Help:bijna geen okselhaar meer, wie herkent dit?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Help:bijna geen okselhaar meer, wie herkent dit?

Bericht door annemoontje »

Hoi,
Ik heb sinds een paar weken (6 ofzo) weer flink erge haaruitval. Ben ik mee bekend, op 16e (na start pil) in 2 a 3 maanden tijd meer dan de helft kwijtgeraakt echt niet grappig en in ME-tijd nog een paar keer periode flinke haaruitval en doorlopend iets meer dan normaal is. Alleen lijkt nu ook dat er haarzakjes aan de meeste uitgevallen haren zitten. Da's nieuw voor mij (of dat valt nu pas op). En nu dus ook nog maar heel weinig okselhaar....

Ik wilde een paar dagen geleden m'n okselhaar scheren omdat ik hoopte dat ik dan minder sterk stonk (m'n zweet ruikt sinds een tijdje nog sterker en viezer dan anders) en deo (zelfs beste) werkt eigenlijk al heel lang niet meer of nauwelijks, daarbij mag ik sinds paar maanden alleen maar hypo-allergene deo's gebruiken als Deoleen en Neutral en voor m'n gevoel doen die echt niets! (hoewel ik van een aantal mensen weet dat ze er juist bij overmtig zweten veel baat bij Deoleen hadden, ook vreemd...) En ik hoopte dat het verwijderen vh haar (want daarin blijft vooral de geur zitten had ik begrepen) de stank wat minder zou maken.

Ik dacht eerst dat het mesje gewoon slecht was (was nieuw), want ik zag bijna geen haartjes zitten, pas toen ik heel goed keek een paar. Na 2 a 3x over m'n oksel gaan met elke keer slechts een paar haartjes 'oogst', waren m'n oksels al 'leeg'. Ik snap er niets van, had altijd aardig wat okselhaar.

Ik heb m'n leven lang bijna nooit geschoren of geharst (benen of oksels) omdat ik altijd nogal tegendraads was. Daarbij blond haar heb en het dus niet heel zichtbaar was (dus makkelijker tegendraads te zijn :wink: ) De laatste jaren deed ik het wel, maar nog maar heel af en toe en vorig jaar voor het laatst. Kan dus ook niet liggen aan aanpassing van lichaam op veel harsen of scheren. Het verschil met de laatste keer is ook echt enorm en ik schrok hier best van.

Ik heb ook al in een paar weken tijd (dat ik nota bene veel meer ben gaan eten omdat ik onverzadigbaar leek) 6,5 kg ben afgevallen, terwijl ik al heel lang constant was qua gewicht. Voelde me ook hyper enz. Ik vermoed dat dit alles met m'n bijnieren (hoge cortisolproductie?) te maken zou kunnen hebben? Linkt zowel het afvallen als hyper als haaruitval volgens mij. Maar weet dit niet zeker. Iemand een idee? En ik heb geen extra stress, ben juist al heel lang relaxt, dankzij acceptatie enzo die ik na jaren (eindelijk) al een hele tijd heb. Wat is dit?

Herkent iemand dit??
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Help:bijna geen okselhaar meer, wie herkent dit?

Bericht door Lynn »

Hoi Annemoontje.

Ik herken het niet (wat okselhaar betreft zou ik bijna helaas zeggen, want ik haat scheren).. Maar goed klinkt het niet! Enige wat ik wel weet is dat Nexavir vaak helpt tegen haaruitval.. 3 maanden na gebruik begint de haargroei weer.. Of gebruik je dit al??
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Help:bijna geen okselhaar meer, wie herkent dit?

Bericht door bloemetje »

Lynn schreef:Enige wat ik wel weet is dat Nexavir vaak helpt tegen haaruitval.. 3 maanden na gebruik begint de haargroei weer..
Sorry, een beetje off topic. Of zijdelings dan toch.. ik gebruik sinds een maand Nexavir en zit me al een paar dagen af te vragen of mijn nagels daadwerkelijk sneller groeien of dat dit maar zo lijkt. Kan ook van de zon komen? Maar die vermijd ik en in andere zomers is me dit nog nooit opgevallen.

Soory, Annemoontje, van okselhaargroei weet ik niks. :oops:
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Help:bijna geen okselhaar meer, wie herkent dit?

Bericht door Lynn »

Dit heb ik me ook al afgevraagd.. Ik geloof dat dat kan! Nexavir zorgt voor herstel in immuunsysteem en daardoor misschien dan meer ruimte voor groei! (zowel haar als nagels.. wie weet wat nog meer.. HELP!).. Geen idee waarom ik de termijn van 3 maand noemde.. Dit verschil vast enorm per persoon..

@Annemoontje.. Weet niet meer of jij het was.. Maar ging je nou binnenkort naar DML?? Die kan je vast de medische verklaring geven..
Gebruikersavatar
tanja8
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2010, 17:14

Bericht door tanja8 »

geen ervaring mee, haaruitval (lees dunner haar) in het algemeen wel maar niet zo extreem.
en idd ik haat scheren ook, zo gevoelig ... grrr

ik hoop dat er een oplossing komt want dit klinkt niet oke, en dan zoveel afgevallen ...
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Kan dit niet met een te snel werkende schildklier te maken hebben? Je kan er haaruitval en gewichtsverlies van krijgen. Ik weet het niet hoor, dat is waar ik spontaan aan denk als ik je verhaal lees.
Het zweten herken ik ook. Maar waar dat aan kan liggen weet ik niet. Ik heb ook dagen dat ik drie keer een ander t-shirt aan doe en me ga verfrissen. En het hangt niet samen met warm weer perse.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Neeltje,
neeltje4 schreef:Kan dit niet met een te snel werkende schildklier te maken hebben?
:wink: Daar moest ik ook aan denken.

@ Hoi annemoontje,
Dan heb ik een paar vragen aan je. Is jouw bloed wel eens recent gecontroleerd op TSH, FT4, T3, anti-TPO en anti-Tg? (schildklier). En weet je of die waarden goed zijn?

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Haaruitval kan ook door hormonale disbalans veroorzaakt worden.

Over deodorant: Gebruik je de crème variant? Want dat werkt bij mij beter dan een spuitbus.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Dank voor jullie reacties jongens! (sorry: meiden :wink: )
Ben sinds aug.2008 onder behandeling bij DML en hij had het na een jaar wel over de Nexavir. Maar door onverwachte (en niet normale) verslechteringen nooit mee begonnen omdat dit daardoor nog helemaal geen zin had zei hij later. Nog teveel mis. Nu zit ik weer in een half jaar dat flink slecht gaat, in bep. opzichten slechter dan ooit zelfs, ondanks behandeling, met diverse nieuwe symptomen. Oa kortademigheid, weer opnieuw af en toe stuipaanvallen/epil.aanvallen en opnieuw meestal erg beroerd in hoofd, wat juist vorig jaar eindelijk stukken minder was, nieuwe problemen met darmen (oa veel last van maag/darmen (zeurende 'pijn'/krampen, hele grote dikke stukken vel (ca 3-8cm) die af en toe meekomen met ontlasting, of soms het enige, voorafgegaan aan heftige buikpijn enz).

Afgelopen woensdag bij DML geweest, was er ook nogal van geschrokken (dat het zo slecht gaat), vind dit niet normaal. Ik schijn ook (dat zei hij nu) de hoogste of 1 vd hoogste doorlaatbaarheid van darmwand te hebben van alle mensen die in zijn kliniek komen, dat bleek uit bloedonderzoek afgelopen januari, ondanks al bijna 2 jaar zeer streng dieet (nav intol.test kliniek DML, later nog extra streng nav dietiste Christ.Tobback), diverse AB-kuren, de probiotica enz. enz.. Dat was zorgwekkend zei hij. Gisteren coloscopie gehad wegens vermoeden van hem ziekte van crohn, nav de huidige darmklachten (hoewel nu weer stuk normaler), veel pijn en ook enkele keer dik bloed en slijm erbij. Vlgns arts coloscopie zag alles er prima uit (da's natuurlijk erg fijn!), moet nog wel wachten op uitslagen biopsies. Geen idee wat daaruit nog zou kunnen blijken.

Van dat okselhaar heb ik DML woensdag niet kunnen vragen, want dat ontdekte ik een paar dagen later pas. Heb wel aangegeven van dat afvallen ondanks meer eten en hyper voelen. Verder heb ik heel veel niet kunnen bespreken (ik had nogal een waslijst aan nieuwe en flink verergerde klachten), maar gaf hij ook aan dat alles gevolg is van wat in mijn darmen volledig mis lijkt te gaan en wat hij niet begrijpt. Wil hij eerst weten.

Wat jij aangeeft Louisa, weet ik niet of dat gemeten is, iig niet bij artsen voor ik bij DML kwam, ik zal m'n verslagen er eens op na slaan om te kijken wat ik hierover terug kan vinden. Ik moest er ook aan denken, schildklier en kwam op internet ook iets tegen over dat verlies okselhaar met hypofyse of bijnieras te maken kan hebben.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Hoi Jazzie, dank voor je reactie!
Ik weet van de hormonale disbalans als oorzaak: heb oorzaak van mijn extreme uitval toen ik 16 was aan toegeschreven (en pil net slikte, diane 35, schijnt dat vaker zo extreem bij te gebeuren, jammer genoeg nooit meer teruggekomen). En hieraan heb ik ook de andere periodes van haaruitval aan gelinkt. Maar met dat okselhaar erbij, weet ik het niet..

