Fructose -en lactose ademtest vraagje.

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

Ik moet een Fructose -en Lactose ademtest thuis zelf afnemen.
Heb al het gereedschap dus in huis, poeder + buisjes + rietje.
Maar...ik ben vergeetachtig :oops:
En er is wel een bijsluiter in de doos, maar wat ik moet weten staat er dus niet op #-o
Ik herinner me dat mn mij iets zei van 'koelkast steken'.
Moeten poeder en/of buisjes ongebruikt in koelkast bewaard worden of enkel de koelkast in eens test is afgenomen in afwachting dat ik het naar het Labo breng?

Ik moet toch helemaal nuchter aan de test beginnen en gedurende heel de test niet eten of drinken? Is dat correct?
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

lenthe schreef:Ik moet toch helemaal nuchter aan de test beginnen en gedurende heel de test niet eten of drinken? Is dat correct?
dat klopt

van koelkast herinner ik me niet meer.
Hoop doet leven!
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

Lactose ademtest gedaan, bwaikkkk, had het moeilijk met opdrinken van Lactose oplossing, zulke dikke brokken die ik echt moest pletten in het water, en de smaak, brrrrrr, zo slecht vond ik dat!
Heb me voorgenomen om maandag 19/07 fructose-ademtest te doen en dan alles opsturen. Hopelijk krijg ik de fructose oplossing wat beter naar binnen :lol:
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ik verheug me er nu al op...hmmm...ben over twee weken aan de beurt...
Mijn vraag is wat je de dag ervoor allemaal beter niet kan eten, ik heb wel een lijstje van DML, maar dat is niet al te duidelijk. Uit ervaring van een paar jaar geleden toen ik ook al eens de test deed weet ik dat er bepaalde dingen zijn, zoals bonen bruin brood ed. die je beter niet kunt nemen, maar had toen een veel uitgebreidere lijst, allleen weet ik me dat helaas niet meer te herrineren...
Ik heb me er toen heel strikt aan gehouden, en toch had ik de ene keer een hele hoge waarde, zo hoog dat ze al na 2 keer blazen me naar huis stuurde omdat het niet goed was. Ik moest een maand later nogmaals herhalen, toen was alles goed...? Misschien de eerste keer dus toch wat verkeerd gegeten de dag ervoor....dat wil ik nu dus voorkomen, dus wie nog tips heeft, of een duidelijk/uitgebreid lijstje met te vermijden producten...het is van harte welkom!

Thanks!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

@ metoo: Misschien zal jij het wel lusten en zal je het makkelijker naar binnen krijgen dan ikzelf. Ik moet toegeven dat medicatie in de vorm van bruistabletten of op te lossen poedertjes echt niet voor mij zijn weggelegd. Dafalgan bruis bvb., daar krijg ik dus braakneigingen van. Bij mij moet alles 'vaste medicatie' zijn of siroop, maar niks bruis, zelfs geen smelttabletten op de tong hé, daar ben ik ook al geen goede voor. Ik vond de geur van die brokken Lactose die ik aan het verpulveren was al te erg voor mij. En heb mn glas in 2x leeggedronken met de nodige braakneigingen en daarna betraande ogen. Maar eens het binnen was, ging het, heb even gedacht dat het er weer even snel uit ging komen. Dus misschien ligt het echt aan mij dat ik die smaak zo erg vond, doordat ik al niet tegen bruistabletten en co kan. Ik probeer je maar wat moed in te spreken hoor. Maar ik lees dat je het onderzoek al deed. Vond je die smaak ook zo slecht?Of ligt het aan mij 8-[

Ikzelf ga niet bij DML, heb geen lijstje gekregen.
Ik kreeg als uitleg en stond nog eens duidelijk op papier dat je nuchter moet zijn bij aanvang van het onderzoek en tijdens het onderzoek niet mag eten of drinken. Je het in rust moet doen, dus tussendoor wat lezen of handwerk,...

Ik heb dinsdag, de dag ervoor dus, nu niet meteen speciale dingen gegeten, alvast geen bruin brood en bonen zoals je vernoemt.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ik vond de smaak niet zo slecht, vond het allebei nogal suikerachtig, ik vond de fructose erger dan de lactose, ik hou niet zo van suikerwater.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Hi Lenthe,

Heb je inmiddels ook al de fructose test achter de rug, en was deze beter te doen...of net zo vies? Ik heb idd al eerder de lactose test gedaan, in 2006 en vond het toen ook al geen pretje, dus ik verheug me erg op volgende week, dan ben ik ook aan de beurt.

Vraag me alleen nog steeds af welke dieet maatregelen ik de voorgaande dagen moet nemen, ik weet van de vorige keer dat het best een waslijst was met wat je allemaal moest vermijden, omdat dat mogelijk de uitslag kan beinvloeden.
Iemand hier onlangs nog de test gedaan, en die tips heeft hieromtrent?
Bedankt alvast!
(Emily Dickinson)
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

Ikke blij blij blij, ook de Fructose-test is achter de rug .
Nu de maand augustus zonder onderzoekenAfbeelding
Wel enkel een check-up bij cardio, maar dat is zonder stress en is eind augustus pas.
De smaak van suikerwater was toch ook niet echt super hoor. Maar toch al beter dan diene Lactose. Alles is opgestuurd, nu is het afwachten wat de resultaten gaan geven. Maar ben al blij dat het achter de rug is. Want ik had het deze morgen moeilijk. Had nogal honger en dorst.

