Libelle (22-1-7): Heb ik ME/CVS?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Guido,
Ben blij met je brief. Ze hebben zo maar wat geschreven
en weten nergens van belachelijk.

Groetjes Patricia
Jacqueline
Actief lid

Bericht door Jacqueline »

Hmm ik heb ook over die punten heen gelezen. Goede brief, Guido! Kun je misschien uitleggen wat ze op een MRI scan kunnen zien als je ME/CVS hebt? Ik heb namelijk ook eens zo'n scan gehad, een jaar of 2 geleden.. Ben benieuwd!

Dat verhaal over het 'positieve' effect van Ritalin vond ik ook erg ontoepasselijk, ik dacht dat we het daar al eens eerder over gehad hadden hier. En toen werd inderdaad met name het negatieve effect van dit medicijn genoemd!
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Jacq,

Guido deed die uitleg op pag. 1.
Jacqueline
Actief lid

Bericht door Jacqueline »

Bedankt annac, ik had het wéér niet gezien. Zit half te slapen geloof ik, ik post allemaal stomme berichten! :-# :oops: Sorry daarvoor.

Een slechte bloeddoorstroming kwam er bij mij ook uit, mn bloedvaten waren aardig vernauwd. Over die andere punten heb ik niets gehoord, kan dat kloppen?
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Guido, ontzettend bedankt voor het schrijven van je brief!
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

vandaag een rectificatie in de libelle...

' ondanks dat we uiterst zorgvuldig zijn bij het samenstellen van onze artikelen, is er in het artikel Moe, moe, moe...Heb ik ME/CVS een aantal onjuistheden ingeslopen. Er staat dat ME/CVS en ADHD dezelfde genetische basis blijken te hebben. In haar proefschrift suggereert Dr. Elise van der Putte wel een gemeenschappelijke genetische basis, maar dat is nog niet wetenschappelijk bewezen. Somberheid na inspanning wordt genoemd als een van de symptomen, een malaisegevoel is een betere omschrijving. Verder staat er dat vier procent van de mensen met ME/CVS arbeidsongeschikt is. Dit is het percentage dat 'officieel arbeidsongeschikt' is volgens het UWV en daarom een uitkering ontvangt. In tegenstelling tot wat er in het artikel stond, erkent de Nederlandse overheid ME/CVS niet als officiele ziekte. Verder wordt er gesproken over Ritalin als mogelijk medicijn. Een op de vijf CVS patienten heeft hier baat bij, maar Ritalin kan ook ernstige bijwerkingen hebben.'
Nienke
Actief lid

Bericht door Nienke »

Wat goed dat je dit gevonden hebt!

Wel even een Huldiging voor Guido! Ik denk dat ze door zijn brief nog extra reseach hebben gedaan!
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

ja, dat denk ik idd ook, een aantal punten uit zijn brief kwamen hier weer naar voren, dus goed gedaan Guido!
di
Beginner

Bericht door di »

Ben blij dat er een rectificatie is geplaatst. Ik heb me namelijk ook erg geërgerd aan dit bericht.

Groetjes, Dinanne
Plaats reactie