumzuur ook extreem laag waar ik 3 dubbele dosis 120 dagen van moet innemen. Dit wordt binnen 6 maanden terug geëvalueerd om te zien hoe het ermee staat.

Ik voel me net een apotheek geworden met al die medicatie en heb soms zin om alles buiten te smijten want me beter voelen ondanks al dat gedoe voel ik me nog steeds niet
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Ook bij de orthomoloculaire geneeskunde spreekt men pas van een tekort indien lager dan 40 ng/ml.
Als je kan kiezen laat je beter 25 (OH) bepalen dan 1,25 (OH).
Het laatste kan normaal of zelfs te hoog staan terwijl je toch een tekort hebt.

Door 15 min in de zon te zitten (zonder hoge beschermingsfactor) met 40 % van je huidoppervlakte blootgesteld maak je 10000 iu aan.

Kom je niet in de zon mag je een supplement nemen van 2000 iu per dag.

B 12 is best hoger dan 500 pg/ml.
Om een tekort op te sporen laat je best het methylmalonzuur in de urine bepalen.
Als dat verhoogd is heb je een tekort zelfs al zijn de bloedwaarden normaal.

Een gewone huisarts heeft hier misschien nog nooit van gehoord. :roll:
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Als het goed is is de 25 (OH) bepaald en de waarde is niet in ng/ ml maar in nmol/l en die waardes liggen voor zover ik heb kunnen vinden net iets anders. De ondergrens varieert ook nogal van lab tot lab van 30 - 50 of 80 nmol/l en dat terwijl het meestal om dezelfde test en testmethode gaat. Ik vind het toch wel heel apart dat je in het ene lab geen tekort hebt terwijl je met dezelfde waarde in een ander lab wel een tekort hebt.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

ng/ml = nanogram per milliliter
nmol/l = nanomol per liter

1 ng/ml = 2,5 nmol
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

vandaag de huisarts gesproken, natuurlijk kwam het samenhangende verhaal wat ik in mijn hoofd had er nogal onsamenhangend uit en ben ik de helft vergeten. Maar ze gaf toe dat er inderdaad onderzoek gedaan wordt naar vitamine D en dat er discussie is m.b.t. de normwaardes en dat die 40 nmol/l toch ook wel aan de lage kant is. Dus ik kan morgen de vitamine D ophalen bij de apotheek en over 3 maanden wordt er opnieuw getest.
Plaats reactie