Hoe houden jullie je leven leuk/spannend?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Hoe houden jullie je leven leuk/spannend?

Bericht door lano »

Want het meest vervelende vind ik op dit moment dat mijn leven zo ongelofelijk saai is. Ik kan heel weinig meer en het enige waar ik nu nog intens van geniet is wandelen met mn hondje.
Ik vroeg me af wat jullie doen wat weinig energie kost? Ik mis enorm het ''spannende" leven dat ik had dus ben op zoek naar nieuwe bezigheden. En ik denk ook dit ik niet de enige ben met dit probleem dus misschien kunnen we hier hobbies uitwisselen...

TS begint:
Met de hond wandelen
Fotograferen
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Hoe houden jullie je leven leuk/spannend?

Bericht door Jazzie »

Ik doe/deed veel computerspellen. Online, of gewoon met zo'n cd op mijn eigen pc. Vooral simulatiespellen zoals The Sims of Zoo Tycoon vind ik leuk. Neopets heb ik ook een tijdje gedaan, dat kun je online spelen. Via Hyves kun je nu ook allerlei spelletjes spelen. En op deze site natuurlijk. Lekker de high scores van andere ME patiënten proberen te verslaan. :-)
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Wat ik merk is dat dat "spannende" vooral in je hoofd zit. Dat zal er toch uit moeten denk ik. Er zal een nieuwe benaming voor je daginvulling zijn, een waar je in je huidige lichamelijke conditie tevreden mee bent.

Maar als tijdverdrijving heb ik:
* een boek of soms liever een tijdschrift lezen
* makkelijke online (woord)spellen zoals Bookworm
* een serie kijken waar ik nooit aan toe kwam
* gedichten schrijven
* een middagslaapje (ben je zo 2,5 uur verder)

Over het algemeen doe ik niet veel op een dag (soms alleen maar een douche of boodschapjes), maar toch gaat de tijd best snel. Voor een buitenstaander zou dat een saai leven zijn maar ik ben tevreden zo. Ik leg me er maar bij neer, er tegen vechten kost me energie. Met een mooi woord heet dat: acceptatie.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

Ik bedacht me net toevallig vandaag, met dat saaie weer, dat ik het ook zo saai vind. Wat doe ik?
- af en toe in een winkel een beetje rondkijken (en zorgen dat je niet wat koopt..)
- kleding voor mijn kinderen naaien
- lezen: tijdschriften
- soms tv
- dit forum
- muziek luisteren
Gebruikersavatar
engelke69
Actief lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 jul 2010, 17:30
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)

Bericht door engelke69 »

Tv en computer. Vooral internet (zoals dit forum en facebook) en online games (Runes of Magic)

En soms iets gaan drinken met rugband en eventueel rolstoel. Ik weet dat ik het mij achteraf beklaag, maar ik kan geen dagen na elkaar binnen zitten.
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

Zeer herkenbaar en zeggen dat buitenstaanders dan durven zeggen:
"Wat heb je een relaxed leventje, elke dag lekker thuis, elke dag WE!"Afbeelding
Wat ik doe om me wat bezig te houden, is natuurlijk afhankelijk van dag tot dag ivm hoe ik me voel. En wat ik hieronder typ, doe ik allemaal niet op een dag. Verre van. Soms is douchen, een wandelingentje met de hond, een kopje koffie al meer als genoeg.

Mijn manier om tijd te verdrijven, hobby,...

- Ik heb een hond, dus ben er heel veel mee bezig, korte of iets langere wandelingentjes. Omdat 1 grote niet altijd lukt, probeer ik het door meerdere kleintjes. In het WE (een dagje, namiddag, 1 uurtje, maakt niet uit)probeer ik met de hond ergens naartoe te gaan, ook voor mij ander landschap, andere omgeving, waar ze eens lekker kan loslopen. Ik wandel niet enkel met de hond, ook truukjes leren, zoekspelletjes spelen in huis en vooral heel veel knuffelen. Vroeger ging ik 2x p/week een uurtje naar de hondenschool, met spijt in het hart heb ik dat moeten laten voor wat het is, want hond heeft heupproblemen.

- Ik heb ook 3 katten die me bezig houden, eten geven, kattenbak kuisen enz. En vooral véél knuffelen. 2 konijntjes die ook eten moeten hebben en een propere kooi. De dieren verzetten mn gedachten. Als ik met hen bezig ben, dan pieker ik niet.

