Het reformatorisch dagblad heeft tot nu toe het meeste over XMRV gemeld. Daarom hou ik deze krant een beetje in de gaten. Dit artikel doet echter mijn haren rijzen. Een beetje zelfonderzoek kan iedereen wel gebruiken, zeker op die leeftijd. Maar zou die onderzoeker ooit hebben gehoord van die jongen in Amerika, Ryan Baldwin, die uit huis geplaatst was en nu XMRV blijkt te hebben? Gevaarlijk zulk soort mensen!Reformatorisch Dagblad:
Jongere met CVS heeft baat bij zelfonderzoek
12-11-2010 15:57
UTRECHT (ANP) – Jongeren met het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) kampen vaker dan hun gezonde leeftijdsgenoten met gevoelens van eenzaamheid, machteloosheid en onvervuld verlangen. Zij kunnen baat hebben bij zelfonderzoek dat erop is gericht die emoties aan de oppervlakte te brengen.
Dat blijkt uit onderzoek waarop filosoof Stefan van Geelen dinsdag promoveert aan de Universiteit Utrecht. Het begeleidingsprogramma dat Van Geelen heeft ontwikkeld, blijkt het geestelijk welbevinden van jongeren te verbeteren. Ook hun vermoeidheidsklachten nemen af.
Van Geelen voerde zijn onderzoek uit bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, in samenwerking met orthopedagoog Coralie Fuchs. De studie is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
De promovendus durft op basis van zijn onderzoek geen uitspraken te doen over de mogelijke oorzaken van CVS. De meningen daarover lopen uiteen. Sommige deskundigen menen dat de aandoening tussen de oren zit. Anderen denken dat er een lichamelijke oorzaak is, bijvoorbeeld een virus.
Van Geelen stelt wel vast dat psychische en lichamelijke klachten waartoe CVS leidt, niet los van elkaar kunnen worden gezien. Dat moet volgens hem ook tot uitdrukking komen in de behandeling van de ziekte.
Promovendus: Jongere met CVS heeft baat bij zelfonderzoek
Moderator: Moderators
Promovendus: Jongere met CVS heeft baat bij zelfonderzoek
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
(Bon Jovi)
Wil je reageren naar deze onderzoeker dan kan dat wellicht via:
Meer informatie
Interne en Externe Communicatie van het UMC Utrecht, 088 7557483, press@umcutrecht.nl. Buiten kantoortijden via 088 7555555.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
(Bon Jovi)
Wat doet een filosoof nou met zo'n onderzoek? Dit moet ik ff uitzoeken. Dit is volgens mij reinste psychologie. Momentito, hier kom ik op terug. Als ik het niet vergeet
ik moet namelijk eerst wat eten en naar het toilet.
Liefs,
Esther
http://www.onwilliglichaam.blogspot.com

Liefs,
Esther
http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
- agent-du-jour
- Actief lid
ik vind het artikel niet de moeite om er serieus op in te gaan
ik vrees dat oorzaak en gevolg vaak worden omgedraaid.
ja als je ME/CVS hebt, en ziek bent, dan word je vaak vanzelf eenzamer, en je voelt je machteloos. dat zijn gevolgen van haast alle chronische ziekten.
dus heel spannend en wereldschokkend is zo'n ontdekking niet, dat kan een brugklasser ook bedenken.
en nijmegen misbruikt dit soort onderzoeken vast door oorzaak en gevolg om te draaien en zal stellen dat wij eerst eenzaam waren en ongelukkig en daardoor ME/CVS kregen.
zonde van de tijd dergelijke onderzoeken.
en van het geld.
ik vrees dat oorzaak en gevolg vaak worden omgedraaid.
ja als je ME/CVS hebt, en ziek bent, dan word je vaak vanzelf eenzamer, en je voelt je machteloos. dat zijn gevolgen van haast alle chronische ziekten.
dus heel spannend en wereldschokkend is zo'n ontdekking niet, dat kan een brugklasser ook bedenken.
en nijmegen misbruikt dit soort onderzoeken vast door oorzaak en gevolg om te draaien en zal stellen dat wij eerst eenzaam waren en ongelukkig en daardoor ME/CVS kregen.
zonde van de tijd dergelijke onderzoeken.
en van het geld.
-
- Gevorderd lid