melatonine niet goed bij auto immuunziekte.

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

toevallig las ik op een ander forum (reuma) dat melatonine niet goed zou zijn voor mensen met een auto immuunziekte
want deze verstrekt het immuunsysteem, dus meer klachten of opvlamming
heb even gegoogled en lees inderdaad dat melatonine niet geschikt zou zijn , ook bij allergieen.
volgens mij zjn er toch wel mensen van ons forum die dit ook gebruikt?
groetjes marion
ps ik wist wel dat enchinea force ook niet goed zou zijn voor sle patienten
Gast

Bericht door Gast »

Mijn eega gebruikt ook melatonine (en amitriptyline) en heeft sindsdien nachtmerries buiten het feit om dat hij ook weer flink snurkt.Maar ja, het is onderdeel van een behandelplan dus ja, wat moet je dan.
Renka
Gevorderd lid

Bericht door Renka »

Bedankt voor het plaatsen, Marion. Interessant! Bij mij was het iid geen onverdeeld succes. Misschien wel om deze reden.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Zoals ik eerder al heb vermeld:

Volgende info is belangrijk voor mensen die melatonine (willen) innemen me dunkt:

Anderzijds kunnen zwakke punten in de aanmaak van melatonine de lichaamseigenproductie minder optimaal laten verlopen. Dit gebeurt onder andere als er onvoldoende van het aminozuur tryptofaan opgenomen wordt.

Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met een verstoorde darmfunctie (o.a candida overgroei) waarbij tryptofaan door slechte darmbacterieen (e-coli) omgezet wordt in een niet bruikbare giftige stof. Je kunt de lichaamseigen melatonine-aanmaak dan verbeteren door de darmfunctie te ondersteunen (anti candida dieet) of een voedingssupplement van tryptofaan nemen. Daarnaast kan ook hier een melatoninesupplement nuttig zijn.

Wie kan beter geen extra melatonine innemen?
Er zijn een aantal groepen mensen die beter geen extra melatonine in kunnen nemen. Hieronder vallen :

• Mensen met hevige allergieën of met een auto-immuun ziekte : melatonine kan deze ziekten erger maken, omdat het het immuunsysteem ondersteunt ;

Bron: http://www.melatonine.nl/

Wat bedoelen ze met de giftige stof?

i. The IAG test which results from aberrant tryptophan metabolism generating a potent and destructive compound, indolylacrylic acid. This compound which is metabolised to IAG arises from bacterial metabolism in a dysbiotic gut and indicates damage to the gut wall with increased permeability and compromised digestion, Hooper 2003; Shattock and Savery, 1997. Gut permeability is readily measured, Biolab, 2000.

ii. The production of 5-HT, an important neurotransmitter in the gut and CNS, is reduced as a result of disordered tryptophan metabolism. It also plays an important role in endocrine function, Richardson, 2001.

Bron: Engaging with Multiple Chemical Sensitivity (MCS)- London 2003, Malcolm Hooper PhD, B Pharm, C Chem, MRIC

From the above it is clear that a number of little understood chronic conditions appear to share a common set of biochemical markers indicative of extensive disturbance and dysfunction of tryptophan, opioid, and sulphur metabolism. These shared characteristics are part of common mechanisms of pathology associated with a number of overlapping syndromes, Hooper, 2000b, Figure 7

Bron: Paper presented at the Durham Conference April 2000, Guts, Brains & Gulf Veterans, Malcolm Hooper, University of Sunderland UK

Dus samengevat; mensen met M.E., Fibromyalgie, Multiple Chemical Sensitivities, OP = Organophosphate Pesticides; GWS = Gulf War Syndrome; MCS = Multiple Chemical Sensitivity; Autisme delen dezelfde gevoeligheden en zwakheden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Heideroosje,
Heideroosje schreef:Mijn eega gebruikt ook melatonine (en amitriptyline) en heeft sindsdien nachtmerries buiten het feit om dat hij ook weer flink snurkt.Maar ja, het is onderdeel van een behandelplan dus ja, wat moet je dan.
Als het niet goed voelt, zou ik het zeker met de arts/internist gaan bespreken. Het behandelplan kan worden veranderd als dat nodig is.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

