wat zegt DML over beweging?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

wat zegt DML over beweging?

Bericht door stier »

Ik ben benieuwd welk advies DML jullie heeft gegeven over bewegen. Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee waar je nou goed aan doet. Cecile Jadin die een boekje heeft geschreven over rickettsia (A disease called fatigue) zegt dat je beter wel af en toe beweegt. Die beestjes zouden namelijk beter floreren in een zuurstofarme omgeving. Iets dergelijks heb ik ook weleens over lyme gelezen. Mijn natuurdietiste zegt rustige bewegen, alleen dingen zoals yoga, tai chi of wandelen.
Wat zegt DML hierover voor ME-patienten?

De laatste tijd kan ik weinig, dus dan lig ik meestal te hangen / rusten. Maar als ik tussendoor ga stofzuigen bijvoorbeeld, dan vraag ik me nog steeds wel 's af, doe je heir nou goed aan of niet? Behalve dat 't huis soms gewoon schoon moet haha.
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Ik zelf geloof dat hier geen advies voor is. Je moet jezelf aanvoelen wat je kan en niet kan. Dit kan volgens mij niemand voor je bepalen. Als je stofzuigt en je doet er een paar dagen over om te herstellen dan is dit natuurlijk niet goed maar als je na twee uurtjes weer bijgekomen bent was het goed toch? De een kan meer dan een ander. Het is uitproberen en testen denk ik. Al ben ik zelf wel voor een beetje beweging alleen met mate. :wink:

Succes!

Groetjes,
Sterre
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Hij zei mij altijd binnen mijn grenzen te blijven. Niet eroverheen ivm overprikkelen immuunsysteem door aerobeverbranding. Wel zoveel je kunt, maar zorgen voor geen terugslagen. Ben ooit ook bij Jo Nijs geweest die toen nog met DM samen zat in het ziekenhuis. Pas na 1.5 jaar behandeling mocht ik met hem aan de slag van dm. En Jo nijs, daar mocht ik evengoed niet veel van. Alles volgens pacing idee. Dm staat wel achter dat idee.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Alles wat binnen je grenzen valt, kan niet slecht zijn. Als je conditie het toelaat, zeker in beweging blijven al was het maar om het gelukshormoon te blijven produceren. De methode van 5 minuten bewegen, 5 minuten rust respecteren is een must voor velen. Dat kan je opbouwen tot 20 minuten.

Echter als je ziekte acuut is, is beweging uit den boze. Je kan dat dan ook niet meer.

Velen worden 'gedwongen' te bewegen door de dagelijkse 'sleur', maar blijkt zelfs dat al te veel te zijn.
Alleen hebben de meesten dat niet door, en de artsen nog minder. De trieste waarheid.

In het begin was bewegen voor mij, opstaan uit mijn bed en eenmaal per dag alleen naar de toilet 'gaan'. Meer zat er niet in.

Nu kan ik terug korte autoritjes maken, zelf boodschappen doen, deze berichten typen, lezen, bezoek verdragen, beetje onkruid wieden.

Sporten laat ik aan anderen over. Boodschappen doen is voor mij al een sportactiviteit. Inladen, uitladen, ... Je hoeft het niet altijd zo ver te zoeken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
mira
Donateur
Donateur

Bericht door mira »

Ik ga al 5 jaar; 1 x per week aquagymen in een warm zwembad ( 32° )
in een kinepraktijk waar veel gewerkt wordt met CVS en fybro.
Doet mij veel deugd, daar heb ik ook over pacing geleerd en over het belang van bewust en ontspannen te bewegen binnen je eigen grenzen
De kinesist heeft een nauw contact met Jo Nys

Ik doe ook aan Chi Neng Chi quong, dikwijls zittend op een stoel maar erg goed voor mijn moraal, dan heb ik toch een hobby én beweging want het geslof in mijn huishouden enerveert mij omdat er zo weing uit mijn handen komt,
boodschappen, een supermarkt is een grote inspanning, zeker geen sport

Ik heb een keer een revalidatieprogramma gevolgd van 12 weken
voor mensen na kanker, ik zag de rest van de groep steeds sterker worden.
Ikzelf zag sterretjes en viel de laatste dag van de loopband met een flauwte
dat was erg confronterend en een hele teleurstelling !Conditie kweken zit er niet meer in.
Plaats reactie