Lyprinol uit Groenlip-mossel: natuurlijke onstekingsremmer?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vinmar
Beginner

Lyprinol uit Groenlip-mossel: natuurlijke onstekingsremmer?

Bericht door vinmar »

Hallo,

Ik ben al 16 jaar ME-er , maar ben op dit forum pas sinds kort aktief.
Zitten op een stoel leidt bij mij al heel snel tot pijnklachten die pas verdwijnen als ik weer ga liggen. Ik vermoed dat het gaat om een ontstekingsreactie in de rug en de liezen, die op een of andere manier wordt getriggerd tijdens het zitten.

Met natuurlijke middelen heb ik deze pijn nooit goed onder controle kunnen krijgen of terug kunnen dringen. Ik gebruik al jaren visolie, en heb in het verleden ook een hele tijd teunisbloemolie-capsules geslikt. Het zijn omega-3-bronnen die ook als ontstekingsremmer zouden moeten werken.
Nu las ik laatst iets over Lyprinol. Dat is een andere omega-3 bron die mogelijk een veel betere werking heeft als natuurlijke ontstekingsremmer.

Zijn er mensen met ME/CVS en/of fibromyalgie die dit middel Lyprinol al eens geprobeerd hebben?
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Vincent
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hallo vinmar,

Nog van harte welkom op het forum!

Groetjes, Louisa
moderator ME-gids.net
vivijan
Gevorderd lid

Bericht door vivijan »

vinmar, hartelijk welkom
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

Welkom Vincent,
Ik heb een licht vermoeden dat het niet 'the holy grail' zal zijn.
Goeie marketing dat wel. Wees op je hoede met supplementen.
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Inderdaad, goeie marketing, maar ik heb besloten om toch maar zelf uit te gaan proberen of het misschien meer is dan dat.

Ik ben vandaag gestart met 8 caps/dag, en ik ga het nu een maand met deze dosering proberen als aanvulling op mijn lijstje dagelijkse supplementen.
Daarnaast ga ik wel door met de visoliecapsules, maar halveer de dagelijkse dosis hiervan naar 2 caps/dag. Over een maand beslis ik of ik een nieuwe bestelling lyprinol plaats, of dat ik terug overstap op alleen visoliecapsules.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi vinmar,

Ben je onder behandeling van een ME/CVS-vriendelijke arts/internist? Of bij PvM? Word je begeleid door een arts bij het gebruik van de medicaties/supplementen?

Groetjes, Louisa
Afbeelding
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Ja, het CVS-centrum in Amsterdam.
Ik maak binnenkort een nieuwe afspraak. Ik moest een paar weken wachten tot ze de onderzoeksgegevens van het VUMC binnenhadden. Ze hebben daar heel uitgebreid gekeken naar de hartfunctie, ook tijdens inspanning.

groeten,
Vincent
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

En ik wordt momenteel niet begeleid bij het gebruik van supplementen.
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Nog even een aanvulling mbt de supplementen die ik gebruik:
In mei vorig jaar ben ik begonnen met een aantal supplementen die dr Myhill mij toen geadviseerd heeft. De meeste daarvan gebruik ik nu nog steeds, maar ik ben gestopt met glutathion. Ik gebruik nu in plaats daarvan alfa-liponzuur.

Omdat er geen duidelijke verbetering kwam, ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar natuurlijke immuunmodulators, als aanvulling op de supplementen die ik al gebruikte. Sinds januari gebruik ik nu een combinatie van drie kruiden, dezelfde die dr Chia in de VS toepast in zijn pilletjes. Sind begin mei merk ik enige verbetering, en deze langzame verbetering lijkt zich nog steeds door te zetten. Met de immuunmodulators ga ik daarom nog zeker een half jaar door met deze dr Myhill/dr Chia combinatie
Lyprinol is de laatste toevoeging. Dit alles maakt het natuurlijk wel lastig om een eventuele verdere verbetering toe te schrijven aan dit ene middel, maar ik ben sowieso al blij als er verbetering optreedt.

Vincent

Er zijn overigens ook andere natuurlijke middelen die in staat zijn om (ongeveer) hetzelfde te doen als Lyprinol (productie van leukotrienes terugdringen via 5-LOX inhibition en/of COXll inhibition) : bijvoorbeeld Boswellia, Quercetine, Curcuma. Is er misschien iemand die goede ervaringen heeft met één van deze supplementen?
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Hoewel lyprinol een behoorlijk duur supplement is (>3 euro/dag) ga ik er nog in ieder geval twee maanden mee door. De belangrijkste verbetering die ik nu merk is dat bewegen (fietsen) wat makkelijker gaat en ik houd het ook wat langer vol.
De natuurlijke immuunmodulator die ik al enkele maanden gebruik is Sophora flavescens
(ku shen, gele honingbloemwortel). De belangrijkste werkzame stoffen hierin zijn oxymatrine en matrine.

