Hier worden twee organisaties door elkaar gehaald:
(1) de ME/CVS Stichting Nederland,
www.me-cvs-stichting.nl
(2) de ME/CVS Vereniging,
www.me-cvsvereniging.nl
Ad (1): Deze stichting wordt niet door patienten geleid. Je kunt geen lid worden van een stichting, maar alleen donateur. Als donateur kun je niet meebepalen wat de stichting doet of zegt. Deze stichting geeft het blad MEdium uit en verzorgt patientencontact via huiskamerbijeenkomsten e.d. Daarbij zitten overigens niet aleen ME/CVS-patienten, want de stichting richt zich tegenwoordig op iedereen met chronische vermoeidheid. Het aantal donateurs is de laatste jaren sterk gedaald, de informatie die ze geven loopt achter.
Ad (2): Dit is de eigen vereniging van de patienten, en hier kun je lid van worden. Alle leden hebben stemrecht; de leden bepalen gezamenlijk wat de vereniging doet en zegt. De vereniging is vorig jaar gestart, deels uit onvrede met het beleid van de Stichting die zich niet wilde afzetten tegen CGT. De vereniging is nog te klein om huiskamerbijeenkomsten op te zetten maar groeit gestaag, en komt binnenkort met het eigen verenigingsorgaan 'Lees ME'. De vereniging geeft up-to-date-informatie.