VPRO Noorderlicht bekijkt bwuste artikel NRC!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Heb antwoord gekregen op mijn mailtje op een voorstel Elise v/d Putte te interviewen n.a.v. haar promotieonderzoek. Ze doen dat regelmatig met wetenschappers en al eerder was er een interview met iemand die onderzoek had gedaan naar ME, op fysiek gebied. Haar naam is me ontschoten.

Het was hun ontgaan en bedankten mij voor de tip! Dus allemaal opletten, maar ze zou me waarschuwen hoe en of ze er verder werk van zouden maken.

Misschien moet ik mijn mailtje naar Cees Grimbergen, over een verzoek de 2 kampen (psychische en fysieke) in de ME strijd tegenover elkaar te zetten, aanvullen met Elise?
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

dat wordt denk ik wel interessant ja!
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

We moeten ze gewoon uit de tent lokken, dacht ik zo. toch?
Mayo
Beginner

Bericht door Mayo »

Hoop net dat er dan weer een verkeerd beeld van ME word gegegven, aangezien zij dat heeft
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Dat hoop ik ook niet, maar je moet wel steeds zorgen de dingen duidelijk boven tafel te krijgen, dan kun je ook terug schieten wanneer nodig. Het wordt gewoon tijd dat sommige lieden zich goed vast gaan lullen.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Ik geloof niet dat ik hier erg blij mee ben...

Waarom wil je iemand een podium geven, die wederom beweert dat de oplossing van CVS begint bij Cognitieve Gedragstherapie?

Als ik de volgende passage uit het artikel over Elise van de Putte lees, gaan mijn haren alweer overeind staan:

"Dat intensere waarnemen is te beïnvloeden door cognitieve gedragstherapie - anders leren denken en doen. Je wilt weer naar school? Dan beginnen met 's morgens op tijd je bed uitkomen en voor elk uur bedenken wat je gaat doen.
Duizelig als je opstaat? Bonzend hart?
Heel normaal als je een half jaar op de bank hebt gelegen. Geen reden om je ongerust te maken, gewoon doorgaan.
Elise van de Putte ontwikkelde samen met een psycholoog en een ontwerpstudio een webtherapie, gedragstherapie via internet. De proef moet voor het eind van dit jaar beginnen."

Bovenstaande aanpak heeft niets met CVS te maken, maar met psychiatrische diagnoses zoals Depressie en Angststoornis! Prima dat Elise dit soort jongeren wil behandelen, maar laat ze de term CVS er dan a.u.b. buiten houden!
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Ik heb die redactrice erbij vermeld dat de hele ME wereld in rep en roer is vanwege de rare draai erin. Ik zal er een mail achteraansturen met nog meer info, waarom we het er niet mee eens zijn.

Je kunt je kop wel in het zand steken, maar iemands anders kop laten uitsteken en hem dan "afhakken" is ook een optie.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Heb er een flinke kattebel achteraan gestuurd, Jazzie, met o.a. een compilatietje van jouw geciteerde stukje uit het artikel en waarom wij het daar niet mee eens zijn.

Smeulend vuurtjes moeten steeds geblust, zo zie ik het. Als je niets doet gaat het almaar verder.
b0lino
Actief lid

Bericht door b0lino »

Ik denk dat ik dit wel een goede actie vind..!
..Dansen moet je, mijn kind..
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Dank je, Elianne. Maar ik begrijp Jazzie's weerzin wel, hoor.

Ik vind: je moet blijven kloppen aan deuren: ooit vliegt er es eentje open. Of anders: blijven tenminste op een kier staan. Ik had het ook "stiekem"kunnen doen, dan hadden jullie er niets van geweten; had IK geen olie op het vuur gegooid, kunnen de non-believers onze lieve sprookjes-vertellers blijven geloven. Er zijn dingen die met wortel en al uitgeroeid dienen te worden!

Als ik wat minder digibeet was geweest had ik de verzonden en gestuurde mails hier wel neergezet....
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

ik vind het heel goed dat je t gedaan hebt, de discussie moet voortduren, hopelijk komt er dan een keer iets goeds uit..
Jacqueline
Actief lid

Bericht door Jacqueline »

Wat is Noorderlicht voor programma, annac? Ik vind het ook goed dat je een mailtje hebt gestuurd! CVS en de gevolgen daarvan moeten echt meer onder de aandacht gebracht worden. Maar zou er dan niet weer uit naar voren komen dat CVS'ers zich 'aanstellen en dat het psychisch is'? Want ik vind dat Elise van de Putte ondanks al haar onderzoek hele verkeerde opvattingen over de ziekte heeft..
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Ik heb hun OOK gezegd, dat wij liever geen interview hebben als het weer de zoveelste reclame zou worden voor het heil wat CGT zal brengen en er zodoende weer zo velen v/d Me-patienten beschuldigd worden van aanstellerij enzo. En dat ME-patienten niet verward moeten worden met psychiatrische patienten.

Noorderlicht is een wetenschappelijk programma v.d VPRO.
Jacqueline
Actief lid

Bericht door Jacqueline »

Okee, hartstikke goed annac! Ik hoop dat het wat wordt :)
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

In een mailtje terug van Annemiek Smit, hoofdredacteur van Noorderlicht, vermeldde zij, dat ze in 2001 voor de tv een programma had gemaakt.

Ik heb het bekeken en als jullie dat nu ook doen, dan zijn jullie misschien geruster.

www.noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/3459270

Ik heb als antwoord op het zien van deze uitzending o.a. gezegd, dat ze in feite nog geen stap verder zijn gekomen, hoe onzinnig de uitspraken van Van Houdenhove zijn en dat de vondst van de vernietiging van het RNAse-L enzym vlgs mij nog het meest in de goede richting zit.
Plaats reactie