chronisch ontstoken amandelen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

chronisch ontstoken amandelen

Bericht door Bente »

Gister naar de kno arts geweest en die constateerde chronisch ontstoken keelamandelen. Daar kwamen ook de bultjes in mijn nek van ( ik heb al heel lang allerlei bultjes in mijn nek en we wisten nooit waardoor)

Het rare is dat ik niet vaak keelpijn ofzo heb, dus had het niet echt verwacht. Maar mensen kunnen er blijkbaar wel erg moe door worden.
Het word doordat sommigen dus niet echt keelpijn hebben, niet vaak opgemerkt.

Ik heb gevraagd wat te doen. De arts kon mij geen advies geven of ik ze weg moest laten halen. Hij wist niet op dit namelijk wat zou opleveren.
Hij had wel vaak mensen die erg moe waren met een chronisch ontstoken amandelen en die zich na het weghalen een stuk fitter voelden. Maar het hoeft niet. Hij ging er verder ook niet op in, dus ik had niet echt het idee dat hij zoiets had; weg ermee.

Hij zou het voorleggen aan mijn behandelend internist (vermoeidheidcentrum) en dan zou ik misschien van hem wel meer horen. Als die nu zoiets had, weghalen, dan konden we dan nog kijken wat we deden..

Tja en nu zit ik er dus de hele tijd mee in mijn hoofd.... zou weghalen mij een stuk minder vermoeidheid opleveren? Zou ik me dan beter voelen?
Maar ook, stel dat ze zeggen dat ik t wel moet doen, hoe gaat de narcose dan als je ME hebt? sommige mensen krijgen hier toch een terugval van? Daar zit ik nu absoluut niet op te wachten! En hoelang moet ik dan herstellen? Ik vind het operatie-idee vreselijk. vooral omdat je zovaak hoort dat op latere leeftijd amandelen weghalen geen pretje is. En dan helemaal niet als je ME hebt lijkt me. Maar ja als ik me daarna beter zou voelen???????
Ik wacht af wat de internist zegt.. en zelf google ik ondertussen een beetje en ben ik erg benieuwd naar ervaringen van jullie....
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

ontstoken amandelen

had jaren geleden ook altijd ontstoken amandelen,en heb ze toen laten verwijderen. Een paar maanden later heb ik zware allergieen gekregen en werd mijn vermoeidheid echt niet beter maar juist veel slechter.
Ik zou zeker nog een tweede opinie vragen aan een andere arts.

Groetjes
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

ik heb ook al vaker gehoord dat het de klachten ook juist kan verergeren dus ik zou er goed over nadenken. Sterkte ermee
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Mijn keelamandelen zijn rond mijn 7e levensjaar verwijderd i.v.m. de vele keelontstekingen. Daarna bijna geen keelontstekingen gehad.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Voor 6 jaar terug een tonsillectomie. Vooraf werd gezegd dat ik dan misschien ook wel van mijn chronische vermoeidheid afkom, nou mooi niet. De enigste voordeel was dat ik nu niet zo'n erge last heb van mijn keel en pus. Ik riek ook niet meer uit mijn mond. De operatie was wel afzien, ik had me nog nooit zo vreselijk ellendig gevoeld als toen. Of ook wel ... nou ja, ik vergeet de nare dingen het liefst zo snel mogelijk.
Gebruikersavatar
mizza
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 dec 2010, 12:21

Bericht door mizza »

@ Loesje: Mag ik even vragen hoe ze dit vaststellen? Ik heb namelijk heel veel keelonstekingen doorgemaakt in mijn puberteit waardoor er ook sprake is geweest van het weghalen van mijn amandelen. Hoe kom ik te weten of deze chronisch ontstoken zijn?
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

