echt heel slecht slapen: dipiperon?
Moderator: Moderators
Iedereen bedankt voor de reacties!
@Guido: ik reken een beetje slaap toch als iets wat ik nodig heb om enigszins te 'overleven'. Zonder middelen kan ik maar 2 uur per nacht een beetje slapen. Hoe slecht de middelen dus ook zijn, volgens mij zijn ze op dit moment beter dan niet slapen. Of heb jij nog een ongevaarlijk alternatief om wel eens lekker te kunnen slapen?
Verder heb ik al amytripteline en zolpidem gebruikt het laatste halfjaar, met weinig effect. Vandaar nu dus die dipiperon. Natuurlijk na onderzoek en onder toezicht / voorschrift van een neuroloog. Morgen begin ik ermee. Ik zal laten weten of het gaat helpen.
@Guido: ik reken een beetje slaap toch als iets wat ik nodig heb om enigszins te 'overleven'. Zonder middelen kan ik maar 2 uur per nacht een beetje slapen. Hoe slecht de middelen dus ook zijn, volgens mij zijn ze op dit moment beter dan niet slapen. Of heb jij nog een ongevaarlijk alternatief om wel eens lekker te kunnen slapen?
Verder heb ik al amytripteline en zolpidem gebruikt het laatste halfjaar, met weinig effect. Vandaar nu dus die dipiperon. Natuurlijk na onderzoek en onder toezicht / voorschrift van een neuroloog. Morgen begin ik ermee. Ik zal laten weten of het gaat helpen.
Hoi joni,
Goed dat het onder begeleiding gaat van een neuroloog. Ik heb gelezen dat het middel in een zeer lage dosering bij slaapstoornissen wordt gebruikt.
Dat geldt ook voor amytriptyline. En de een heeft er baat bij en de ander niet.
En/of er een alternatief middel is voor ernstige slaapstoornissen? Dat zou met mooiste zijn, maar volgens mij is dat er niet.
Laat je weten hoe het je bevalt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Groetjes, Louisa

Goed dat het onder begeleiding gaat van een neuroloog. Ik heb gelezen dat het middel in een zeer lage dosering bij slaapstoornissen wordt gebruikt.
Dat geldt ook voor amytriptyline. En de een heeft er baat bij en de ander niet.
En/of er een alternatief middel is voor ernstige slaapstoornissen? Dat zou met mooiste zijn, maar volgens mij is dat er niet.
Laat je weten hoe het je bevalt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Groetjes, Louisa

- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Is dat zo, Joni?
Wat verder kan helpen:
- de richting waarin je ligt wijzigen (bv noord-zuid in plaats van west-oost);
- op je buik liggen ipv op je rug, en in elk geval niet op je linkerzij;
- ter afwisseling met je hoofd aan het voeteneinde en je voeten op het kussen;
- een warme kruik, en de radiator juist uitlaten;
- dekens aan de zijkanten los, niet instoppen;
- 's middags warm eten ipv 's avonds;
- tijdens de nacht af en toe iets zouts eten, bijvoorbeeld een tucje;
- een ibuprofen-pilletje bij het naar bed gaan.
Groetjes,
Guido
Uiteindelijk zul je zelf de afweging moeten maken. Een mens kan heel lang vooruit op 2 uur slaap per nacht, maar leuk is natuurlijk anders.joni schreef:Zonder middelen kan ik maar 2 uur per nacht een beetje slapen. Hoe slecht de middelen dus ook zijn, volgens mij zijn ze op dit moment beter dan niet slapen.
Zorg er in elk geval voor dat de omstandigheden ideaal zijn: goed bed, goede matras, goed kussen, goede gordijnen, goede hygiene en luchtvochtigheid, geen stof, geen storingen, goede timing van energiebronnen over de dag, genoeg water drinken.Of heb jij nog een ongevaarlijk alternatief om wel eens lekker te kunnen slapen?
Wat verder kan helpen:
- de richting waarin je ligt wijzigen (bv noord-zuid in plaats van west-oost);
- op je buik liggen ipv op je rug, en in elk geval niet op je linkerzij;
- ter afwisseling met je hoofd aan het voeteneinde en je voeten op het kussen;
- een warme kruik, en de radiator juist uitlaten;
- dekens aan de zijkanten los, niet instoppen;
- 's middags warm eten ipv 's avonds;
- tijdens de nacht af en toe iets zouts eten, bijvoorbeeld een tucje;
- een ibuprofen-pilletje bij het naar bed gaan.
Groetjes,
Guido
Na het afkicken van de Miratzepine, kon ik de lsaap helemaal niet meer vatten. Op aanraden van Dr. Vollon neem ik nu al enkele maanden Melatonine. Ik ga niet zeggen dat ik nu steeds doorslaap, maar toch al 4 à 5 uurtjes na elkaar. 'k Neem dan ook maar een lichte dosis.
Hierbij de link met wat uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
Verder doe ik een slaapmasker aan omdat ik bij het minste licht wakker wordt en oordopjes omdat ik zelfs de kleinste zucht mn aandacht trekt.
Het is me wel opgevallen dat ik beter slaap als ook mn darmen rustiger zijn.
Heb geen ervaring met Dipiperon. Hou ons zeker op de hoogte!
Hierbij de link met wat uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
Verder doe ik een slaapmasker aan omdat ik bij het minste licht wakker wordt en oordopjes omdat ik zelfs de kleinste zucht mn aandacht trekt.
Het is me wel opgevallen dat ik beter slaap als ook mn darmen rustiger zijn.
Heb geen ervaring met Dipiperon. Hou ons zeker op de hoogte!
wees jezelf, niets meer, niets minder
BLOG: http://www.blijfactief.be/nl/blog/33/hilde-devos.html
FB: https://www.facebook.com/hilde.devos
TWITTER: http://twitter.com/hilde28
BLOG: http://www.blijfactief.be/nl/blog/33/hilde-devos.html
FB: https://www.facebook.com/hilde.devos
TWITTER: http://twitter.com/hilde28
@ Guido : ik ken toch wel niemand die het lang volhoudt met 2 uurtjes slaap en zeker geen cvs-patiënt...
Op je buik slapen geeft gegarandeerd nek-en rugklachten !
Ik ben lang tegen medicatie geweest (was iets voor bejaarden) maar na maanden ernstige slaapstoornissen heb ik mijn mening moeten herzien.
Ook dat is een hele zoektocht geweest want van bv Zolpidem word ik doodziek.
Neem nu 1 mg Lormetazepam.
Succes Joni !
Ik ben lang tegen medicatie geweest (was iets voor bejaarden) maar na maanden ernstige slaapstoornissen heb ik mijn mening moeten herzien.
Ook dat is een hele zoektocht geweest want van bv Zolpidem word ik doodziek.
Neem nu 1 mg Lormetazepam.
Succes Joni !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Ik ben geen voorstander van Ibuprofen. Het is gevaarlijk voor mensen met hartproblemen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Ibuprofen geeft volgens recente documentatie in 11% last van hartproblemen en mijn zoon die astma heeft, heb ik met de ambulance mogen laten ophalen wegens een oedeem van Quincke. Een hoofd als een basketball.
Niet zo onschuldig bij mensen die reeds verzwakt zijn. Het is een chemisch middel en niet meer natuurlijk zoals de initiële aspirine waaruit het idee ontstaan is.
Niet zo onschuldig bij mensen die reeds verzwakt zijn. Het is een chemisch middel en niet meer natuurlijk zoals de initiële aspirine waaruit het idee ontstaan is.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Dat werd vroeger verteld, maar klopt niet met de ervaringen, zo is uit onderzoek gebleken.senna schreef:@ Guido : ik ken toch wel niemand die het lang volhoudt met 2 uurtjes slaap en zeker geen cvs-patiënt...
Een kwestie van proberen, kan voor iedereen weer anders zijn.
Hoi Guido,
En van de neuroloog en internist heb ik begrepen als er een (ernstige) verstoring is in de Biologische klok en in de Slaap Fases 3 en 4 zit (hetgeen veel voorkomt bij ME/CVS-patiënten), dat dit niet goed is en er nog meer extreme vermoeidheid ontstaat dan dat men al heeft en het lichaam niet tot rust komt.
En buik-slapen is niet goed, is mij door de chiropractor verteld. Het geeft zeker gegarandeerd (ernstige) nek- en rugklachten!
Uit welke wetenschappelijke onderzoeken heb jij je informatie gekregen? Kun je die hier vermelden? Daar ben ik erg benieuwd naar en kan ik dan aan de chiropractor voorleggen.
En Ibuprofen kan niets voor slaapstoornissen betekenen.
Groetjes, Louisa

