CVS-diagnose vroeg stellen (28-11-2006)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Artikel 'CVS-diagnose vroeg stellen' in Artsenkrant, door een huisarts.
Het blijkt meestal meer dan een half jaar te duren eer de diagnose van CVS wordt gesteld! Ik stel vast dat een huisarts met interesse voor deze problematiek de diagnose reeds na één uitgebreide of enkele consultaties kan stellen.
Slimme mens die huisarts!
Misschien vergeten kennis te nemen van het feit dat de problemen minstens zes maand moeten bestaan. En 'moe' zal wel voldoende zijn zeker om de diagnose te stellen??
OK op 1 punt valt er te praten: de diagnose blijft soms te lang (lees: jaren) op zich wachten en dat is dan ook weer niet de bedoeling!
Gezien de behandelingen (na het laattijdig stellen van de diagnose) ook tegenvallen, komt het erop aan het syndroom van CVS en het zeer verwante fibromyalgie reeds in een zéér vroeg stadium te stellen, d.w.z. alert te zijn voor de eerste symptomen en klachten die bij chroniciteit uiteindelijk deze syndromen kunnen veroorzaken: dit kan door lang te luisteren naar alle klachten en verhalen van de patiënt en een specifiek onderzoek uit te voeren.
Je kan toch niet uitmaken uit de eerste symptomen of het wel degelijk om CVS gaat? want de eerste symptomen kunnen wijzen op honderd en één andere aandoeningen? Maar OK, het is waar dat je er beter 'vroeg' bij kan zijn! Veel huisartsen denken zelfs helemaal niet aan de mogelijkheid CVS.
De criteria van Fudoka en Yunus, die de laatste jaren herhaaldelijk in het Tijdschrift voor Geneeskunde zijn verschenen, kunnen hierbij een belangrijke leiddraad zijn.
Yunus uit 1981, lekker up to date is dat. En 'Fudoka' = Fukuda waarschijnlijk...zwakke criteria. Waarschijnlijk nog geen kennis genomen van de Canadese criteria??
Maar het is toch zo aanlokkelijk – zowel financieel voor artsen, als voor de patiënt zelf gezien hij dan gemakkelijker de verantwoordelijkheid voor zijn ziekte volledig kan afwentelen op goed maatschappelijk aanvaarde lichamelijke kwalen – allerlei technische onderzoeken te laten uitvoeren voor het investigeren van één of slechts enkele deelaspecten van deze ziektesyndromen!
Nouja, waarom is onderzoek nodig he?? 'Slechts deelaspecten', die ook niet belangrijk zijn he... Ach het is toch niet erg dat je immuunsysteem om zeep is en dat weet je door GOED te luisteren naar de patiënt en zonder onderzoeken! Want we zouden te veel geld knn kosten he.
Hierdoor worden zowel arts als patiënt op één of slechts enkele lichamelijke afwijkingen gefixeerd, met bij de patiënt werkelijk verdringing van de rest van het ziektesyndroom, waardoor de diagnose inderdaad veel te laat, of niet wordt gesteld...
Wat insinueert hij? Technisch onderzoek duidt op lichamelijke afwijkingen, terwijl we ons beter concentreren op 'de rest van het ziektesyndroom' = wat is die rest??
Nochtans is het mijn ervaring dat in het prille beginstadium of voorstadium van deze ziekten wel genezing of aanzienlijke verbetering mogelijk is.
Het is waar dat de prognose beter is wanneer je er vroeg bij bent, ik ben de laatste om dat te ontkennen!
Dus goeie bezorgdheid van de huisarts uit, maar 'te lichtvoetig' zeker en slordig met 'onderzoeken naar CVS' en 'diagnose CVS'
Hoop doet leven!
Arjen
Gevorderd lid

Bericht door Arjen »

