Treating Chronic Fatigue states as a disease of the regulation of energy-metabolism
Bains W
[…]
Ik suggereer dat patiënten met CVS een verminderd vermogen hebben om mitochondriale energie-produktie te verhogen wanneer inspanning dit vereist, met minder mitochondrieën die ieder efficiënter zijn, en dus dichter bij hun maximale energie-output dan normaal.
...
De hypothese stelt dat bij CVS deze controles niet juist staan afgesteld zodat er geen reserve is. Daardoor zouden CVS-patiënten korte inspanningen kunnen leveren maar geen volgehouden inspanning. Genezing zou kunnen bestaan uit het ‘resetten’ van de controles voor de reserve maar de medicijnen waarvan met nu weet dat ze dat kunnen, zijn niet erg veilig om op een dergelijke manier te worden gebruikt.
Hopelijk gaan onderzoekers hier over nadenken en betere methodes bedenken zonder bv. extreme hypertensie te veroorzaken. De leek zal onderstaand artikel wellicht moeilijk begrijpen maar het is hier vooral de bedoeling wetenschappers aan te zetten buiten de geëffende paden te treden en verder te denken…
Prof. Bains liet ons weten dat een CVS-patient hem ooit vertelde dat de symptomen merkbaar waren verbeterd na een koorts-aanval. In principe zou koorts – zonder virale infektie – volgens hem de mitochondrieën ook kunnen ‘resetten’. In principe verhoogt koorts de energie-output substantieel zonder dat de spieren worden gebruikt.
...
Een reeks van indirecte bewijzen suggereert dat het renine-angiotensine systeem de mitochondriale responsiviteit stimuleert en mitochondriale efficiëntie vermindert: chronische onder-stimulatie van dit systeem zou kunnen bijdragen tot de CVS-etiologie.
Indien correct, betekent dit dat CVS met succes kan worden behandeld met RAS-agonisten [agonist = chemische stof die op een receptor bindt en een respons triggert, bootst dikwijls de werking na van een natuurlijke substantie] (bv. angiotensine-mimetica [stoffen die de werking van angiotensine nabootsen] of adrenerge agonisten. Het suggereert ook een positief verband tussen het gebruik van adrenerge en RAS-blokkerende geneesmiddelen en de incidentie van CVS, en een negatief verband tussen het gebruik van adrenerge agonisten en CVS.
...
(ii) het verhogen van de mitochondriale massa en responsiviteit.
Ik stel voor CVS te behandelen via de tweede van deze opties. De farmacologie om dit te doen zou het gebruik van stimulantia van het renine-angiotensine systeem of sympathicomimetische agentia [stoffen die de werking van het SZS nabootsen, stimuleren] kunnen omvatten, in het bijzonder beta-adrenerge agonisten zoals salbutamol, thiotropium of efedrine. In de praktijk, omwille van de nood ongewenste farmacologische effekten te vermijden, zullen wellicht combinaties van lage dosissen van deze stoffen de beste benadering zijn.
[Salbutamol: Sympathicomimeticum uit de groep van de selectieve β2-adrenoreceptor-agonisten (kort-werkend beta-blokkers); wordt gebruikt als luchtweg-verwijderaar bij patiënten met astma of chronische obstructieve longziekte; stimuleert de β2-adrenoreceptoren en bewerkstelligt een ontspanning van het glad spierweefsel in de bronchiën, en heft zo een verkramping in de luchtwegen op.
Thiotropium: Anticholinergicum (remt de werking van acetylcholine); luchtweg-verwijderaar, onderhoud-behandeling van chronisch obstructieve longziekten.]
Efedrine: Sympathicomimeticum dat de lichaam-funkties tijdens gevaar of spanning beïnvloedt: men wordt alerter, klaar voor aktie. Er komt dan ook meer noradrenaline en adrenaline vrij in het lichaam. De consumptie van efedrine stimuleert het verbranden van lichaamsvet en vermindert het honger-gevoel. Het wordt ook wel een ‘natuurlijk’ amfetamine genoemd. Let wel: bijwerkingen; wordt als ‘doping’ beschouwd!]
Ik merk op dat dit waarschijnlijk geen ‘universele genezing’ betekent. In sommige groepen patiënten zullen wellicht andere factoren dan kracht-ontwikkeling op cellulair niveau een dominante onderhoudende factor zijn, en in het bijzonder zullen bij sommigen defekten in de neuromusculaire overdracht […] vermoedelijk belangrijker zijn voor de ziekte. Het is echter aannemelijk om te suggereren dat deze benadering voor velen van enig nut zal zijn, misschien een meerderheid van de patiënten, en het is zeer makkelijk toe te dienen en zou een snel effekt moeten hebben. Indien het succesvol blijkt, zou het kunnen worden gebruikt als een ‘eerste lijn’ behandeling […].
