echt heel slecht slapen: dipiperon?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

joni
Actief lid

Bericht door joni »

Wie kent het middel dipiperon om te kunnen doorslapen? Schijnt een paardenmiddel te zijn. Wie heeft hier ervaring mee?
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het is een middel tegen psychosen, werkt vooral bewustzijnverlagend. Als slaapmiddel wordt het als licht beschouwd, dus geen paardemiddel.

Lijkt mij onverstandig om te gebruiken als je ME hebt, omdat de bijwerkingen in het verlengde liggen van je klachten. Het middel kan ook zelfmoordneigingen oproepen en tot verslaving leiden.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Hoi Joni

Ik ken het middel nog wel van in de tijd dat ik als ziekenverzorgende werkte bij ouderen en ik weet nog wel dat ze dit middel kregen om mensen rustiger te krijgen als ze erg onrustig waren.........(ik werkte bij zwaar dementerende ouderen)

Ik heb het nooit zelf gebruikt ik gebruik Rivotril en dat vind ik een geweldig middel
Laatst gewijzigd door niessie op 16 aug 2010, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
aura
Actief lid

Bericht door aura »

Hoi Joni,

Het middel ken ik niet. Maar ik verschrik van het stuk wat Guido schreef.
Ik gebruik Zolpidem als inslaper en Amitriptyline om door te slapen. Mogelijk kun je Amitriptyline vragen aan je arts om door te kunnen slapen. Dit is eigenlijk een antidepressiva maar in een lage dosering (5mg) wordt het gebruikt om door te kunnen slapen. Bij mij heeft dit middel goed geholpen.

Groetjes, Aura
Vrienden zijn die zeldzame mensen die vragen hoe het met je gaat en dan wachten op je antwoord.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Amitriptyline is minder gevaarlijk, maar kan verder soortgelijke bijwerkingen hebben. Zolpidem kan een sterk averechts effect hebben (wat op zich heel interessant is bijv. in geval van coma) en is alleen voor kortdurend gebruik goedgekeurd.

Clonazepam (rivotril) kan de werking van het geheugen blijvend aantasten.

Met al deze middelen is het gewoon enorm oppassen, er is altijd een serieus risico.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi joni,
joni schreef:Wie kent het middel dipiperon om te kunnen doorslapen? Schijnt een paardenmiddel te zijn. Wie heeft hier ervaring mee?
Heeft een (huis)arts/internist/neuroloog je dit middel voorgeschreven?

Voor alle middelen die hier al voorbij komen geldt, daar is het zeker goed mee oppassen. Laat je goed voorlichten en bespreek dit met een goede (huis)arts/internist/neuroloog.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

Die rivotril werkt zeer goed, maar ik ben er zelf niet gerust op, zoals guido zegt, geheugenschade. Ik probeer er vanaf te geraken na een jaar gebruik, als het al niet te laat is. Trazodone gebruik ik al bijna 3 jaar, maar dit lijkt me iets minder gevaarlijk, hoewel ik dat op een dag ook zal proberen stop te zetten.
an1980
Beginner

Bericht door an1980 »

En hoeveel druppels rivotril gebruik je dan?
Ik gebruik dit ook sinds kort maar merk nog niet voldoende effect, neem 8 druppels net voor het slapen gaan, misschien moet ik deze wat vroeger nemen?
En mag je dit tegelijk met trazodone nemen, want dat heb ik vorig jaar toen ik nog niet zo ziek was als nu wel een tijdje genomen en daar was ik ook erg goed mee, heb al gedacht om toch de rivotril maar te laten en terug op trazodone over te schakelen, zeker als ik dat van de geheugenschade lees, maar moet het nog eens bespreken met huisarts en DML
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Trazodone is zo'n beetje het gevaarlijkste middel van het hele stel (bijwerkingen: zelfmoordneigingen, verslaving, aantasting immuunsysteem, orthostatische intolerantie, hartritmestoornissen, impotentie, enz. enz.), en kan beslist niet zomaar in combinatie met andere, soortgelijke middelen worden gebruikt omdat de effecten dan worden versterkt.
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

Ik gebruik dagelijks een half pilletje imovane (of zoplicon).. Ben je hier ook bekend mee Guido??
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

En temesta 2,5 mg één per dag, Guido? Ik weet wel dat het verslavend is en dat je er nog extra vermoeidheid van krijgt, maar de rivotril is dan zeker ook geen alternatief!
Ik wil er allang van af geraken en ben jaren geleden van alle medicatie voor een hele tijd af geweest, maar door omstandigheiden terug Temesta gaan gebruiken.
Ik slaap al zo slecht door warmte-opwellingen en pijn, dat ik er toch moeilijk kan mee stoppen.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Imovane (zoplicon) is sterk verslavend en kan leiden tot o.a. geheugenverlies, onhandigheid, spraakgebreken, en slaapwandelen.

Lorazepam (temesta) heeft als bekende bijwerkingen o.a. een vergrote slaapbehoefte, disfunctioneren van lever en nieren, minder rode bloedcellen, ademhalingsproblemen en dubbelzien.

Natuurlijk geldt bij elk middel dat bij een lage dosis de risico's ook kleiner zijn, maar dat geldt dan ook voor het effect.

2,5 mg temesta is geen lage dosis.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Bedankt Guido. Ik ga het bij mijn volgend consult bij DML nog eens bespreken.
bellaa
Actief lid

Bericht door bellaa »

Jaren geleden kort gebruikt in hele lage dosis (niet voor lichamelijke problemen, die ik toen ook al had, maar voor 'iets anders'). Ik merkte dat ik er nog vermoeider door werd, krachtelozer en sloom. Daarnaast: vreselijk apatisch, niks kon me meer boeien, dat was geen prettige ervaring. Ik sliep er wel heel vast door, maar de bijwerkingen waren dus niet gering. Ik zou er zelf niet weer aan beginnen.

Gr. Bellaa
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Volgens mij bestaat er niet eens een medicijn die geen schade aan kan richten :shock:
@Guido: hangt het er niet vanaf hoeveel je van een medicijn gebruikt en een evt combinatie??
Ik heb bv zelf 7 jaar Cymbalta gebruikt en er werd beweerd door de art dat het erg makkelijk zou kunnen worden afgebouwd en niet verslavend was nou ik weet helaas wel anders en het heeft me heel veel ellende gekost!
Mag een arts ook zomaar iets zeggen wat achteraf niet op waarheid berust.....
Plaats reactie