Waarom uitgesloten wegens anorexia ver verleden?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hanne
Beginner

Waarom uitgesloten wegens anorexia ver verleden?

Bericht door hanne »

Hoi,

ik heb me een paar maanden geleden aangemeld in edegem met een heel dosier van mijn huisdokter. ik heb dr ook eerlijk in gezet dat ik 20 jaar geleden anorexia heb gehad. toen kreeg ik een brief terug (na een maand!) dat ik uitgesloten was, ik voldeed wel aan alle criteria voor cvs maar omdat ik anorexia had gehad werd ik dus geweigerd. Ik was zo boos, omdat je dus 20 jaar geleden ziek bent geweest wordt je "gestraft" en niet verder geholpen......... nu heeft mijn huisdokter gemaild met die professor en mag ik dus op consult komen...
maar weet iemand waarom je wordt uitgesloten als je anorexia hebt GEHAD? ik snap dat je uitgesloten wordt als je het HEBT omdat dat natuurlijk ook die klachten kan geven...

weet iemand daar een antwoordt op , of zijn er mensen die het zelfde hebben voorgehad?

groetjes hanne
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Beste Hanne,

Zoals ik al in je vorige topic aanhaalde.
Edegem hanteert de nietszeggende en subjectieve Fukuda-criteria die bovendien niet eens patiënten met ME onderscheidt van patiënten met chronische vermoeidheid van x andere aard.
In deze criteria staat als exclusiecriterium oa anorexia vermeld,
en dit zowel huidig als in verleden, vandaar dat je uitgesloten wordt.

Terwijl de harde, en correcte Canadese criteria dit niet als exclusiecriterium stellen.
Bij de pediatrische Canadese criteriageldt de regel dat ACTIEVE stoornissen zoals anorexia uitgesloten moeten worden, tenzij dit behandeld en opgelost werd.

Kortom, nog eens een bewijs voor het manke systeem van de referentiecentra.
Hoop doet leven!
Maartje
Donateur
Donateur

Bericht door Maartje »

Dat is echt heel vreemd. Ik heb ook anorexia gehad en heb daar nooit iemand over gehoord. Heb gewoon de diagnose CVS. Bij mij is het zelfs nog maar vier jaar geleden, dus veel korter!

Los hiervan zou ik overigens wel naar een andere arts op zoek gaan. Die referentiecentra staan niet echt goed bekend zoals Zuiderzon al aangeeft.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Het wil niet zeggen dat je geen diagnose CVS kan krijgen als je anorexia hebt gehad. Echter is het wel zo dat als je ooit anorexia hebt gehad, je imuumsysteem jaren later totaal in de war kan zijn, dit kan enorm lijken op CVS. Dat maakt het een stuk ingewikkelder om de diagnose/ oorzaak vast te stellen denk ik.
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Noa »

:shock: Ik heb jaren geleden ook anorexia gehad! Verbazingwekkend dat er dus meerdere personen met zo'n verleden zijn! Soms denk ik wel eens wat Barb70 ook zegt: dat ik m'n hele lijf verstoord heb door zo slecht voor mezelf te zorgen...
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Pfff verhaal was al weg, gelukkig had ik een copie gemaakt.
ik dacht nee he'!

Ik zelf heb geen anorexia of eetstoornis verleden.
Ik wou dit toch ff vertellen.

Altijd als ik het woord anorexia zie, doet mij dat denken aan een schoolvriendinnetje 25 jaar geleden.
Als ik daar nu weer aan denk. Op dat moment besef je dat niet eens.

Ze was mijn schoolvriendin, op een geven moment werd me verteld door haar ouders, dat ze ziek was en naar het ziekenhuis heen moest.
Zij zat dan in het ziekenhuis op een gesloten kamer, al naar gelang zij afviel. Dat wisselde.
Een kamer waar op een gegeven moment de toilet en alles werd afgesloten zodat ze niets door kon spoelen.
Ik ging dan voor het ziekenhuis staan ( omdat ze op dat moment geen bezoek mocht ontvangen ) en ging zwaaien. Dat was het enige wat ik dat moment kon doen.

Op het moment dat ze wel weer bezoek mocht ontvangen, kwam ik bij haar op bezoek en zij deed een kastje open en haalde achteruit het kastje een raider.
En ik zei, ohh die neem ik wel mee en eet ik wel op.
Wat hier zo'n indruk nog op mij maakt is dat ik op dat moment die raider niet mee had mogen nemen.

Uiteindelijk is ze ergens in Drente opgenomen geweest en we schreven heel veel met elkaar. echt heel veel. Ze vertelde hoe het ging.
Ze is helemaal opgeknapt toen, maar ons contact is toen verwatert.

Dit verhaal is echt waar.
Ik wil het ook wel weer weghalen, ff laten weten.
Dear Karma, I have a list of people you missed
hanne
Beginner

Bericht door hanne »

Hoi,

ik weet dat anorexia natuurlijk veel schade kan aan richten in je lijf. ik heb het gehad van mn 15 tot mn 20 ongeveer en heb het behoorlijk zwaar gehad woog nog 35 kilo ben nooit opgenomen geweest omdat ik dat altijd geweigerd heb. maar ben dr helemaal vanaf geraakt. en heb dr eigenlijk niks aan overgouden. ze zeiden me ook dat ik onvruchtbaar zou zijn enz. maar heb toch twee kindjes gekregen. verder ben ik eigenlijk nooit ziek. dus denk dat mijn lijf zich daarvan goed heeft hersteld. ik vindt het alleen zo cru dat je dus geweigerd wordt omdat je dat ooit hebt gehad. ik denk wel dat het misschien invloed heeft gehad op het onstaan van cvs omdat je je lichaam toch wel wat hebt aangedaan.....

maar goed wet dus ondertussen dat die referentiecentra niet zo veel soeps zijn ......

ik heb gisteren een afspraak gemaakt met dr lambrechts in gent maar kan pas eind november komen!!!!!!!! jezus zeg zo lang wachten
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Ja zo lang wachten... maar alles waard!!!!!!! :D
Ik heb ook een eetstoornis gehad, perioden van anorexia achtige dieeten zullen we maar zeggen. Niemand die er naar heeft gevraagd. Het maakt je lichaam inderdaad kwetsbaarder maar om nou helemaal CVS uit te sluiten.....Ik heb toch Pfeiffer gehad!? Dat kun je niet zomaar uitvlakken. Dat zou hetzelfde zijn als je een depressie hebt (gehad) dat ze dan zeggen: "oooooooo dan is het geen cvs" of "er ligt een psychologische oorzaak!" (ja sommige artsen sturen daar op aan, helaas wel)
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
crazyloop
Beginner

Bericht door crazyloop »

Dokters nemen ME over het algemeen niet serieus. Slechte arts? Zoek een ander. De meeste zijn prut en arrogant. Wat je op meerdere sites leest is dat langdurige psychische of lichamelijke stress ME kan triggeren... anorexia in het verleden zou best een trigger kunnen zijn. Zou het ff nakijken. En laat je niet op de kop zitten.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Bij bovenstaande personen ME begonnen na anorexia?
Soort van trigger voor je lijf ofzo?
Of juist vatbaar voor infecties enzovoort?
Plaats reactie