ME/CVS en de gevolgen van de moeheidepidemie...

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
american
Actief lid

Bericht door american »

Een inmiddels verouderde bijdrage van R.J.W. Arnoldus in een blog onder de noemer kantelen schenkt serieuze aandacht aan het oprekken van de criteria en het stigmatiseren van patienten.

"Er lijkt in Nederland sprake te zijn van een moeheid-epidemie die bepaalde overeenkomsten heeft met de door Trudy de Hue gesignaleerde depressie-epidemie (DeHue, 2008). Een ding is zeker: de moeheidepidemie heeft grote gevolgen voor de ME/CVS patiënt. Het ruim en divers interpreteren van definities van wat voorheen werd geduid als Myalgische Encefalomyelitis heeft een enorme uitbreiding van de oorspronkelijke patiëntenpopulatie tot gevolg gehad. De introductie in 1988 van de nieuwe naam: het Chronisch Vermoeidheidssyndroom heeft een nieuwe werkelijkheid geschapen. De media-aandacht voor aan levensstijl of psyche te relateren chronische moeheid is toegenomen. Er is sprake van een inmiddels goeddeels door de GGZ geïncorporeerd op chronische moeheid afgestemd aanbod om de epidemie een halt toe te roepen"

Zie: http://kantelen.blogspot.com/

Is er al wat veranderd?
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Nee, er is nog niks veranderd, maar we zijn er druk mee bezig!!
Ooit zal het recht zegevieren en zullen we erkend worden.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
american
Actief lid

Bericht door american »

Beste Vlindertje,

Er zijn minimaal twee zaken verandert.

Dankzij het WPI is er meer aandacht voor de ziekte en is de discussie over de virale oorzaken weer opgelaaid.

Meer, maar nog veel te weinig, patienten laten hun stem horen.

Groet,

American
Plaats reactie