Wat is je huidige activiteitenniveau?
Moderator: Moderators
Een aantal jaar heb ik op 1 gezeten, ik kon praktisch helemaal niets.
Als we op zondag gingen wandelen, strompelde ik aan de arm van mijn man een uur mee, dan hadden 1 of 2 km gelopen. Met veel zitten tussendoor en op maandag was ik een vaatdoek.
Heel langzaam is het wat beter gegaan, vooral omdat mijn man er constant op hamert dat ik mezelf elke morgen deze vraag moet stellen: hoe kan ik mijn dag zo aangenaam mogelijk laten verlopen?
6 Jaar terug hebben we weer en hond genomen, een kleintje dit keer.
Idee van manlief omdat ik 24 uur per dag pijn had, moe was en niet meer bewoog.
Dat kruimeltje moest toch elk uur even een plasje doen, pfffff.
Het heeft als resultaat gehad, dat ik nu meestal op een 4-5 zit.
Met uitschieters naar beneden, helaas nooit naar boven.
Nee, dat is niet waar. Wel naar boven, ik kan ook een 10-dag hebben.
Dan druk ik alles weg en doe ik vrolijk alsof ik helemaal gezond ben.
Daarna wordt je dagenlang gestraft met een 1.
Als we op zondag gingen wandelen, strompelde ik aan de arm van mijn man een uur mee, dan hadden 1 of 2 km gelopen. Met veel zitten tussendoor en op maandag was ik een vaatdoek.
Heel langzaam is het wat beter gegaan, vooral omdat mijn man er constant op hamert dat ik mezelf elke morgen deze vraag moet stellen: hoe kan ik mijn dag zo aangenaam mogelijk laten verlopen?
6 Jaar terug hebben we weer en hond genomen, een kleintje dit keer.
Idee van manlief omdat ik 24 uur per dag pijn had, moe was en niet meer bewoog.
Dat kruimeltje moest toch elk uur even een plasje doen, pfffff.
Het heeft als resultaat gehad, dat ik nu meestal op een 4-5 zit.
Met uitschieters naar beneden, helaas nooit naar boven.
Nee, dat is niet waar. Wel naar boven, ik kan ook een 10-dag hebben.
Dan druk ik alles weg en doe ik vrolijk alsof ik helemaal gezond ben.
Daarna wordt je dagenlang gestraft met een 1.
ben sinds eind vorige week aan 't aftekelen kompleet dus maandag niet kunnen koken soep met boterham, dinsdag enkel boterham, gisteren met hulp van onze jongste van 12 frietjes gebakken en vandaag lasagna opgewarmd. Hopenlijk morgen beter zodat ik aan aardappel kan schillen - buiten koken kan ik niks dus mijn huishouden is weer een puinhoop.
Bij betere dagen kan ik nooit 2 uur werken effe wat stofzuigen, mini afwas (rest ga in afwasmachine) - sinds mijn ziekte schat ik dat ik zeker geen dag of uur heb gehad met meer dan 30 % tov vroeger hoe erg ik mijn best ook doe het lukt gewoon niet.
Bij betere dagen kan ik nooit 2 uur werken effe wat stofzuigen, mini afwas (rest ga in afwasmachine) - sinds mijn ziekte schat ik dat ik zeker geen dag of uur heb gehad met meer dan 30 % tov vroeger hoe erg ik mijn best ook doe het lukt gewoon niet.
-
- Gevorderd lid
@Baukje, heb je het idee dat je zoveel bent verbeterd doordat je er gewoon uit móest met de pup? Dus dat je meer beweging hebt genomen dan wat je anders zou hebben gedaan? Dat zou interessant zijn.
@angelsandra, hoe lang ben je ziek? Ik weet wel nog van mezelf dat de eerste jaren het ergst waren, toen kon ik praktisch niets. Na de eerste jaren kon ik ineens langzaam opkrabbelen.
@angelsandra, hoe lang ben je ziek? Ik weet wel nog van mezelf dat de eerste jaren het ergst waren, toen kon ik praktisch niets. Na de eerste jaren kon ik ineens langzaam opkrabbelen.
anaska schreef:@Baukje, heb je het idee dat je zoveel bent verbeterd doordat je er gewoon uit móest met de pup? Dus dat je meer beweging hebt genomen dan wat je anders zou hebben gedaan? Dat zou interessant zijn.
Ja, ik heb idd het gevoel dat het beter ging toen de hond er kwam.
Het is een klein hondje, wat ieder uur even naar boom moest om een plasje te doen met het zindelijk maken.
De boom was praktisch tegenover mijn huis.
Dus mijn beweging begon met elk uur even een paar meter lopen en weer terug.
Meer niet.
Op die manier is dat heel, heel langzaam op het tempo van de hond uitgebreid.
Dat was blijkbaar toch wat ik nodig had, heeeel langzaam aan opbouwen.
Zelf wil ik altijd te snel, en als je zo'n pijn hebt en zo moe bent, kom je helemaal niet meer aan beweging toe.
Terwijl je dat echt nodig hebt.
Maar, je blijft ziek!
Ook met hond!!
We hebben gekozen voor een kleine hond, die niet enorme lange wandelingen hoeft te maken.
Toch gebeurde en gebeurt het regelmatig dat ik zo ontzettend moe ben en pijn heb dat ik de energie niet heb om de hond uit te laten.
Toch moet je dan, maar dan beperk ik het rondje tot 10 minuten.
Je hond moet daar wel tegenkunnen, gelukkig hebben wij een makkelijk kruimeltje.
Bedankt voor je verhaal @Baukje. Wat fijn dat het je zo vooruit heeft geholpen.
