Gevolgen XMRV op erkenning CVS/ME

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Sorry, we zitten niet meer over dit topic, misschien veranderen van plaats?
franktwisk
Beginner

Gevolgen XMRV op erkenning CVS/ME [reaktie op Guido)

Bericht door franktwisk »

Guido_den_Broeder schreef:ME is een hersenaandoening, geen spijsverteringsziekte. Dat was voor XMRV ook al zo.
Guido,

ME/CVS is primair een immunologische aandoening (inflammatie, immuunsuppressie en imuundysfunctie),
die in stand gehouden wordt door infecties in weefsel en/of bloed (XMRV? mycoplasma etc.),
en die waarschijnlijk (vaak) (mede) zijn oorsprong vindt in darmdysbiose/ darminfekties en een "lekke darm".

ME is niet primair een hersenaandoening.

Via de darmen ontstaat (hoogstwaarschijnlijk) een onstekingsreaktie in het bloed die op zijn beurt weer een onstekingsreaktie in de hersenen triggert. Dat laatste is (bijna) altijd een gevolg van perifere inflammatie.
    Guido_den_Broeder
    Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Jij hebt het over hoe ME zou kunnen ontstaan, ik heb het over wat ME is.

Zonder ontstekingen in het centrale zenuwstelsel is het geen ME, al heb je nog zoveel last van je darmen. Daarentegen heeft niet iedereen met ME overwegend last van de darmen, of een lekke darm.
    Guido_den_Broeder
    Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

franktwisk schreef:Via de darmen ontstaat (hoogstwaarschijnlijk) een onstekingsreaktie in het bloed die op zijn beurt weer een onstekingsreaktie in de hersenen triggert.
    Dat lijkt mij niet bijzonder waarschijnlijk.

Essentieel is dat de bloed-brein-barriere wordt geslecht. De schuldige daaraan zou heel goed een herpesvirus kunnen zijn.
    karolien
    Donateur
    Donateur

Bericht door karolien »

@Guido,

ik heb ook totaal geen last van mijn darmen, maar toch heb ik lekkende darmen en zit ik vol intoleranties, en voel ik gewoon na het eten van vb. gluten dat mijn keel en klieren opzwellen, druk op mijn oren, tranende ogen, afwezig gevoel in mijn hoofd, zenuwachtiger dan normaal...
    Volgens mijn ervaring, voelt het zoals Frank beweert.
    Ik voel dit nu extra goed omdat mijn lichaam "zuiver" is door al 2,5 jaar te dieten, geen gluten,(zelfs weinig koolhydraten) lactose en fructose meer te eten.

Herpes steekt ook regelmatig op.
    Plaats reactie