Pijn in borstkast

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Hallo dochter van Mamoes

ik denk dat we elkaar goed begrijpen :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

@ Marlène:

Van internet geplukt:

Verschijnselen
De meeste mensen merken het niet eens dat ze een maagbreuk hebben, omdat ze nergens last van hebben.
Soms is er sprake van een vol gevoel. Anderen hebben last van maagzuur. Ze ervaren een branderig gevoel onderin de borststreek, doordat een gedeelte van de maag ook in de borstkas kan komen. Door deze vreemde positie van de maag werkt de sluitspier niet goed meer en kan de zure maaginhoud de slokdarm inlopen. Het branderige gevoel wordt erger bij vooroverbuigen, inspannen of gaan liggen. Daarnaast kan er ook sprake zijn van pijn in de borst.

??
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

en uit hetzelfde stuk:

Een maagbreuk kan de oorzaak zijn van het terugvloeien van zure maaginhoud (reflux).
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Vlindertie

Het loopt rondom maar vult de hele borstkast, dus niet een cirkel.

Misschien moet ik me toch maar eens wat meer gaan verdiepen in het syndroom van Tietze zoals Brandy eerder aangaf. Op basis van persoonlijke klachten van patienten, vind ik al wat meer herkenning op een patientenwebsite.
Vooral het gevoel van een giga blauwe plek en pijn meer gelocaliseerd onder de linkerborst, komt blijkbaar vaak voor. Heb ook een lichte bobbel op het borstbeen. Zou ook een indicator zijn, lees ik nu.

We zoeken voort.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Ik herken de klachten die je beschrijft. Ik denk ook wel dat dit komt van het middenrif en de ribben, niet van de slokdarm ofzo. Voelt bij mij althans als een ontsteking, vooral bij de aanhechtingspunten. Ik heb hier de laatste weken ook wel opmerkelijk meer last van, maar ga er van uit dat dit bij mij komt door het minder bewegen door het recente winterweer.

Maar kan nog wel andere oorzaken hbb. Heb je soms meer last van een hoge hartslag of dergelijke? Of gebruik je onbewust bij momenten borstademhaling ipv buikademehaling? Bij een teer cvs-lichaampje kan dit al genoeg zijn om zo'n last te veroorzaken. Problemen aan de rug kunnen ook uitstralen naar de ribben. Heb mij ooit laten vertellen door de osteo dat aan de 10e rugwervel geloof ik, er een zenuw loopt die helemaal langs de ribben naar het middenrif loopt.
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De laatste maanden noteer ik dagelijks mijn bioritme dus slapen, bedliggen, zitten/actief.

De pijn is er zowel als ik ziek in bed lig als op mijn actieve momenten. Mijn hart is wel al veel rustiger geworden vergeleken met een jaar geleden.
En als ik een inspanning heb geleverd, poog ik te gaan zitten, ogen te sluiten en rustig te ademen tot alle overbelastingssignalen weg zijn. Dus ook als hartritme terug kalm is, ook wachten tot vingers niet meer tintelen bv.

Mijn sessies bij de kinesist heb ik deze zomer stopgezet. Alles was prima in orde ... Was anders best een knappe kerel LOL.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

hallo Marlène,

heel herkenbaar,zo''n bobbel heb ik ook ,
ik heb Fybromyalgie,die de pijn geeft,en erge last van
een spastische darm, de pijn word erger als ik een paar dagen
geen ontlasting heb gehad.de pijn trekt tot halverwege mijn rug onder mijn schouderbladen,het geeft ook een heel strak gevoel alsof er een touw omheen zit, wat steeds strakker word aan getrokken.
gek makend soms

veel sterkte ermee

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
dontknow
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 jan 2011, 20:29

Bericht door dontknow »

Hi ,
Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment aan alles gaat twijfelen, ik heb geen pijn boven in, maar brandend / tintelend rondom de onderkant voornamelijk rechts. Bij mij heft het wel te mken met hoe ik heb geslapen ...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Dontknow,
De rechteronderkant van je ribben?
Dan zal dat je lever zijn...zou dat kunnen?
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Ik hebTietze (gehad, soms nog last van). De pijn zat in het midden van de borstkast, op en net links en rechts van het borstbeen. Pijn werd erger als je op het bostrbeen drukt. Pijn straalt uit naar achteren (tussen de schouderbladen). Tietze is een vorm van ontstekings reuma. Heb ontsekingsremmers toen gehad, maar daar reageerde mijn maag niet goed op. Op zich zouden ontstekingsremmers moeten helpen.
Bij mij hebben ze ook heel lang gedacht dat de pijn door maag/slokdarm kwam (omdat ik ook vaker last van maag-darm klachten had). Veel maag pillen voor geslikt, maar dat hielp natuurlijk niet (achteraf gezien).
Cesar therapie (langdurig) heeft de druk er wat vanaf gehaald (goede houding aannemen).
Warmte erop is wel lekker als symptoom bestrijder.
Plaats reactie