Soms denk ik dat het voor mij beter zou zijn weer wat structuur op te bouwen, dat ik dan langzaam meer vooruitgang zou boeken op bepaalde vlakken. Tot nu toe is het me nog niet gelukt doordat ik steeds terugviel. Misschien zou ik op bepaalde momenten net even meer moeten doorzetten...
Aan de andere kant ben ik iemand die teveel over haar grenzen kan gaan, met alle gevolgen van dien. Het blijft millimeterwerk.
Soms denk ik dat het voor mij beter zou zijn weer wat structuur op te bouwen, dat ik dan langzaam meer vooruitgang zou boeken op bepaalde vlakken. Tot nu toe is het me nog niet gelukt doordat ik steeds terugviel. Misschien zou ik op bepaalde momenten net even meer moeten doorzetten...
Aan de andere kant ben ik iemand die teveel over haar grenzen kan gaan, met alle gevolgen van dien. Het blijft millimeterwerk.
-
- Gevorderd lid
Ben hier op het forum nog vrij nieuw en de meeste behandel
methodes zijn nog chinees vr me,maar deze cijfers zijn erg confronterend
"zit ik zo laag!!" als ik 3 heb zit ik op 'n topdag..in de zomer ging het
super maar dat blijkt dus 'n 4 te zijn!
dus 'n paar maal per week 3 en dan trug nr 2 of 1,5 want met man en zoon moet je je toch effe vertonen en hun verhalen aanhoren hé
het ergste vind ik de naar mijn normen mentale aftakeling...
bbrrr van fulltime job tot huisarrest op 3 jaar tijd en ik kan niet meer stappen,heb constant 'n stok nodig want ik val door mijn benen dus als ik zou willen shoppen of iets leuks doen moet ik de rolstoel uithalen!
en dat doet wel erg pijn aan mijn ego dus sluit ik me meestal op :s
grtjes Rose
methodes zijn nog chinees vr me,maar deze cijfers zijn erg confronterend
"zit ik zo laag!!" als ik 3 heb zit ik op 'n topdag..in de zomer ging het
super maar dat blijkt dus 'n 4 te zijn!
dus 'n paar maal per week 3 en dan trug nr 2 of 1,5 want met man en zoon moet je je toch effe vertonen en hun verhalen aanhoren hé
het ergste vind ik de naar mijn normen mentale aftakeling...
bbrrr van fulltime job tot huisarrest op 3 jaar tijd en ik kan niet meer stappen,heb constant 'n stok nodig want ik val door mijn benen dus als ik zou willen shoppen of iets leuks doen moet ik de rolstoel uithalen!
en dat doet wel erg pijn aan mijn ego dus sluit ik me meestal op :s
grtjes Rose
Wat een rotziekte he? Ik had gisteren een feestje bij vrienden van mijn vriend, en ik moest van tevoren uitrusten en was zo gestresst omdat ik van tevoren niet wist of ik de prikkels zou kunnen verdragen (licht, geluid, veel mensen en indrukken). Was toen ook best verdrietig omdat ik besefte dat ik eigenlijk nog maar een schaduw van mezelf ben. De ziekte is op alle fronten debiliserend.
Maar toch... de eerste jaren kon ik niet eens één persoon tegelijk 'verdragen' qua prikkels, en nu sla ik me af en toe al door een feestje met relatief onbekenden heen en ik vond het vaak nog gezellig ook.
Maar toch... de eerste jaren kon ik niet eens één persoon tegelijk 'verdragen' qua prikkels, en nu sla ik me af en toe al door een feestje met relatief onbekenden heen en ik vond het vaak nog gezellig ook.
hoi allemaal
kan wel rusten en dan fysiek bezig zijn,(volgens mijn normen natuurlijk) en dan weer rusten
maar voor mentale belasting maakt het niks uit... al zou ik 2 dagen rusten, en dan naar een feestje gaan, dan nog met een uurtje helemaal op van alle drukte,lawaai geroezemoes
tis idd een rotziekte...
kan wel rusten en dan fysiek bezig zijn,(volgens mijn normen natuurlijk) en dan weer rusten
maar voor mentale belasting maakt het niks uit... al zou ik 2 dagen rusten, en dan naar een feestje gaan, dan nog met een uurtje helemaal op van alle drukte,lawaai geroezemoes
tis idd een rotziekte...
- vlindertie
- VIP-donateur
tussen 2 en 3. Sinds mijn crash 1 jaar geleden nooit meer hoger geweest, wel vaak lager. Het viel me de afgelopen dagen extra op hoe langzaam ik loop, doordat ik naast mijn man hobbelde. Ik schrok er erg van, want ik loop al niet zoveel en dan meestal alleen. Vandaag vroeg ik hem gekscherend bij het boodschappen doen; kan je me bijhouden schat? Hij lachte "met moeite" terug. We maken er dan een grapje van en dat maakt het dragelijk, maar eigenlijk ishet te gek voor woorden.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
-
- Gevorderd lid
ik heb een gelijksoortige ervaring Vlindertje. Was laatst met een vriend naar de stofjesmarkt in A'dam. Door fouten moest ik een megastuk lopen voor mijn doen. Over 1 km deed ik ongeveer een uur. (Ik heb nog bij wiskundeles geleerd dat de gemiddelde snelheid van een mens 5 km per uur is.
) De vriend moest echt heel rustig lopen voor zijn doen. Normaal hield ik hem ook niet bij door zijn lange benen, maar nu was hij in 3 stappen al een paar meter voor me en liep ik als een soort halfleeg Duracelkonijntje achter hem aan. Confronterend maar wel een eye-opener qua activiteitenniveau.