- Ik heb een passie voor digitale fotografie ontwikkeld. Ik heb een spiegelreflex en houd ervan om zowel close-ups als actiefoto's van de hond te nemen. (ook van andere zaken) Omdat ik nu vooral nog volautomatisch trek, probeer ik me wat in te lezen om ook eens manueel paar zaken uit te proberen. een fotografiecursus lijkt me wel wat, maar ben ik lichamelijk niet in staat en zou me nooit zolang kunnen concentreren.

- Ik heb altijd enorm graag gelezen. Altijd een boekenwurm geweest. En altijd graag naar de Antwerpse Boekenbeurs gegaan.Als is dat een paar keer niet gelukt omwille van mn toestand. Vroeger amper de tijd met het werk, ik kwam er gewoon niet toe om eens heerlijk te gaan zitten met een goed boek. Nu lees ik vrij veel, zowel Literatuur als Romans, Thrillers en boeken voor Young adults (16+) Ben nu aan de Twilight-saga bezig van Stephenie Meyer. Het enige wat frustrerend is, is dat ik veel moeizamer kan lezen, alles gaat veel trager, moet vaak dingen opschrijven want vergeet veel. Soms komt er plots iemand voor in het boek en ik weet begod niet meer wie dat is? #-o Soms wil ik verder lezen omdat ik echt 'in' het verhaal meegesleept ben, maar word ik zelfs te moe van het lezen en beginnen de letters te dansen.Maar 'het lezen' wil ik niet opgeven.

-tijdschrift 'Woef' van begin tot einde lezen.

-Zweedse raadsels oplossen. Nog niet zo lang geleden mee begonnen en ingezien dat ik dat wel graag deed. Ook gemerkt dat dit nog goed is voor mn geheugen ook. Veel woorden komen steeds terug en dan moet ik echt in mn geheugen gaan zoeken welk woord het weer was.

-Op o.a dit forum komen lezen, reageren. Soms enkel lezen als reageren niet lukt, door verkrampingen in de vingers en handen.

Wat ik nog zou willen doen:

-Me verdiepen in Photoshop om mn foto's te kunnen bewerken. Heb boeken over Photoshop, maar er nog niet aan toegekomen.

-Ik heb ooit een fotoalbum laten afdrukken van mn hond van 0 tot 2j. Heb dat zelf samengesteld via de computer en dan door de firma laten afdrukken. Heeft veel tijd en energie gekost, vooral ik moest er passende citaten enz. bijhebben, foto's selecteren enz.. Graag zou ik aan een nieuwe beginnen, aangezien de woef nu al 5j is. Dus eentje van 2 tot 4 ofzo. al beginnen met het selecteren van foto's, dan via de pc aan fotoalbum beginnen, ook al doe ik er een jaar over en dan eens de centjes er zijn, laten afdrukken.

-Ik schrijf ook graag (vlotte pen), prentenboeken en kinderboeken wekken veel van mn interesse op. Voel me ook altijd tot prentenboeken aangetrokken. (Verhalen voor kleuters) Ik weet nog niet goed wat ik daarmee zou willen aanvangen en of ik er wel iets mee wil aanvangen.
Ben nog niets concreets begonnen, maar het speelt wel in mn hoofdje.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik kijk altijd caaftv (gewoon wat mijn caviadames doen in de bak).
-En ja, met slapen gaat de tijd ook snel.
-Verder zit ik op MP om een centje bij te verdienen.
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

stargazertje schreef:Ik kijk altijd caaftv (gewoon wat mijn caviadames doen in de bak).
Ik kijk vaak naar NijnTV. Een concurrent van caaftv :P
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Nog een concurrent: cat-TV. Starring: my koning kater!! :-)
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

JannekeB schreef:Nog een concurrent: cat-TV. Starring: my koning kater!! :-)
Die was ik ook vergeten, dat is ook een goeie zender hé die cat-TV, voor mij voeg je maar een 's' en wordt het cats-TV, vooral het geluid dat geproduceerd wordt is een streling voor het oor, grrrrr, grrrr, grrrrr (het gespin dus)
Een zender dat ik ook prima vind is, TV-Dog (wel met geluid af) :mrgreen:
Al zijn er hier geen enkele geluidsproblemen met die zender, geen storingen op de kabel dus
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Hoi,

Echt spannende dingen doen is er niet meer bij, al is elke kleine buiten de deur nu activiteit al spannend haha, je verlegt je grenzen he met wat spannend/ leuk is :wink: Zo heb ik ineens meer interesse gekregen in o.a. vogeltjes en vlinders in de tuin bestuderen en bloemschikken, hobby's die ik nooit had gedacht voor mijn vijftigste leuk te gaan vinden.