Ik schrik van de onbenulligheid, en klein vizier besef.
Men weet niet eens wat CVS is, maar weet vele antwoorden wel! ?
Dergelijke artsen kosten dus veel salariering in het jaar voor in de vrede wat....?
Er klimt een ergerlijke gedachte aan een vraag die ik teveel gehoord heb: wat kan ik voor u doen, en bij een teveel aan complicaties: daar weet de arts af: enkel omdat hij niet volgt. Willens of wetens niet begrijpt/ wil begrijpen/ ach overspannen en wat moe... :twisted: :twisted: :evil:
Dus, waar hebben we het over.
SCHOKKEND, dat dit "onderzoek in feiten" mag heten.
Het is eenzelfde soort ziekte proces en verhaal als in de psychiatrie: men "doet maar wat" en resultaat is nooit te peilen.
Ziedend is mijn ergernis.
Arjen 8)
Arjen: fight for live
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Hoi,

Het is niet nodig om 6 maanden te wachten met de diagnose CVS. Die zes maanden horen bij criteria die zijn bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek, niet voor diagnosticering.
Als er op tijd goed onderzoek wordt verricht kan het volgens de concept-guidelines van NICE (voor Engeland en Wales) na 3-4 maanden.

Groetjes,

Guido
Gabutje
Gevorderd lid

Bericht door Gabutje »

Misschien een stomme opmerking, maar een juiste diagnose is toch altijd beter vroeg te stellen?

Het uwv zei tegen mij dat het misschien beter is dat ik het pas een jaar wist, anders had ik nooit zoveel bereikt.

Maar een vroege diagnose had wel meer kwaliteit geboden voor mijn leven. Misschien had ik inderdaad beter kunnen revalideren, misschien had ik dan een betere passende diagnose kunnen stellen, misschien had ik mezelf juist niet steeds over mijn grenzen getrokken etc... Ook ik ben een cvs'er waarbij pas ongeveer 5 jaar later de diagnose gesteld werd, echter dit pas aan mij bekend werd vorig jaar augustus 2005. Wat heeft dit wel allemaal niet van invloed gehad op mijn leven.

Ook wat mij opviel is dat iemand laatst tegen mij zei dat een vriendin ook me/cvs heeft omdat zij een verwaardeloze pfeiffer had? Ondanks dat velen op deze manier inderdaad die ziekte cvs heeft gekregen is zeker niet zo dat ook daadwerkelijk iedereen die pfeiffer heeft gehad ook cvs krijgt. Ook over pfeiffer varieren de meningen van medici. Mij is pas later pfeiffer geconstateerd, maar ik moest maar gewoon doorgaan met mijn leven, terwijl een ander absolute rust wordt geadviseerd.

Ook betwijfel ik of er wel consequent bekeken wordt wanneer iemand me/cvs heeft? want ik werd zonder de diagnose zo naar het cgt gestuurd. En ook zijn de klachten van een me/cvs vaak algemeen van aard en komen ook vaak bij andere aandoeningen voor. Een degelijk onderzoek kost tijd, want eer je alle onderzoeken hebt gehad (zal bij sommige ziekenhuizen misschien wel verschillen) gaat er al aardig wat tijd over heen (maar zeker geen jaren).

Wat mij het nog het meest stoort, krijg je de diagnose me/cvs wordt je naar huis gestuurd zonder informatie en zoek het maar uit. Ik mis een handleiding, welke instanties er zijn, welke verenigingen, welke middelen gebruikt kunnen worden etc... Alles wat je bij andere ziektes eigenlijk wel krijgt. Een vroege diagnosering is 1, maar daarna goed begeleid en geinformeerd worden is 2 en beide zijn onmisbaar.

Ik hoop dat ik niet al te ver van het onderwerp ben geraakt.

Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Poeh, Zuiderzon!

Weer zo'n doorwrocht artikel van jou!

Mooi, maar moet ik ff de tijd voor nemen (en ik heb nog niet eens zelf ME)

We zijn nl net terug van de uitslagen van het bezoek a/d maag/darm/lever-arts. Aardig man, maar kan dus ook niks voor ons doen, want er werden totaal geen afwijkingen gevonden..........
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

'k Vind het een nietszeggend stukkie eigenlijk.....

En wat Gabutje terecht zegt: als het bekend is dat je ME zou hebben, word je het bos in gestuurd en zoek je het maar uit, want er is niets, word aan je lot overgelaten. Sterker, je ziekte heeft eigenlijk geen bestaansrecht ook nog.

Hoe krom en tenen krommend....
Plaats reactie