@metoo De smaak van suikerwater was toch ook niet echt super hoor. Maar eerlijk gezegd toch al beter dan de Lactose. Wat mij betreft toch. Het ging veel gemakkelijker naar binnen zonder braakneigingen. Wat betreft een bepaald dieet volgen voor de onderzoeken...kan ik je niet helpen, en ik vind er ook niet meteen iets over terug op het internet.
Laatst gewijzigd door lenthe op 19 jul 2010, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ha Lenthe,
Erg fijn dat het achter de rug is, ik zie ook op tegen het nuchter blijven de hele ochtend, wordt dan altijd erg beroerd...maar goed, dat zijn we eigenlijk wel gewend, dus misschien dat het meevalt ;-) Hoe heb jij dat gedaan, zelf? Blazen, en dan opschrijven wat het aangeeft? Was het hoog, of viel het wel mee...?
(Emily Dickinson)
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

metoo schreef:Ha Lenthe,
Hoe heb jij dat gedaan, zelf? Blazen, en dan opschrijven wat het aangeeft? Was het hoog, of viel het wel mee...?
Als ik 's morgens niets eet, dan draai ik echt.
Wat bedoel je met hoog of viel het mee?

Ik heb dus van het ziekenhuis een doos gekregen met daarin 20 glazen buisje, een rietje, fructose-poeder en een informatieblad hoe de test moet gebeuren. (Idem met Lactose-test)
Op het informatieblad moet je je gegevens aanvullen naam + voornaam, adres, datum, gewicht + lengte, naam vd aanvragende geneesheer.
Eerst moet je blazen in buisje met nummer 1 (2 buisjes). 1 minuut later in buisje met nummer 2 (2 buisjes). Dan de Fructose-oplossing opdrinken en naspoelen met een glas water. Nadien om de 30 minuten blazen in buisjes 3,4,5 enz. 5 à 6sec goed doorblazen tot het buisje aandampt en dan meteen afsluiten. De test vangt 's morgens aan als je nuchter bent. Tijdens de test moet je in rust blijven en mag je tussendoor niets eten-drinken (en bij de ene test niet roken) Ik rook niet, dus dat was geen probleem, het niet eten en drinken 's morgens dat was iets moeilijker.
Tijdens de test heb ik telkens mn alarm van gsm opgezet om de 30min. om zeker niet te vergeten blazen. En om me rustig bezig te houden, wat lezen, wat op de pc. Maar niet gemakkelijk als je draait van niet te hebben gegeten en concentratie zo 's morgens als je dan nog nuchter bent, valt niet mee.

Moet jij het ook zelf afnemen thuis?
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Oh nee, dat is dan anders dan hoe ik het heb gedaan, de vorige keer...moest telkens ook ieder half uur blazen, maar dan in een aparaatje, dat direct een waarde aangeaf op display...vandaar vroeg me af of het hoog was, de waardes, maar dat zul je dus niet weten. Ben dan wel benieuwd hoe ze dat aflezen vanuit die buisjes bij jou, je hebt dus hierin je adem opgevangen en afgesloten?
Ik ga het niet zelf doen, maar bij DML in Brussel volgende week...
(Emily Dickinson)
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

metoo schreef:Oh nee, dat is dan anders dan hoe ik het heb gedaan, de vorige keer...moest telkens ook ieder half uur blazen, maar dan in een aparaatje, dat direct een waarde aangaf op display...vandaar vroeg me af of het hoog was, de waardes, maar dat zul je dus niet weten. Ben dan wel benieuwd hoe ze dat aflezen vanuit die buisjes bij jou, je hebt dus hierin je adem opgevangen en afgesloten?
Ik ga het niet zelf doen, maar bij DML in Brussel volgende week...
Yep, adem opgevangen en afgesloten. In elk buisje meten ze 'iets' anders(ben vergeten wat) , dat was de rede dat er telkens 2x geblazen moest worden in telkens een ander buisje (dus 2 buisjes per keer) per 30 minuten.
Ik kreeg geen keuze, zelf doen of in het ziekenhuis, mn sprak me van Lactose -en Fructose ademtest en dat ik het thuis kon afnemen.
Thuis = des te beter. Die 2 onderzoeken is de eerste keer bij mij.

Heb wel iets gevonden op het internet als je dat kan helpen:

U mag de voorbije 4 weken geen antibiotica hebben ingenomen!
· Als U een darmonderzoek onderging, moet er minstens 1 week verstrijken alvorens de ademtest uit te voeren!
· Als U een andere ademtest onderging, moet er minstens 48 uur verstrijken alvorens deze ademtest uit te voeren!

· De avond voor het onderzoek mag U geen vezel- of koolhydraatrijke maaltijd eten (geen bruin- of volkorenbrood, geen fruit of groenten zoals uien, kolen, bonen, tomaten, druiven, kiwi,…)

Dat laatste is 'iets' dat ze me dus niet hebben gezegd in het ziekenhuis en stond ook niet op informatieblad. We zullen wel zien wat de results zullen zijn.
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

Ik ben niet intolerent voor Lactose.
Ik ben niet intolerent voor Fructose.
Plaats reactie