ik ben op zoek naar recepten ivm voedselintolerantie

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

hanne
Beginner

ik ben op zoek naar recepten ivm voedselintolerantie

Bericht door hanne »

Hoi,

Ik ben gisteren voor de een eerste consult naar Christine Tobback geweest.
Ben weer heel wat wijzer geworden.
Ik wist al dat ik intollerant was voor tarwe,soja,lactose,vis,bakkersgist,en nog wat minder gebruikelijke.
Maar volgens Christine zou ik ook fructose en histamine intollerant zijn.....

Heb een hele lijst mee gekregen van verboden voedingsmiddelen en wat nog wel mag.

Wie kan me aan wat recepten helpen?
bv pannenkoeken op basis van rijstmeel?

of pastasaus zonder tomaten en room?

Of is het mogenlijk zelf brood te bakken zonder gist en zonder tarwe?
tja zonder tarwe zal wel lukken maar zonder gist?

Het is een hele zoektocht en ik kan wel wat hulp gebruiken :)

groetjes hanne
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hoi Hanne,

Je kan zuurdesem gebruiken ipv gist.
En er bestaat glutenvrije bloem, maar ik neem nogal eens boekweit omdat ik ook intolerant ben aan rijst, en dat zit meestal wel in die glutenvrije bloem.

Je kan ook boekweitpannekoeken maken, er staan recepten van op internet, maar ik geloof dat die ook met gist zijn.
succes in je zoektocht
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Als je brood maakt kun je zuurdesem gebruiken (er bestaat ook rijstzuurdesem en boekweitzuurdesem) of gewoon niks, dan krijg je (ontwijfeld heerlijke) platte plaatbroden (zoaals pitabrood, turksbrood, naanbrood enzovoort).

Pannekoeken zijn gewoon een kwestie van eieren, water en rijstmeel. Of aanvullen met wat jij mag (bijv rijstmelk).

Tortilla's kun jij ook vast eten (oei ik ga van dit topic watertanden! nouja mijn tijd komt nog wel).
Dan maak je bijv van maismeel als je dat mag, met water en/of olie een dik deeg. Even laten rusten, plat rollen (zo'n paar milimeter dik) en dan bakken in de koekenpan.

Wees creatief, zo te zien kun je nog heel wat eten!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Wel raar, Hanne, dat je geen vis mag eten. Dat heb ik nog niet dikwijls gehoord, mensen die geen vis verdragen, of wel?
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Dat vis is ivm histamine.
Bij vis kan de histamine omhoog schieten.
Niet alle vis, maar wel veel soorten.

Pastasaus is easy hoor.
Je neemt paprika's ipv tomaten.
Als je volgens Christine doet, schil je ze eerst.
Olijfolie in de pan, ui in de pan, rundergehakt in de pan, veel in blokjes gesneden paprika's in de pan. Aanbakken en garen. Hoe gaarder je het doet in combinatie van olijfolie, hoe sauseriger. Wil je echt saus zonder stukjes dan blender je het.
Kind kan de was doen. Doe gelijk heel veel, en vries bakjes in. :wink:
groet. ZA
kim27
Actief lid
Contacteer:

Bericht door kim27 »

Hoi Hanne,

Ik heb dezelfde allergieën als jij volgens Christine, behalve de soja.

Ik bak zelf brood in een broodbakmachine met spelt ipv tarwe (nou ja, ik niet, mijn moeder)

Ik weet niet of je uit Nl of België komt, maar heb van de week een hele lading pannenkoekenmeel op boekweitbasis besteld. Ook boekweitcrackers, quinoameel om koekjes te bakken, quinoa voor het avondeten, beschuitjes etc etc.

Boekweitpannenkoeken zijn heel makkelijk te bereiden... rijstemelk erdoor, een eitje en bakken maar :-)

voortaan ga ik ook maar aan de pannenkoeken. Ik heb het besteld bij glutenvrijewebshop.nl.
hanne
Beginner

Bericht door hanne »

Hoi,

mercie al voor de tips.

Goh die pastasaus klinkt lekker maar ik mag ook geen paprika,s (fructose).
Ik woon in belgie en we hebben twee hele goede biowinkels hier dus ik zal wel veel vinden.
boekweit mag dat bij een tarwe tollerantie? en gist ?

groetjes hanne
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

In boekweit zitten geen gluten, en je mag toch geen gist, he, volgens je opsomming.
en als je alleen tarweintolerantie hebt, dan mag je de rest van de gluten wel eten? nl. rogge, volkoren, spelt, haver,dan heb je wel nog veel alternatief. Dus, je kan naar de biowinkel gaan voor vb. volkorenzuurdesembrood, of een ander granenzuurdesem...
Dan kan je zelfs havermoutpap eten ed., met vb. noten, gedroogde vruchten (ah nee, dat is histamine, zeker)
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

er staat een recept voor glutenvrije pannekoeken in het boek van tobback en er is van damhert een heel goeie pannekoekenmix waar opstaat hoe je die moet maken. ik maak ze met lactosevrije melk, Tagatesse ipv suiker en NoEgg ipv eieren en zelfs dan zijn ze nog lekker.

ik maak pasta met courgetteslierten (met dunschiller), witloofslierten en preislierten....ik doe er wel wat philadelphiakaas bij maar dat mag jij dus niet, maar je kan er ook een lactosevrije melk of room bijdoen en dan wat dikken met mais of rijstmeel.....of gewoon de groenten zo eten met de pasta.

ik ben 2 jaar geleden ook visintolerant getest maar ben dat nu blijkbaar niet meer, maar vis is idd een grote histamineopwekker, vooral kabeljouw en vette vissen.....

er bestaat ook glutenvrije gist, je moet er eens op googelen, dan vind je hem wel .

ze hebben bij delhaize heel goede maiscrackers van het merk allergo en bij de bioplanet en origin'o hebben ze ook boekweit en quinoacrackers van le pain des fleurs die lekker zijn. Ik eet die meestal als ontbijt omdat dat brood zo moeilijk door je keel gaat .......

je kan ook bij revogan.be online vanalles glutenvrij bestellen, de broodmix van Schär is goed, ik meng wel een beetje bruine mix door de witte maar dat is een kwestie van smaak.

@Kim : spelt bevat vlg mij ook gluten.......gierst, quinoa en boekweit niet.......met gierst kan je makkelijk kroketjes of zo maken, of een puree met groenten bij ......
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Vraag me dan even wat af he?
Hoe kan ze vaststellen dat je dan intollerant bent zonder bloedonderzoek?
Ik denk namelijk dat ik nergens last van heb?
Hoe komt zij daarachter dan? Volgens mij heb ik nergens een reactie op.

Groetjes,
Sterre
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Geen idee of je zonder test erachter kan komen.

Alleen via een streng eliminatiedieet of een IGG4 onderzoek.

Sterre, mijn gedachte was ook: ik heb nergens last van. Nooit.
Nou.. ik weet nu wel beter.
Ik kan het je dus echt wel aanraden, zo'n test.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ja, spelt bevat ook gluten, maar minder en beter verteerbaar, sommige kunnen dus wel spelt verdragen, maar andere granen niet.
Maar ik kan niks van gluten verdragen.

En mogen jullie wel lactosevrije melk?
ik kan ook niet tegen de caseine in melk, dus, voor mij niks van melk, geen koe, en geen soyamelk.
En bij mijn dochter stond bij de testen van DML ook op allergisch aan lactose en caseine.
dullegreet
Actief lid

ik gebruik lactosevrije melk en vroeger at ik sojayoghurt en sojaroom, maar gezien soja een vreselijke histamineopwekker is ben ik daar mee gestopt. Ik eet ook gewone jonge biokaas en philadelphia. Vlg mijn test reageer ik niet op melk maar ik heb vroeger wel lactoseintolerantie gehad dus ben ik er liever voorzichtig mee......
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Goh die pastasaus klinkt lekker maar ik mag ook geen paprika,s (fructose).
Je mag vast wel paprika hoor, de gele en met mate, dus niet elke dag pastasaus.
Zelf heb ik bij elkaar 32 intoleranties, inclusief fructose.

Anders wordt het als je aan de ananassap gaat, banaan en dat soort zaken; stuiterbal en strontziek:P

Maar goed wil je niet kun je altijd kijken of je courgette mag en neem je dezelfde ingredietnen + speciale creme friche, niet van koemelk en ook zonder caseine. Dan heb je een romige. ipv gehakt ham nemen kan ook.
dullegreet
Actief lid

ja, ik ook soms ook de gele of de oranje paprika maar groene is compleet uit den boze......Ananas kan ik ook absoluut niet tegen, direct maagpijn en snokkende gewrichten.
er bestaat naast de lactosevrije melk van valio ook lactosevrije room en kaas, je kan die bvb fijnsnijden en gebruiken om te gratineren.
Je moet absoluut maken dat je varieert ook al is dit moeilijk als bijna niets meer mag. Ik at na mijn eerste test veel courgette, wortel, broccoli omdat dit nogal neutraal is en niet bij mijn allergieën zat en wat raad je ? ik heb begin dit jaar de test laten herdoen en wat zat er nu bij ? Ja hoor, courgette, wortel en broccoli......te veel gegeten dus......
Plaats reactie