Lees meer over dit interessante artikel op
http://mecvswetenschap.wordpress.com/
CVS & de regulering van het energie-metabolisme
Moderator: Moderators
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Interesant stuk.De kennis van somige hier blijft me verbazen. Het is iest waar ik ook veel mee bezig ben,helaas nog geen remedie gevonden. Efedra is lekker spul alleen werkt het 4 uur en daarna is de kickback, plus dat je onbewust zeer snel over je grens heengaat waardoor je daarna nog erger vermoeit bent. Heb er een tijd lang op gedraait voor mijn studie, evenals Yohimbe en ritalin,
Ik ben van plan om de Plant ephepra te gaan kweken om er thee van te gaan zetten, dit schijnt toch anders te werken dan de synthetische epfedrine.
Al met al ben ik toch kritich naar deze middelen omdat de crach echt groot kan zijn, uitzondering daar gelaten voor salbutamol maar als je dit in tabletten krijgt dan mag je in je handen klappen want dit staat ook op de doping lijst en word bijna niet meer voorgeschreven.
Creatine-taurine kan hier volgens mij wel bij helpen, normaal gesrpoken krijg je ook meer energie door het verhogen van de NO stikstof spiegels door bij L citruline L argine, maar als ik het goed begrepen heb dan word bij ME NO al teveel geproduceert en maakt dat ook je weefsel kapot omdat het omzoek gaat naar indringers ofzo.
msm )dmso2) lijkt naar mijn mening ook interesant te zijn, evenals dhea om de bijnier cortex minder hard te laten werken zodat stress hormonen laag blijven en het imuunsysteem tot rust komt:
Greets Joost
Ik ben van plan om de Plant ephepra te gaan kweken om er thee van te gaan zetten, dit schijnt toch anders te werken dan de synthetische epfedrine.
Al met al ben ik toch kritich naar deze middelen omdat de crach echt groot kan zijn, uitzondering daar gelaten voor salbutamol maar als je dit in tabletten krijgt dan mag je in je handen klappen want dit staat ook op de doping lijst en word bijna niet meer voorgeschreven.
Creatine-taurine kan hier volgens mij wel bij helpen, normaal gesrpoken krijg je ook meer energie door het verhogen van de NO stikstof spiegels door bij L citruline L argine, maar als ik het goed begrepen heb dan word bij ME NO al teveel geproduceert en maakt dat ook je weefsel kapot omdat het omzoek gaat naar indringers ofzo.
msm )dmso2) lijkt naar mijn mening ook interesant te zijn, evenals dhea om de bijnier cortex minder hard te laten werken zodat stress hormonen laag blijven en het imuunsysteem tot rust komt:
Greets Joost
- vlindertie
- VIP-donateur
Ik ben ook blij met alle info die er beschikbaar is via dit forum. Maar soms moet ik er van huilen omdat iedereen een andere insteek heeft en ik compleet in de war raak van wat ik nou moet doen. Daardoor ben ik wat passief en laat me voorlopig behandelen door Lelystad en onderneem ik verder geen experimentele acties omdat ik bang ben dat ik het verkeerde pak.
Ik kan gewoon niet weer een opleving en terugslag aan op dit moment. en er zo moedeloos van aan het worden.
Ik kan gewoon niet weer een opleving en terugslag aan op dit moment. en er zo moedeloos van aan het worden.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
vlindertie schreef:Ik ben ook blij met alle info die er beschikbaar is via dit forum. Maar soms moet ik er van huilen omdat iedereen een andere insteek heeft en ik compleet in de war raak van wat ik nou moet doen. Daardoor ben ik wat passief en laat me voorlopig behandelen door Lelystad en onderneem ik verder geen experimentele acties omdat ik bang ben dat ik het verkeerde pak.
ik begrijp het helemaal, iedereen zoekt en pruttelt om enige verbetering te krijgen. ik ben ook bijna door mijn expirimenten heen. ik heb er een hoop gedaan. maar k ben er nu achter aan het komen dat zelf met alle kennis je je nog niet veel beter kan maken, toch blijf ik zoeken naar de heilige graal.. als die er is