Vincent
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hoi Vinmar,

Ik heb zelf ook heel wat geexperimenteert met natuurlijke suplementen, maar wat jij noemt is echt allemaal nieuw voor me, buiten de curcuma, daar heb ik al wel van gehoord.
Komen die dingen uit de chinese geneeskunde?
Groetjes,
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Hallo Karolien,

Ja, ik gebruik drie chinese kruiden. Naast sophora zijn dat zoethoutwortel en reishi. De laatste is overigens geen kruid maar een paddestoel.
Daarnaast een lage dosering Viralex (olijfbladextract).

De combinatie van deze drie chinese kruiden is de laatste jaren vooral effectief gebleken bij de behandeling van asthma. Het is volgens mij geen kruidenformule uit de traditionele chinese geneeskunde, maar vooral een ontwikkeling van de laatste tien, twintig jaar.

Een jaar of drie geleden ben ik begonnen met het zoeken op internet naar kruiden en kruidencombinaties die mogelijk nuttig zouden kunnen zijn bij ME/cvs. Sophora flavescens was mij toen al opgevallen omdat de oxymatrine uit deze plant een gunstig effect zou hebben bij het herstellen van de verstoorde Th1/Th2 balans van het immuunsysteem. Eind vorig jaar kwam ik erachter dat dr Chia in de VS zijn patienten behandelde met oxymatrine uit Sophora flavescens. Hij meldde een verbetering bij meer dan 50% van zijn patienten. Volgens dr Chia heeft het vooral effect bij patienten met infecties van enterovirussen. Over het mogelijke effect van oxymatrine op XMRV heb ik nog niets kunnen vinden, maar ik neem aan dat dr Chia dat zeker zal gaan onderzoeken.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke middelen beter werken dan chemische.
Dus, het verwondert me niets dat je beterschap ondervind, maar het is voor mij nog net iets te veel chinees(letterlijk en figuurlijk)om er zelf ook mee te gaan experimenteren.
Maar ik zou zeggen: hou ons op de hoogte, wie weet kom je nog het wondermiddel tegen!!! Ik sta voor alles open wat werkt, haha!
groetjes
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

vinmar, enkele vragen: Ben je positief getest op bepaalde microbiele infecties?
welk product gebruik je: White tiger Oxymatrine, Protilev, ...? Met de zoethoutwortel en reishi klinkt het als Phytocort? Of nog iets anders?

Misschien kan artesunate een beter idee zijn in plaats van visolie en ALA, maar dat is misschien beter over te laten aan een 'professional'.
Voor de lyprinol ben ik benieuwd naar updates :wink:
vinmar
Beginner

Bericht door vinmar »

Hallo s5044726,

Ik ben in het verleden alleen getest op Lyme, en de uitslag was negatief.

Sophora-wortel en Zoethoutwortel gebruik ik niet in de vorm van capsules. Ik gebruik de gedroogde kruiden en zet daar sterke thee van. De kruiden (Ku shen en Gan cao) komen van Holyu (Rotterdam). Het is wat minder gemakkelijk dan capsules, maar een voordeel is dat het erg goedkoop is op deze manier. Een ander voordeel is dat ik de verhouding Sophora/Zoethout zelf in de hand heb, en zonodig kan veranderen. De reishi neem ik wel in de vorm van capsules.

Pas kort geleden kwam ik erachter dat de combinatie van deze drie kruiden hier ook in één capsule te krijgen is (inderdaad, Phytocort). Maar dat middel heb ik nog niet geprobeerd.
Het is een kruidenmiddel dat bedoeld is tegen asthma, maar mogelijk kunnen ME/cvs patienten er ook baat bij hebben. Zie het niet als een aanbeveling, maar meer als een suggestie.

Mijn ervaring is dat de combinatie die ik nu gebruik (de combinatie van immuunmodulator en antiviraal) bij mij veel beter werkt dan alleen een antiviraal middel. De kwaliteit van leven is nu toch wel duidelijk verbeterd. De zoethoutwortel speelt daarbij vermoedelijk ook een belangrijke rol. Zoethoutwortel heeft een gunstig effect als je een (te) lage cortisolspiegel hebt.
Je moet het alleen niet gebruiken als je een hoge bloeddruk hebt.

Ik heb ook een tijd lang alleen Viralex olijfbladextract geprobeerd, maar dat gaf geen verbetering. Hetzelfde geld voor een ander antiviraal kruidenmiddel dat ik heb geprobeerd.
Voor Viralex zit ik nu op een lage dosering van 1 capsule per dag. Hogere doseringen kan ik niet meer zo goed verdragen.

Ik zal in ieder geval over twee maanden een update gevenan ben ik door mijn voorraad lyprinol heen. Ik blijf in de komende twee maanden nog op 8 caps/dag.

groetjes,

Vincent

[url]
Plaats reactie