Slaappillen zorgden bij mij voor veel ellende, rode-valeriaan ook en melatonine werkte bij mij helemaal niet (laag of hoge doses) en voelde ook niet helemaal lekker (wel stuk beter dan andere 2), mee gestopt. Ik gebruik sinds december een medisch gecertificeerde lichtlamp (Litebook Pro) in een poging de natuurlijke melatonine-aanmaak te stimuleren. Het duurde maanden en ook een aanpassing in het normale gebruik (in overleg met firma waar ik het gekocht had), maar het heeft er (bij mij) uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik wat beter slaap en wat makkelijker inslaap. Wat ik het meeste merk is dat de uren die ik slaap, ik veel dieper lijk te slapen en dat is zo fijn.

Het is zeker geen wondermiddel, maar heeft bij mij zeker wel iets gedaan en ben vooral met de kwaliteit van slaap (al is het nog te weinig qua uren), erg blij!!

Nog een algemene tip: door schade en schande geleerd en bevestigd door diverse mensen die weten waar ze het over hebben: als iets niet goed voelt, is het dat vaak ook niet voor je. Je lichaam is een ingenieus systeem, 'apparaat' dat heel goed weet wat wel en niet goed is. Wij zijn er alleen bijzonder goed in geworden de instincten die hieraan ten grondslag liggen (meeste menselijke instincten overigens) te negeren omdat hetgeen we doen 'toch goed voor ons is?' of op een andere manier weg te redeneren.

Denk aan bewegen, waarvan we al jaren sterk het gevoel hadden dat het niet goed voor ons was, maar ja: bewegen is gezond, dus maar niet laten. En m'n lichaam heeft geschreeuwd, gesmeekt zelfs om het te laten. Maar ja, gezond, dus lekker negeren! Bepaalde voeding die niet goed voelt, maar oh zo gezond is, dus ja toch maar eten (en er jaren later achter komen dat je er hardstikke intolerant voor bent!). En zo kan ik nog wel even doorgaan! Je lijf weet heel veel en zeker meer dan wij (met ons verstand) want zijn 'in de war' door het verschil tussen wat we merken en de uitspraken van anderen en wat algemeen zou moeten gelden. En dus kiezen we voor wat bekend is of tegen ons gezegd wordt. En dus delft de ervaring en wat de beste en meeste kennis heeft over jou, nl. je lichaam, altijd het onderspit!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gast

Bericht door Gast »

gisteren nog gelezen in een magazine gezond:
kleine kinderen die perse geen melk willen drinken weten dus intiuitief(schrijf ik dit zo goed?) dat melk niet goed is voor ze, komt later als ze ouder zijn ook altijd uit, dus ouders niet opdringen!
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

Kijk Marion, dat is wel een heel duidelijke aanwijzing voor hoe dat werkt bij de mens! Opmerkelijk nietwaar?

Oh ja, als extra opmerking wil ik wel zeggen dat als je een slecht gevoel hebt ergens over dit niet altijd je instinct is, maar ook kan zijn ingegeven door een (onbewuste) angst. Ik zeg dit nav een opmerking van iemand die door mijn opmerking is gaan twijfelen over innemen AB van DML omdat ze een slecht gevoel had erbij en ook bepaalde (heftige) klachten had. DML had gezegd ondanks deze klachten door te gaan.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik heel logisch en begrijpelijk vind dat iemand niet weet daarmee te doen en gaat twijfelen. Maar ik denk dat het in dat geval heel goed kan komen door de angst die ontstaat doordat huisartsen er vaak op hameren dat dat nooit goed kan zijn die AB-kuren die we krijgen voorgeschreven en dat verhalen over slechte ervaringen ook niet meehelpen. Het is dus altijd belangrijk of je gevoel door instinct of door (onbewuste) angst wordt ingegeven. Niet makkelijk, maar wel proberen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie