Hallo
Ik ben hier al heel lang niet meer geweest, maar ik heb nu een dringende vraag. Heel kort de voorgeschiedenis; ik heb een jaar of 12 geleden pfeiffer gehad en toxoplasmose (en een vermoeden van lyme, maar is nooit officieel aangetoond). Sindsdien ben ik een jaar of acht veel vermoeid geweest (ik kon nog wel iets, ging meestal halve dagen naar school, als ik me goed genoeg voelde). De laatste paar jaar is het langzamerhand beter geworden, en sinds anderhalf jaar functioneer ik eigenlijk fulltime en gaat dat heel goed.
Totdat ik twee weken geleden in bed belande met zere keel, opgezette klieren en vermoeidheid. Geen koorts, geen spierpijn, geen misselijkheid, alleen maar die drie dingen. Toevallig precies de symptomen van pfeiffer; dat bedacht de huisarts ook direct en liet een bloedtest doen.
Nu komt het gekke dus: ik belde vanmorgen om de uitslag daarvan en ik kreeg als antwoord dat er geen afwijkende waarden waren. Pfeiffer zelf hadden ze niet meer getest omdat ik dat allang gehad heb en dat dus tocht wel terug te vinden is. Maar er waren ook geen afwijkende waarden in mijn afweer, die normaal wel er zouden zijn bij een ontsteking of besmetting met pfeiffer.
DUS is de concklusie dat het een gewone keelontsteking is en dat het vanzelf wel over moet gaan.
Mij lijkt dit nogal raar omdat je bij een keelontsteking in het bloed dan toch ook die ontstekingsreactie van het afweersysteem moet kunnen zien. En ik denk zelf dat dat al die jaren nu precies het probleem is: mijn lichaam vecht niet. Want ja, het was ook wel gek dat ik een virusje heb een geen koorts...
Kortom, mijn vraag is: weten jullie of de waarde van leukocyten en CRP e.d. (dus alles wat met afweer en ontsteking te maken heeft) ook verhoogd is bij andere virussen?
Ik ben gewoon bang dat het hele verhaal nu weer van voren af aan begint, en daar heb ik geen zin in...
Virussen en bloedtest
Moderator: Moderators
-
- Beginner
Virussen en bloedtest
Raar maar waar, ik heb ook pfeiffer (althans was in mei, en ik weet niet hoe het er nu voor staat) maar blloed is goed,(dus ook de leukocyten en crp) maar op de 3 waardes van pfeiffer scoorde ik positief.
En dat klopt niet (want ze schreeuwen toch ook altijd zo hard: 1 x gehad dan niet nog eens).
IgM VCA, IgG VCA en EBNA waren positief: Oftewel ik heb het gehad, ik had antistoffen en het was actief.
Ik zou dus iig ff je pfeiffer laten testen. Weet je ook gelijk in welke mate rust belangrijk is ( en je je dus echt ff gedeisd houdt)
Verder kan iik je niet echt beantwoorden, velen op dit forum hebben geen tot weinig verhoging van de leukocyten en crp. (of soms weer wel, soms weer niet)
Ik heb wel een laag hoog lymfocyten en laag IgA. (zie je ook vaker)
Ook te maken met afweer.
Hoe zit dat bij jou?
En dat klopt niet (want ze schreeuwen toch ook altijd zo hard: 1 x gehad dan niet nog eens).
IgM VCA, IgG VCA en EBNA waren positief: Oftewel ik heb het gehad, ik had antistoffen en het was actief.
Ik zou dus iig ff je pfeiffer laten testen. Weet je ook gelijk in welke mate rust belangrijk is ( en je je dus echt ff gedeisd houdt)
Verder kan iik je niet echt beantwoorden, velen op dit forum hebben geen tot weinig verhoging van de leukocyten en crp. (of soms weer wel, soms weer niet)
Ik heb wel een laag hoog lymfocyten en laag IgA. (zie je ook vaker)
Ook te maken met afweer.
Hoe zit dat bij jou?
Laatst gewijzigd door janine op 12 jan 2011, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Virussen en bloedtest
He Musicchris,
Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik denk wel dat je ontstekingswaarden niet perse verhoogd hoeven te zijn in je bloed bij een keelontsteking. Dit is een vrij locale ontsteking. Dus dat klopt voor mijn gevoel wel.
Wat ik wel heel raar vind is dat ze zeggen dat het opnieuw testen van Pfeiffer geen zin heeft (omdat je het al hebt gehad en dus antistoffen te zien zijn). Voor zover ik weet kunnen ze met Pfeiffer tests zien of het een oude of recent/acute (dus nieuwe) infectie is. Die testen bestaan, want het gebeurt wel vaker dat Pfeiffer opvlamt.
Ik snap dat je na je eerdere ervaringen bang bent, maar laten we hopen dat je "gewoon" een keelontsteking hebt. Zorg even extra goed voor je zelf, rust zo veel mogelijk en geef je lijf toch de kans om voorzichtig te herstellen, ook al duurt het wellicht ietsje langer.
Als je het niet vertrouwt en je keel niet over gaat (er heerst wel een nare keelontsteking, ik ben zelf ook al een paar weken zoet ermee) toch de Pfeiffer test laten doen hoor.
Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik denk wel dat je ontstekingswaarden niet perse verhoogd hoeven te zijn in je bloed bij een keelontsteking. Dit is een vrij locale ontsteking. Dus dat klopt voor mijn gevoel wel.
