Waarde vitamine D

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

huppelepup
Gevorderd lid

Bericht door huppelepup »

100 is pas een voldoende waarde voor vit D
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Nieuw vanaf maart :

Verpakking: D-Pearls 200
120 capsules

D Pearls 200 bevat per capsule:

Vitamine D3 200 IE (5μg)

van Pharma Nord ongeveer 8 euro
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
wiske
Beginner

Bericht door wiske »

Ik vind het wel logisch klinken dat Vit. D tekort een verband heeft met ME, fybro etc. Deze aandoeningen komen in warme landen weinig tot niet voor, en daar hebben ze meer zonlicht, en dat zorgt weer voor de aanmaak van Vitamine D. Ik ken ook mensen uit bijv. Suriname die reumatische klachten e.d. hebben, maar als ze in Suriname zijn nergens last van hebben. Het schijnt vooral met het UVB-licht te maken te hebben, dat hebben wij sowieso te weinig in NL (alleen in de zomermaanden), en gaat bijv. niet door glas of zonbescherming heen dus je moet echt onbeschermd in de zon gaan zitten! Ik heb een tijdje UVB-lichttherapie gekregen en dat hielp best wel. Helaas mag dat niet meer. Volgens Dr. Vermeulen stabiliseert/onderdrukt de UVB je immuunsysteem waardoor de klachten dus verminderen. Gelukkig wordt er steeds meer bekend over Vitamine D.
Arguing with reality is like trying to teach a cat to bark - hopeless.
mamoes
Gevorderd lid

waarde vitamine D

Bericht door mamoes »

huppelepup schreef:100 is pas een voldoende waarde voor vit D

Waarde was 61
Volgens de reumatoloog prima.
janine
Gevorderd lid

waarde vitamine D

Bericht door janine »

Luister maar niet (gevaarlijk advies, en niet zo cru bedoeld), en til die D waarde lekker naar de 100 Mamoes.

Ik ben er ook nog lang niet, ondanks dagelijks 2000 IU.
mamoes
Gevorderd lid

waarde vitamine D

Bericht door mamoes »

Yep ik weet het janine :roll:

Zullen we eens een kwis doen ?
Ik stel de vraag, WIE geeft het antwoordt ?

Vraag: Wat zou er gebeuren als er op vitamine's patent zit en de artsen eraan verdienen als ze het uitschrijven ?

Kom op, ik ben heeeeeeel benieuwd naar jullie antwoord !!!!!!!!!!!!!!!
dino
Gevorderd lid

waarde vitamine D

Bericht door dino »

Wat heeft patent en verdienen als ze het uitschrijven met elkaar te maken?

Maar een algemeen antwoord: commercie. Ook apotheken zijn commercieel en artsen... Veel meds worden uitgeschreven gewoon omdat er een grote winstmarge is.

Dus... lekker veel uitschrijven, waarom niet :D.

Mijn vitamine D-waarde is trouwens 42. Door artsen worden tekorten niet snel "herkend", alles wat binnen of net onder de normaalwaardes ligt is goed. Maar dat is het dus niet altijd...
mamoes
Gevorderd lid

waarde vitamine D

Bericht door mamoes »

Er valt denk weinig te verdienen aan het voorschrijven van vitamine's.
Je kunt het zo kopen zonder recept.
Gast

waarde vitamine D

Bericht door Gast »

als coeliakie te laat wordt gediagnosticeerd, en je bent ouder dan 50, dan kan het zijn dat een dieet niet meer, of onvoldoende helpt

je hebt dan kans op refractaire coeliakie, meer kans op kanker in de dunne darm en non hogdkin...
daarom moet altijd verder onderzoek gedaan worden om kanker op tijd te herkennen, dmv bep bloedproeven

hoezoe vit d niet belangrijk......
huppelepup
Gevorderd lid

Hoi,

Mijn vit d is ook weer gedaald. Het was vorig jaar 21 en moest toen aan de calsi chews. Van de zomer was de waarde 81 en afgelopen december 58. In januari heb ik van de huisarts 1x per maand 50.000 IE voorgeschreven gekregen. Dit heb ik 18 januari ingenomen en de 24 ste laten prikken. Ik had verwacht dat hij torenhoog zou zijn. Tot mijn verbazing was de waarde 47. Weer gedaald, snap er niks van. Ik denk dat ik maar op kosten van het ziekenfonds op vakantie moet gaan naar een zonnige bestemming.

Wie heeft dit ook?
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Misschien beter maar elke dag 2000IU slikken via een goede vitamine D capsule in olie?
(O.a die van Bonusan en Solgar schijnen wel goed te zijn)
Kan een hoop schelen..

Zou eigenlijk niet weten waarom de jouwe ook zo laag blijft.
Wat vond de huisarts?
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Ik zie hier een bovenwaarde van 66 staan.
Hoe komen jullie aan 100 dan?
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
huppelepup
Gevorderd lid

richtlijnen vitamine D waarde

mededeling nummer 51a

datum: 31 augustus 2006

betreft: Referentie-interval vitamine D

Het door ons momenteel opgegeven referentie-interval voor 25-OH vitamine D (17,7 - 113,3 nmol/L) is
gebaseerd op het 95% betrouwbaarheidsinterval van de normale bevolking. Steeds vaker wordt
gemeld, dat een 25-OH vitamine D waarde van >50nmol/l noodzakelijk is voor het handhaven van een
gezond botmetabolisme1. Dit betekent dat bij gebruik van het huidige referentie-interval pathologie
gemist kan worden. Daarom zal met ingang van 1 september 25-OH vitamine D gerapporteerd gaan
worden met als streefwaarde 50 nmol/l.

Wij adviseren u om uit te gaan van de volgende richtlijnen voor het classificeren van de 25-OH
vitamine D status2:

deficiëntie 0 - 12,5 nmol/l
onvoldoende 12,5 - 50 nmol/l
hypovitaminose D 50 - 100 nmol/l
voldoende 100 - 250 nmol/l
toxisch >250 nmol/l
Laatst gewijzigd door huppelepup op 07 mar 2011, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
huppelepup
Gevorderd lid

Klachten Vitamine D tekort

Klachten van vitamine D tekort:

Vermoeidheid, lage weerstand, stijve stramme en pijnlijke spieren vooral bij traplopen en opstaan vanuit de lage zit, spierkrampen, spasmen, pijnlijke gewrichten, jeuk, slechte haargroei, tandbederf en tandvleesproblemen. Mentale aandoeningen o.a. algeheel malaise gevoel, lusteloosheid, matheid, angsten, winterblues en depressies.
huppelepup
Gevorderd lid

Klachten Vitamine D tekort

huppelepup schreef:Mijn vit d is ook weer gedaald. Het was vorig jaar 21 en moest toen aan de calsi chews. Van de zomer was de waarde 81 en afgelopen december 58. In januari heb ik van de huisarts 1x per maand 50.000 IE voorgeschreven gekregen. Dit heb ik 18 januari ingenomen en de 24 ste laten prikken. Ik had verwacht dat hij torenhoog zou zijn. Tot mijn verbazing was de waarde 47. Weer gedaald, snap er niks van. Ik denk dat ik maar op kosten van het ziekenfonds op vakantie moet gaan naar een zonnige bestemming.

Wie heeft dit ook?
Ik ga vanmiddag naar de huisarts en morgen naar de internist, ik zal het aan ze voorleggen.
Plaats reactie