Wat het leuk houdt is nog best veel eigenlijk: o.a. als vrienden/ familie even langskomen, met de katten knuffelen, buiten zitten/ liggen met kop thee, kleine dingen kunnen doen waar ik voldoening uit haal, en verder heb ik nog een lijst staan bij het topic doe-tips ook bij ME(cvs) algemeen. Ik wil niet in herhaling vallen :wink:

groetjes, Visje
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

Ik vermaak me ook enorm met mn hond, maar dat is ook voor een groot deel het probleem nu. Hij is bejaard en wil eigenlijk alleen nog maar slapen, af en toe vind ie het nog wel leuk om met me mee te gaan maar eigenlijk is het voor hem te veel.

Dus komt het er op neer dat ik heel de dag achter de tv en computer hang en dat is echt geen leven voor mij.

Wat betrefd 'de acceptatie' als dat voor jou acceptatie betekend hoop ik dat ik het nooit zal accepteren. Ik doe liever af en toe iets spannends en dat ik daarna gesloopt ben dan dat dit de rest van mijn leven is. Ik vind dat je er ook teveel rekening mee kunt houden ;)

Ben nu trouwens wel bezig weer een nieuwe muurschildering te ontwerpen zodat ik binnenkort lekker vanuit mn luie stoel af en toe een stukje kan schilderen :P
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Luisterboeken van de bieb halen en die op mijn Mp4 zetten. Ik heb een stand langzaam afspelen ...

Verder vorige winter veel gehaakt! Pannelap is goed te doen. Ook in kleine hapjes, zelfs dat kan inspannend zijn ... en ik verheug me op het vogels-in-de-tuin-voeren-seizoen. Er huppelt ook een konijn door de tuin en er zitten kikkers in ons vijvertje. Dit alles bekijk is met meer aandacht dan ooit tevoren.

Ik neem dingen op tv op die ik in mijn eigen tempo en tijd kan kijken.

Echt leuk en spannend is het gewoon niet. Oja, ik heb me via de site van vroege vogels aangemeld voor het filmen van vliegende dieren (mochten ook fruitvliegjes boven de fruitmand zijn namelijk) met een high speed camera. Maar dat ding zal wel te zwaar zijn en op cursus kan ik ook niet. Toch opgegeven. Zou mijn eerste leuke en spannende project in tijden zijn ....
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

@Feniks: Ik verheug me dus ook op vogeltjes voeren in de winter. Eens winter en het voederhuisje er komt te staan in de tuin, zalig om naar te kijken. Bedoel je met high speed camera een spiegelreflexcamera (fototoestel) of echt een camera (om te filmen)?Ik heb een spiegelreflexfototoestel en ja, dat weegt zwaar. Maar ik kan toch niet meer zonder. Een cursus fotografie wekt mn interesse, maar lichamelijk kan ik dat langs geen kanten aan. Dus probeer ik dat door wat zelfstudie.

Lezen lukt nog, wel moeizamer. Een vraagje, die luisterboeken, val je daar niet van in slaap?Ik heb echt het gevoel dat ik me daar nog minder op zou kunnen concentreren en er van in slaap zou vallen.

@Lano
Ook ik geniet van hele kleine dingen. Misschien is het niet echt 'iets' spannends, maar als de zon schijnt, buiten gaan zitten (liggen) met een warme kop koffie. Of als het buiten koud is, nog heerlijker als het sneeuwt, kijken naar de dwarrelende sneeuwvlokjes die een mooi wit sneeuwtapijt maken en ikzelf lekker warm binnen zitten bij de openhaard.
Tijdens de kerstperiode, genieten van de sfeer van de lichtjes in de Kerstboom. De maand ervoor zitten uitdokteren wat mn kerstkaartjes dit jaar gaan worden. De herfst, echt kunnen genieten van de kleurenpracht van de bomen. Het is allemaal niet echt spannend, maar genieten van elk seizoen hoort er ook bij, bij me. Ik sta veel meer stil bij het woord 'tijd'.Doordat ik veel meer stilsta bij de kruimels des levens, geniet ik dubbel zoveel meer als vroeger van elk seizoen, van elke dag, van kleine dingen.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

lenthe schreef:@Feniks: Een vraagje, die luisterboeken, val je daar niet van in slaap?.
Het maakt wel uit wie het voorleest.... en ook hiervoor moet je inderdaad een beetje geestlijke energie hebben. Maar je kan liggen, ogen dicht, en verder geen andere prikkels .. en uitzetten wanneer je wilt.
Plaats reactie