Bedoel je dat 2 uur slapen voor mensen goed is? Dat kan ik mij niet voorstellen. Voor gezonde mensen wordt gemiddeld 7 uur aangeraden. Er zijn uiteraard uitzonderingen hierop, die met minder uren toe kunnen.Guido_den_Broeder schreef:Dat werd vroeger verteld, maar klopt niet met de ervaringen, zo is uit onderzoek gebleken.senna schreef:@ Guido : ik ken toch wel niemand die het lang volhoudt met 2 uurtjes slaap en zeker geen cvs-patiënt...
Een kwestie van proberen, kan voor iedereen weer anders zijn.
En van de neuroloog en internist heb ik begrepen als er een (ernstige) verstoring is in de Biologische klok en in de Slaap Fases 3 en 4 zit (hetgeen veel voorkomt bij ME/CVS-patiënten), dat dit niet goed is en er nog meer extreme vermoeidheid ontstaat dan dat men al heeft en het lichaam niet tot rust komt.
En buik-slapen is niet goed, is mij door de chiropractor verteld. Het geeft zeker gegarandeerd (ernstige) nek- en rugklachten!
Uit welke wetenschappelijke onderzoeken heb jij je informatie gekregen? Kun je die hier vermelden? Daar ben ik erg benieuwd naar en kan ik dan aan de chiropractor voorleggen.
En Ibuprofen kan niets voor slaapstoornissen betekenen.
Groetjes, Louisa

- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Dan gaat het zoals ik al zei over hoge doses, niet vergelijkbaar met de pilletjes die we zelf bij de apotheek mogen kopen, en over risiocgroepen.marlène schreef:Ibuprofen geeft volgens recente documentatie in 11% last van hartproblemen
Bij alles wat we innemen, chemisch maar net zo goed natuurlijk, kan er sprake zijn van overgevoeligheid of een allergische reactie. Heel vervelend als je dat meemaakt, maar geen reden voor anderen om het dan maar niet te proberen. Het is niet hetzelfde als een bijwerking.en mijn zoon die astma heeft, heb ik met de ambulance mogen laten ophalen wegens een oedeem van Quincke. Een hoofd als een basketball.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Nee, sorry, het ging enkel over buikslapen. Natuurlijk is 2 uur slapen niet goed. Maar het is ook geen reden voor paniek. Je kunt er op leven, als je maar lang genoeg rust al slaap je dan niet. Ik zoek persoonlijk dan liever een manier om er zonder risico's iets bij te sprokkelen dan om mezelf elke avond klokslag tien bewusteloos te laten slaan.louisa schreef:Bedoel je dat 2 uur slapen voor mensen goed is? Dat kan ik mij niet voorstellen. Voor gezonde mensen wordt gemiddeld 7 uur aangeraden. Er zijn uiteraard uitzonderingen hierop, die met minder uren toe kunnen.
Je moet natuurlijk wel de juiste techniek gebruiken en een dunner kussen, zodat je nek niet extreem is gedraaid. Niet doen alsof je op een rug ligt waar toevallig ook je neus zit...En buik-slapen is niet goed, is mij door de chiropractor verteld. Het geeft zeker gegarandeerd (ernstige) nek- en rugklachten!
Buikslapen schijnt beter te zijn voor de bloeddoorstroming. Zelf kan ik op mijn rug beslist niet inslapen, dan word ik alleen maar duizelig.
Misschien kunnen we een poll doen naar de ervaringen met ibuprofen en buikslapen, gezien de tegengestelde berichten?

Laatst gewijzigd door Guido_den_Broeder op 19 aug 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.