Ik heb ook de creme van deoleen (wel meestal spuitbus omdat ik de energie vaak niet heb om te smeren), maar die heeft nauwelijks meer effect dan de roller van Neutral of de spuitbus van deoleen. Alleen als ik al niet zo vies stinkend zweet had, wilde die wel goed werken, maar dat is al een tijd niet meer het geval..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi annemoontje,

:oops: Afbeelding Pfff, ik ben wel even beduusd om het lezen dat het niet goed met je gaat en welke ernstige klachten je allemaal hebt en welke zijn verergerd.
Ik ben blij dat je bij DML bent, want hij houdt je goed in de gaten en doet zijn uiterste best voor je.
annemoontje schreef:Wat jij aangeeft Louisa, weet ik niet of dat gemeten is, iig niet bij artsen voor ik bij DML kwam, ik zal m'n verslagen er eens op na slaan om te kijken wat ik hierover terug kan vinden. Ik moest er ook aan denken, schildklier en kwam op internet ook iets tegen over dat verlies okselhaar met hypofyse of bijnieras te maken kan hebben.
Schilklierproblemen(ziekten) kunnen ook ontzettend veel (ernstige) klachten geven. En bij Hypo of Hyper zijn er ook klachten die bij allebeide voor komen. En als de schildklier het niet goed doet dan doet de rest van het hormonale stelsel het ook niet goed (hypothalamus, bijnieren, hypofyse, thymus, epifyse) waardoor problemen ontstaan.

De schildklier kan ook erg raar gaan doen door de ME/CVS, dat komt best vaak voor.

Ik zou die waarden gewoon laten prikken, meis, dan heb je echt recente waarden. De schildklier kan vaak zo raar doen, dat je vaker per jaar bloed moet laten prikken om het te controleren en om te kijken wat die waarden precies doen.

Is jouw huisarts daar gemakkelijk in, bij het invullen van een labformulier?
Vaak vindt men in Nederland TSH voldoende, maar dat is het dus zeker niet(!!!). Je moet er op staan dat FT4 en T3 aangekruist worden (en zo niet, dan kruis je het zelf aan Afbeelding). De anti-TPO en ant-Tg moeten er vaak bij worden geschreven. En ook hiervoor: als het niet gebeurt, schrijf je het er zelf op.
Je kunt namelijk alleen maar zien of het echt goed/niet goed is met de schildklier als alles geprikt wordt.

En als je de uitslagen hebt, kan DML er ook weer wat mee, want ik begreep dat hij daar ook verstand van heeft.

Veel sterkte, meis! Afbeelding

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Hoi Louisa,
Ik heb m'n verslagen erbij gepakt: mijn TSH is alleen gemeten, was aug.2008 1,81 en was in jan.1,28. Tussenliggende periode niet gemeten. De andere dingen die je noemt zijn dus sowieso niet onderzocht. Maar wat ik nu heb gehad (periode van 4 a 5 weken in mei/juni) was recent. Sinds jan. geen bloedonderzoek gehad. Het extreme is er nu al een week of 2 af en afvallen doe ik ook niet meer.

DML wil nu eerst kijken wat uit onderzoek (coloscopie en biopsies) blijkt voor hij nieuw behandelplan opstelt. Ik hoop zo dat hij erachter komt wat er nu zo vreselijk misgaat, want op zich had ik wel baat bij zijn behandeling (al ging dat erg moeilijk en langzaam). Voelde me vooral van binnen beter, maar ik kon me in huis en tuin ook best goed redden, hoefde niet meer bij elke stap stil te staan, dat was echt luxe! En nu... Slechter dan toen ik bij DML kwam.. (in sommige opzichten is er blijvende verbetering hoor! Het is zeker niet voor niets).

Ik lees nu je laatste reactie en begrijp het totaalplaatje (op welke delen vh lichaam evt. schildklierstoringen gevolg kunnen hebben) nu beter, dank je!! ik ga de stoute schoenen aantrekken en naar huisarts. Kan absoluut niets met die man, hij wil niets meer met mij, maar hiervoor mag hij toch wel een uitzondering maken! Verdorie. Dan ga ik doen wat je zegt en maar hopen dat iets duidelijk wordt. Dank voor het meedenken, lief!!! Afbeelding
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Annemoontje, ik denk dat Siem hier ook nog wat meer over kan vertellen, zij heeft hier -helaas- veel ervaring mee (naast extreme haaruitval, heeft ze ook een grote eetlust en is ze best wel heel erg dun). Het kan overigens ook een symptoom zijn van de ziekte van Crohn.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

wat eressea zegt klopt, eigenlijk herken ik alles wat je beschrijft.
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

ps: en ik ben niet heel erg dun hoor!
God is closest to those with broken hearts..
Plaats reactie