krachtverlies

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

krachtverlies

Bericht door janine »

Potverdikkeme... net als zovelen heb ik al zo weinig kracht..

Maar erg vervelend is als ik stop met een bepaalde beweging.
Stel: je loopt elke dag 5 x trap op.
En vervolgens loop je de aankomende 2 weken een stuk of 3 x trap in de hele 2 weken.

Zodra je het traplopen weer oppakt, gaat het voor geen meter. Je zou normaal nooit zo snel moeten "aftakelen".

Ik kan mij niet terughalen dat ik " vroeger" ooit dit gevoel had na bijvoorbeeld een heerlijke zomervakantie van 3 weken.
Je ging gewoon weer vanaf het oude niveau door.. niks slappe vaatdoekjes alla zware griep gevoel na een 3 weken vakantie.

Bijvoorbeeld: als ik een tijd mijn tas niet nodig heb gehad, heb ik gewoon moeite met het inpakken van mijn handtas en er dingen uithalen als je bijv moet betalen. Zwaar verzuurd pijnlijk gevoel met beduidend minder kracht.

Ik bouw nauwelijks op.. maar afbouwen des te beter!

Waar zou dit nou aan (kunnen) liggen?
Gast

krachtverlies

Bericht door Gast »

heb hetzelfde probleem gehad
maakte wandelingetjes in de buurt, 10-20 minuten
en als ik bijv1 week niet kon lopen, extreem moe, of anders heel slecht weer,sneeuw bijv. kon ik weer helemaal beginnen met opbouwen!
dus dacht ik fysio, maar heb zelfs moeten stoppen met fysio op aanraden van inspanningsarts
ging helemaal achteruit
eerst oplossing vinden, misschien in rotterdam
daarna weer met fysio beginnen, maar hele korte inspanningen, enkele seconden, en hierdoor spieren in benen versterken, dan pas de normale fysio
hij beschreef mijn vermoeidheid met hartfalen
deze mensen krijgen ook eerst een soort van krachttraining, stel je er niet teveel van voor, hier wordt je niet zo moe van omdat het hele krte bewegingen zijn
pas dan opbouwen
een hartfalen patient moet heel zijn leven fysio blijven volgen, zodra hij stopt gaat hij achteruit!
wat dat betreft zijn er overeenkomsten
inspanningsarts gaf ook aan dat hij mij niet "zomaar"beter kan maken, maar wel dat ik de dag iets beter door kan komen, zo is het met hartfalenpatienten ook
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

krachtverlies

Bericht door lano »

ik heb geen idee waar het aan kan liggen, maar ik herken het wel. Hoewel ik wel merk dat het per inspanning verschilt. Traplopen is ook voor mij van tijd tot tijd heel zwaar, net als mijn haar wassen, maar de hond uitlaten gaat eigenlijk altijd verrassend goed. Waar dat verschil vandaan komt weet ik niet. De hond uitlaten gaat trouwens sowieso beter dan stilstaan of steeds kleine stukjes lopen.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

krachtverlies

Bericht door marlène »

janine

het ligt volgens mij puur aan de staat van mitochondrieën of het plaatje eromheen. Op sommige dagen kan ik wasmanden plooien en met wat gevloek zelf naar boven dragen en op andere dagen niet. Ik moet het niet terug opbouwen. Op een bepaalde dag is het er gewoon. Het zegt meer over de staat van je lichaam.

Ik heb in al die jaren niets opgebouwd, alleen maar geluisterd naar mijn lichaam. Liggen = liggen en als ik kon bewegen, dan deed ik dat maar pas na een 20-tal maanden. Ik doe het stricte minimum en leer zo mijn grenzen het beste kennen. Slow living!

Die paar keer dat ik energie had en erin ben gevlogen waren vaak met pijnlijke afloop. En nu betekent erin vliegen, heel kort en dan snel ophouden. Ik leer mezelf inhouden jaja!

Opbouwen duurt megalang. Het beste middel is een moestuin. Je kan buiten in het zonnetje met je handen in moeder aarde liggen wroeten op de momenten die jou uitkomen. Veel grond heb je niet nodig. Een paar vierkante meter of grote potten volstaan.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

krachtverlies

Bericht door janine »

Lano, de honduitlaten doe je dus regelmatig.
Maar bij deze klacht zou je dan als je een weekje de hond niet uitlaat daarna als een krachteloze robot je benen 1 voor 1 voortslepen, helemaal terug bij af.

Ik vind het maar vreemd. Brandy kent dus dondersgoed wat ik bedoel.

Thnx Marlene, dat is precies wat ik wil ondervinden na mijn studie. Hoop dat dat mij gegeven is. Want op deze manier is het 1 weg enkel omlaag.

Wat zoek je in rotterdam brandy?
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Heel herkenbaar dit...
Heb gisteren staan ploeteren met een roerbakgerecht. Er viel zogezegd weinig te roeren... Mijn armen deden domweg niet mee, verzuurden meteen. Trappenlopen is voor mij op dit moment uit den boze met mijn zeer lage vo2max. Ik doe wat ik kan in huis om niet achteruit te gaan maar ik bewaak mijn grenzen scherp. Daarom baalde ik ook zo van de afspraken met "men" daar was ik iedere keer zo hondsberoerd van, dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gast

Bericht door Gast »

@janine,
zie mijn topic mijn cvs s waarschijnlijk hartfalen
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Heel erg herkenbaar wat jullie beschrijven! Waar het vandaan komt, kan ik niet zeggen. Iets immunologisch? Neurologisch? Cardiologisch? Iets in het bloed of de spieren? Wie zal het zeggen? Het XMRV-onderzoek is in elk geval veelbelovend!

Ook hier het gekende verhaal van krachtverlies, uitputting en onvoorspelbare buien (want iets anders kan je het niet echt meer noemen) van energie.

Vandaag heb ik een hele dag in bed doorgebracht, ik ben nog moe, maar het kan goed zijn dat ik over een uurtje (en dan is het bijna middernacht! begrijpen wie begrijpe kan) plots energie krijg en het hele huis (die twee kamers :p ) een poetsbeurt geef, waarna ik weer uitgeput in elkaar zak en drie dagen niet kan bewegen.

Enja, ook krachtverlies: het gevoel dat je een marathon hebt gelopen, een hele dag zwaar gesport hebt, en je kan zelfs geen vork meer opheffen.

@Janneke: dat gevoel ken ik. Ik ga me een mixer aanschaffen om dat probleem op te lossen, want zelfs een sausje roeren eindigt met ik die uitgeput met de armen langs de zijkanten afhangend in een stoel hang! :lol:
Plaats reactie