Enquête: Heeft jouw familie een koloniaal verleden?

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Heeft uw familie een koloniaal verleden?

Neen
18
75%
Weet ik niet
0
Geen stemmen
Ja Zwart Afrika
1
4%
Ja West-Indies
3
13%
Ja Elders
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 24
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Enquête: Heeft jouw familie een koloniaal verleden?

Bericht door marlène »

Ik ben best nieuwsgierig naar het aantal mensen op dit forum wiens "voorouders" een koloniaal verleden hebben, dus tussen 1910 en 1950.

Wat wil ik daarmee zeggen?

- Heb jij een tante nonneke of nonkel pater die in de brousse heeft gezeten?

- Heb jij een grootvader die staatstoezichter is geweest in een verre kolonie?

- Heb jij misschien iemand in de familie die wekenlang door vochtige oerwouden en snelstromende rivieren moest om zijn bestemming te bereiken?

- Hebben jouw grootouders misschien zo'n buren gehad of goede vrienden waardoor ze in contact konden komen met tropische ziekten?


Zoek het eens uit ajb.

Ik wist wel dat mijn grootouders in de Congo hadden gezeten.
Nooit heb ik echter te horen gekregen dat mijn grootvader jaren ziek en bedlegerig is geweest na zijn Congo bezoek. Nu zijn ze beiden gestorven alsook iedereen van hun generatie.


Ik reken op jullie medewerking. Bij voldoende "positieve" resultaten kunnen we het doorsturen naar het WPI instituuut en andere virologen.

Net als anderen ben ik ervan overtuigd dat wij als patienten de oplossing zullen geven aan de wetenschappers.

We moeten overeenkomsten waar zij geen rekening met houden, melden zodat hun waarneming verandert.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Hoi Marlène,

Mijn familie heeft geen koloniaal verleden, maar ik heb zelf twee jaar in ZO Azie gewoond. Ik denk wel dat er meerdere mensen zijn die als gevolg van tropische ziektes last hebben van langdurige gezondheidsklachten.
Maar er komen daar nogal wat beestjes voor he :roll:
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Abslouut, zelf heb ik 4 jaar in de Caraïben gewoond.
Een klein wondje deed er weken over om te genezen in zo'n vochtig klimaat.

Staphylococcen, vocht, venijnig stekende muggen ... alles waar wij hier nooit aan denken. En dan zat ik nog op een 'beschaafd' eiland zonder giftige dieren.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Geen koloniaal verleden maar mijn grootvader heeft wel de hele wereld rondgereisd. Omdat er verder niemand in mijn hele familie is die gelijkaardige klachten heeft, geen nonkels, tantes, neven of nichten, zie ik niet direct een verband bij mij. Ik hoop dan alleen maar dat ik niet de eerste van een generatie ME-ers zal zijn
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Mijn grootvader heeft eind 1800 dienst genomen bij de marine.
Hij was gestationeerd in de "Oost", Indonesië dus.
O.a. bij de oorlog in Atjeh.
Hij kon prachtige verhalen vertellen over het leven in Oost-Indië.
Maar of hij daar iets opgelopen heeft, geen idee.
Voor zover ik weet ben ik de eerste in de familie met ME.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Neen, maar mijn vriend zijn familie wel (indisch).
Kan dat ook? Wellicht dat het een optie is.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Interessant tot hiertoe! Blijf posten graag.

Truus, mijn grootmoeder haar woonkamer stond vol met foto's, maskers, gebruiksvoorwerpen, ... van haar verblijf ginder. Ze kon ook heel leuk vertellen over die tijd!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik vergeet er bij te vertellen dat het om de vader van mijn moeder gaat.

Bij mijn grootouders, voor zo ver ik me kan herinneren, geen aandenkens aan die koloniale tijd in hun huis. Zal hij wel geen geld voor hebben gehad, hij was matroos 2e klas, dus de gage was nou niet bijzonder te noemen.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Voor zover ik mij kan herinneren heeft mijn opa (vaders kant) in Indië gezeten. Het fijne weet ik daar helaas niet van.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Wil ook m'n bijdrage nog doen aan deze poll. Mijn grootouders (zowel van vaders als moeders kant) zijn voor de oorlog naar Indie geemigreerd, mijn beide ouders zijn daar geboren en hebben daar resp. 5 en 2 jaar gewoond. Aan mijn vaders kant is gekte (psychoses, zware depressie, autisme, manisch-depressiviteit) en zelfmoord niet ongewoon, darmziekten (oa darmkanker) ook niet.. Een oom heeft sinds een aantal jaar Parkinson waarvan men ook nog niet weet hoe dit ontstaat. Geen idee of er een link is met hun tropisch verleden, maar sinds jij hierover begon (met je familiegeheim) heeft me dit wel aan het denken gezet.

Mijn oudste broer heeft de hele wereld al rondgereisd en is in veel jungles geweest, jongste broertje ook, al heeft hij minder gereisd. Beide hebben dingen als oa buiktyfus opgelopen, mijn jongste broertje sinds paar jaar diabetest typeI wat gedacht wordt te worden veroorzaakt door cocksackievirus=een darmvirus (sorry weet niet hoe je het schrijft), maar heeft ook al leven lang darmproblemen (net als ik)...... en hij heeft trouwens ook een (zware) psychose gehad jaren geleden.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Geen koloniaal verleden hier. Ben wel 6 jaar getrouwd geweest met een Indische man waarvan zijn vader etc ook echt uit Indonesië kwamen.
Het zal toch niet.............
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Enige wat ik weet is dat een van mijn opa's uit spanje kwam en samen met zijn gezin een tijd in Nederlands Indië heeft gezeten.
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

Ja.
Mijn grootouders langs moeders kant leefden in Belgisch Congo. Mn grootvader was er landmeter voor de kopermijnen. Mn moeder en haar broer + zus zijn daar ook geboren. Voor de studies zijn moeder en broer en zus naar België gekomen. Daarna volgden de ouders hen, want mijn grootvader liep daar een ziekte op. Blijkbaar een brandwonde die niet goed verzorgd werd (het fijne weet ik er niet van). Zijn lymfevatensysteem werkten niet meer naar behoren enz. Ik weet dat ze toen naar het Tropeninstituut van Antwerpen zijn gegaan door andere symptomen en problemen. Ikzelf heb hem amper stappend gekend. Eerder bedlegerig. Zijn taille was ook zeer omvangrijk, dikke benen ook. Woog meer dan 200kg. (2m groot) Gedeeltelijk zo breed door problemen met de lymfen en symptomen van elephantiasismen. (benen waren net olifantenpoten) Ik was daar blijkbaar niet door geschokt en nooit geweest, heb hem ook nooit anders gekend. Zelfs toen ze op het einde in het ziekenhuis 2 ziekenhuisbedden aan elkaar moesten binden omdat hij té omvangrijk was voor een 1-persoonsbed heeft me dat niet geschokt op 9-jarige leeftijd. Nochtans 't is niet dat ik er wekelijks of maandelijks contact mee had. Mn grootvader is intussen al 20j overleden.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Gebruikersavatar
kim27
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 dec 2009, 10:45
Contacteer:

Bericht door kim27 »

Tante van mijn moeder heeft in India gewerkt. Maar nauwelijks contact mee gehad. En oom van mijn moeder heeft in Tanzania gewerkt en gewoond, maar ook nauwelijks contact mee gehad. Voorouders enz. van vaders kant is niet te achterhalen.
Plaats reactie