De operatie op zich valt mee, maar de naweëen zijn een hel op latere leeftijd. Ze waren bij mij ook chronisch ontstoken ( met chronische keel-en longontsteking en immuun voor AB ) dus moesten er wel uit. Maar echt waar, als dit niet persé hoeft raad ik het niet aan. Het is 2 weken vreselijk afzien. De eerste paar dagen om de 2 uur ijskoud water drinken, dus ook 's nachts. Je kunt nagenoeg niets eten, alleen gepureerd of vloeibaar. En je mag de eerste dagen niet alleen zijn ivm de kans op nabloedingen ( ik heb bij mijn zus gelogeerd die me braaf om de 2 uur kwam wakker maken 's nachts, de schat ). Oja, dit was voor mijn ME/CVS.
Sterkte!!!!!
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

O ja, dat van die nabloeding, dat was ik alweer vergeten. Heel erg was dat. Het bleef maar bloeden, stroomde in mijn maag. Moest weer opgenomen worden in het ziekenhuis. Ik laat nog liever een kies trekken!
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

pfff ik lees dus al dat weghalen absoluut geen pretje is:S. Had ik ook al wel verwacht.
Maar ik vroeg me af of er misschien ook met medicatie wat aan te doen is?
Is dat de moeite waard om te proberen? Zou antibiotica wat kunnen doen??
De arts heeft hier verder ook niets over gezegd..

En @ mizza, bij mij stelde hij het direct vast toen hij in mijn keel keek.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mijn dochter van 20 jaar, heeft vorig jaar haar amandelen nog laten trekken, omdat ze 2 maanden ervoor id kliniek gelegen heeft omdat ze zo ziek was door haar ontstoken amandelen.
Dus, die moesten er zeker uit! Ze heeft ook ME.
En ik moet zeggen dat ze nu heel goed is...
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik heb eind 2007 mijn keelamandelen eruit laten halen omdat ik altijd keelpijn had. Ik kan het niet aanraden, mijn ME is hierna langzaam aan veel erger geworden, de keelpijn bleef.
Als je er toch voor zou kiezen om te laten doen, er was destijds een nieuwe methode, met laser, en dat heeft minder lang herstel nodig, het was alsnog een hel hoor, maar schijnt minder egr te zijn dan de 'ouderwetse' manier van 'knippen'.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
valentine
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jul 2009, 01:29
Locatie: Vaassen

Bericht door valentine »

Hoi Loesje,

Ik loop ook al lange tijd met dezelfde vraag en overwegingen als jij rond, al ruim 15 jaar last van chronisch ontstoken keelamandelen maar een operatie durf ik niet aan gezien mijn ernstige ME klachten...

Ben benieuwd wat je besluit te gaan doen, opereren of medicatie...
Succes !

Groetjes,
Valentine
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ik ken iemand met ME die de operatie pas heeft laten uitvoeren, na uitgebreid gesprek met de anasthesist (minimale narcose aangevraagd etc -> de narcose is wat de terugslag zo heftig maakt). Maar zelfs ondanks dat was het absoluut niet makkelijk, en heeft hij zeker zo'n 2-4 maanden heftige terugslag gehad, alleen van die operatie. Ik wens jullie veel sterkte met de beslissing... ik weet niet wat ik zou doen. Mijn amandelen zijn op jonge leeftijd verwijderd, alleen is nu wat weefsel teruggekomen, maar "gelukkig" is mijn keel/longen/oren/voorhoofdsholte altijd de dupe met een infectie.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
hillegonda
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2011, 03:09

Bericht door hillegonda »

hallo allemaal, na heel wat reacties te gelezen hebben, vraag ik me toch 1 ding af. Vele waren gewaarschuwd, maar zijn toch overstag gegaan en hebben ze toch laten weghalen. Ik moet binnenkort op gesprek bij de kno-arts over me amandelen. Ik heb vaak last van angina met flinke koortsaanvallen. En als ik dit zo allemaal lees raadt iedereen het af. Maar wat ik graag wil weten, of bij iemand ook de angina is teruggekomen? Mijn leven word zo bepaald door me amandelen, dat ik toch de gok wil nemen, ben nu wel 32 jaar en het zal hel worden, maar wat moet je anders, wie weet helpt. En me chronische vermoeidheid zal blijven ik ga er niet vanuit dat ik daarmee opknap. Maar als me angina maar wegblijft! This moeilijk als je al die verhalen leest....................................
Plaats reactie