Wat ik wel heel raar vind is dat ze zeggen dat het opnieuw testen van Pfeiffer geen zin heeft (omdat je het al hebt gehad en dus antistoffen te zien zijn). Voor zover ik weet kunnen ze met Pfeiffer tests zien of het een oude of recent/acute (dus nieuwe) infectie is. Die testen bestaan, want het gebeurt wel vaker dat Pfeiffer opvlamt.
Ik snap dat je na je eerdere ervaringen bang bent, maar laten we hopen dat je "gewoon" een keelontsteking hebt. Zorg even extra goed voor je zelf, rust zo veel mogelijk en geef je lijf toch de kans om voorzichtig te herstellen, ook al duurt het wellicht ietsje langer.
Als je het niet vertrouwt en je keel niet over gaat (er heerst wel een nare keelontsteking, ik ben zelf ook al een paar weken zoet ermee) toch de Pfeiffer test laten doen hoor.
CRP is verhoogd bij bacteriele infecties, sepsis, kanker, actieve reumatische aandoeningen, zware virale infecties (met name bij adenovirussen)
Normaal tot licht verhoogd (< 40 mg/l) bij virale infecties of schimmelinfecties.
Een normaal CRP sluit dus een virus infectie niet uit.
Zelf heb ik al jaren lang last van een virale infectie (waarschijnlijk een enterovirus) ondanks dat zijn CRP en BSE altijd laag.
Ik ben gaan zoeken naar een alternatieve ontstekingsmarker.
In Utrecht (servicelabs) heb ik een klein onderzoek gedaan naar alternatieve ontstekingsmarker:
Mijn uitslagen:
BSE 2 mm (1-5)
CRP 0,4 mg/L (0-10)
Ferritine 266 mcg/L (25-250)
Haptoglobine 0,4 g/L (0,3-2)
Fibrinogeen 3,8 g/L (2-4)
Beta-2-microglobuline 1,6 mg/L (2-4)
Koolmonoxide 2,2 %, 3.1 %, 2 % 2,7 % (0-1,5)
Zink protoporfyrine 0,3 mmol/mol Hb 0,38 mmol/mol Hb 0,43 mmol/mol Hb (0-0,21)
Een BSE en CRP zegt dus niet alles.
Mijn punt is dezelfde als Poppetje....als je het niet vertrouwd toch de Pfeiffer test laten doen, eventueel met alternatieve ontstekingsmarkers.
Heb je een lastige huisarts (zoals ik) dan kun je het altijd bij servicelabs laten doen.
Koolmonoxide als ontstekingmarker:
http://www.masimo.fr/Rainbow/pdf/LAB442 ... 0acute.pdf
Zink protoporfyrine als ontstekingmarker:
http://bloodjournal.hematologylibrary.o ... 5/1200.pdf
Ferritine als ontstekingmarker:
http://www.labtestsonline.org/understan ... /test.html
Normaal tot licht verhoogd (< 40 mg/l) bij virale infecties of schimmelinfecties.
Een normaal CRP sluit dus een virus infectie niet uit.
Zelf heb ik al jaren lang last van een virale infectie (waarschijnlijk een enterovirus) ondanks dat zijn CRP en BSE altijd laag.
Ik ben gaan zoeken naar een alternatieve ontstekingsmarker.
In Utrecht (servicelabs) heb ik een klein onderzoek gedaan naar alternatieve ontstekingsmarker:
Mijn uitslagen:
BSE 2 mm (1-5)
CRP 0,4 mg/L (0-10)
Ferritine 266 mcg/L (25-250)
Haptoglobine 0,4 g/L (0,3-2)
Fibrinogeen 3,8 g/L (2-4)
Beta-2-microglobuline 1,6 mg/L (2-4)
Koolmonoxide 2,2 %, 3.1 %, 2 % 2,7 % (0-1,5)
Zink protoporfyrine 0,3 mmol/mol Hb 0,38 mmol/mol Hb 0,43 mmol/mol Hb (0-0,21)
Een BSE en CRP zegt dus niet alles.
Mijn punt is dezelfde als Poppetje....als je het niet vertrouwd toch de Pfeiffer test laten doen, eventueel met alternatieve ontstekingsmarkers.
Heb je een lastige huisarts (zoals ik) dan kun je het altijd bij servicelabs laten doen.
Koolmonoxide als ontstekingmarker:
http://www.masimo.fr/Rainbow/pdf/LAB442 ... 0acute.pdf
Zink protoporfyrine als ontstekingmarker:
http://bloodjournal.hematologylibrary.o ... 5/1200.pdf
Ferritine als ontstekingmarker:
http://www.labtestsonline.org/understan ... /test.html
Virussen en bloedtest
Laat je eens uitgebreid op Lyme testen mbv de testen van Pro Health (minstens PCR DNA Bloedkweek en Western Blot, urinekweek kan je ook nog doen). De reguliere lyme testen van je (huis)arts voldoen in de meeste gevallen NIET.Musicchris schreef:(en een vermoeden van lyme, maar is nooit officieel aangetoond).
Ik kan hier niet echt antwoord op geven, wel kan je bloedbeeld in orde zijn terwijl je de ziekte van Lyme hebt. Het komt zelfs geregeld voor dat Lyme patienten negatief scoren op lyme testen. De testen zijn daarom ook slechts een hulpmiddel. Belangrijk voor diagnose Lyme is de geschiedenis van de patient en zijn/haar klachten.Kortom, mijn vraag is: weten jullie of de waarde van leukocyten en CRP e.d. (dus alles wat met afweer en ontsteking te maken heeft) ook verhoogd is bij andere virussen?
Mvg,
Juul