Louisa, ik was nog niet helemaal wakker. Ik had jouw berichtje nog niet zien staan.
En óf ik nog vragen heb
Op mijn verzoek heeft de huisarts ooit wat bloedtesten gedaan. De huisarts kruiste aan op suikerziekte te testen, en op coeliakie. Ik kan me niet herinneren dat er veel meer is getest toen. Ik wiist ook niet dat dat mogelijk was via de huisarts. Ik heb destijds wel op inet gezocht naar testen, maar die waren allemaal nogal kostbaar en omstreden.
De huisarts heeft niet getest op de andere dingen die jij noemt (paul van meerendonk wel op een paar dingen).
Ik heb dit jaar een allergie-test laten doen via huisarts. Dat ging over gi-nogwat. Daar kwam niets uit. Maar ik heb vele intoleranties.
Bij Paul van meerendonk heb ik 5 jaar geleden testen gedaan. Ik denk niet dat hij veel vitamines en enzymen heeft uitgetest. Er kwam wel een tekort aan ijzer uit, maar dat leek hem niet zo belangrijk (?). Een tekort aan carnitine wat hij wilde aanvullen, maar daar was ik toen huiverig voor. Ben inmiddels wel aan carnitine begonnen en wil huisarts vragen dit voor te schrijven.
Volgens mij heeft van meerendonk wel op lyme getest, dat moet haast wel...
en op het epstein barr virus, er kwam uit dat ik pfeiffer heb gehad.
Ik heb toen via paul ook een ontlastingonderzoek laten doen. Ik had candida albicans, de ernst ervan was 2 plusjes (de max zou 3 plusjes zijn). Ik verdroeg toen geen supplementen tegen candida, dus heb - behalve stoppen met suiker - daar niets mee kunnen doen toen.
Nu ben ik met kokosolie en knoflooksupplementen begonnen tegen candida, ik heb vreselijke die-off verschijnselen. (ik pieker me suf om erachter te komen of het wel écht die off verschijnselen zijn, en niet gewoon bijvoorbeeld een kokosnootallergie waardoor ik duizelig en misselijk ben. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?).
En ik ben aan het candida-dieet begonnen. Zou graag ontlastingonderzoeken willen laten doen om te weten waar ik nu sta ivm candida en darmflora. Via Paul kostte dat € 60,- . Kun je het ook via huisarts laten doen?
De laatste tijd kom ik ook veel tegen over enzymen. Allergieën zouden kunnen ontstaan door een tekort aan bepaalde enzymen. Die zouden dan weer aangevuld kunnen worden zodat voeding beter verteerd wordt. Interessant… maar ik wil dat liever niet op eigen houtje doen. Hoe kom ik erachter of ik enzymen tekort kom? Zijn daar ook testen voor?
Ik las op dit forum over vitamine D tekort. Ik denk dat het bericht van jou was, Louisa.
Ik ben haast verslaafd aan de zon op mijn huid. Vaak ben ik te moe om het te verdragen en dan blijf ik binnen, maar als het me lukt om te zonnen, voelt het alsof ik opgeladen word. Ik knap daar enorm van op. Ik ben net verhuisd, het huis waarin ik nu woon is een stuk donkerder dan het vorige. Ik merk dat het voor mij ook erg veel verschil in energie maakt dat er weinig zonlicht binnen komt. Zou dat kunnen duiden op een vitamine D tekort?
Alvast heel erg bedankt,
Anaska.