Verkouden..hoera??

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Verkouden..hoera??

Bericht door pip »

Sinds ik, nu bijna 9 jaar geleden ziek werd en bleef na een heftige virusinfectie, voel ik me eigenlijk altijd grieperig. Het gekke is dat ik tegelijkertijd sinds die 9 jaar nooit meer koorts heb gehad. Het is net alsof mijn lijf daar, na die hoge koorts tijdens de virusinfectie, ineens niet meer toe in staat is. Ook simpele verkoudheid kwam de laatste jaren nauwelijks meer voor. Ik werd soms ineens wel heel ziek, alsof ik een zware griep had, maar kreeg dus nooit koorts en werd ook nooit verkouden (alleen verhoging, last van mijn keel en opgezwollen klieren).

Groot is mijn verbazing dan ook, dat ik plotseling in de afgelopen 5 maanden al 2x een zware verkoudheid heb gehad (nu dus de 2e x). De zakdoekjes zijn plotseling niet aan te slepen. Maar nu is dus mijn vraag: moet ik dit nu zien als een goed of een slecht teken? Zo'n verkoudheid vraagt bij mij enorm veel van mijn lichaam, ben momenteel bijna nergens toe in staat, dus in dat opzicht is het niet positief. Maar anderzijds denk ik ook: er komt tenminste een soort 'normale' afweerreactie op gang. En dat heb ik lang niet meer meegemaakt. Hoop dat jullie dit herkennen of er iets zinnigs over kunnen zeggen..
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Verkouden..hoera??

Bericht door Eressea »

Herkennen wel ja, maar iets zinnigs zeggen... Nee, sorry.

Ik heb ongeveer 1 keer in de 3 jaar dat mijn koorts boven de 40 uitkomt (dat is nogal eng), maar voor de rest, met mijn maandelijkse long/keel/oor/noem-maar-op ontstekingen komt het meestal niet boven de 38 (al voel ik me met 37.2 al beroerd).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
cansada
Gevorderd lid

Verkouden..hoera??

Bericht door cansada »

In heel veel verhalen van lotgenoten herken ik mij. Heb zelf de ene luchtweginfectie na de andere: ophoesten van sputum. Onlangs een flinke 'zomer'griepje. Wordt er doodmoe van, alsof ik dat al niet genoeg ben! Elke dag zie ik er weer tegenop om de dag door te komen. Ik sleep me dan maar weer voort en doe alles in een vermoeide toestand. Elk ander gezond mens was er allang bij gaan liggen.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

@ Eressea; er iets onzinnigs over zeggen mocht ook hoor! :P Maar ik herken erg wat je schrijft, ook dat je je al erg beroerd voelt bij 37.2.
Ik heb zelf het gevoel dat mijn immuunsysteem eigenlijk altijd geactiveerd is (waardoor altijd een soort griepachtig gevoel). En als ik dan echt een griepje o.i.d. krijg, is het a.h.w. alsof mijn immuunsysteem te uitgeput is om zich daar goed tegen te verzetten.. Maar zo voelt het dus, of het ook echt zo werkt weet ik niet!

@ cansado; wat vervelend joh, telkens luchtweginfecties. Wat zegt je arts daarvan, is daar niets aan te doen? Het is idd erg frustrerend dat je nog zo extra uitgeput raakt van zo'n voorbijkomend virusje, ik moet ook vaak weken herstellen als dat me overkomt. Misschien is het wel verstandig om toch wat rust te nemen als je last van zoiets hebt, omdat je anders je lijf nog verder uitput. Sterkte!
cansada
Gevorderd lid

Bericht door cansada »

Hi, Pip; Bedankt voor je medeleven. Over hetgeen wat mijn huisarts ervan zegt is niet veel. Hij bestrijdt de symptomen door telkens een antibiotica kuur voor te schrijven en eventueel een vervolgkuur. Dit jaar heb ik mij voorgenomen om maar niet meer naar hem toe te gaan en ben er elke keer weer zonder medicijnen erbovenop gekomen. Ik moet dan noodgedwongen rustiger aan doen als ik weer zo'n infectie heb. Wanneer ik even weer 'beter' ben (voorzover je van beter zijn kan spreken) heeft het eigenlijk geen effect als ik geregeld ga rusten/slapen. Ik heb dat een tijdje gedaan en het heeft niets uitgehaald: ben er juist nog vermoeider door geworden. Ik merk wel dat ik aan het eind van de middag er wel aan toe moet geven om tien minuten plat te gaan liggen. Hierdoor ebt die hele erge vermoeidheid weg.
Renka
Gevorderd lid

Bericht door Renka »

@ Pip. Ik redeneer ook zo als ik eens een 'normale' reactie ergens op hebt. Al jaaaaren heb ik geen koorts gehad. Ik krijg ook geen verhoging trouwens. Zit altijd op 37.3. Zodra er dan iets is wat andere mensen hebben, dan denk ik meteen..... he, er gebeurt iets 'goeds'.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Ik heb weleens een boekje gelezen over postviraal syndroom. Geen koorts meer ontwikkelen zou daar bij horen.
Ik heb ook zo ongeveer nooit koorts. Al een jaar of 10 niet. Toen ik dengue fever had (10 jaar geleden) zat ik zo'n beetje een week lang boven de 39. Afgelopen najaar had ik griep, maar toen had ik ook maar 1 dag 38.2 ofzo. Ik heb ook het idee dat dat hele koortsmechanisme niet goed meer werkt. Flink verkouden ben ik ook nooit meer. Hooguit af en toe 's morgens een keer mijn neus snuiten, maar verkouden met ladingen zakdoekjes denk ik ook al 10 jaar niet. Vreemd allemaal.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Vroeger was mijn normale temperatuur 36,8/36,9.
Nu al jaren 37,2. Als ik mij goed beroerd voel neem ik niet eens meer de temp op, komt toch niet boven die 37,2 uit.
Heel soms heb ik dan 37,8 en dan denk ik gossie ik ben blijkbaar "echt" ziek.
Maar vorig jaar toen ik gordelroos had was de temp 38,8/38,9!! En ziek dat ik was.
Maar ik kreeg geen virusremmer omdat ik geen hoge koorts had volgens de huisarts.
Nou voor mij was het wel hoog.

En verkouden ben ik al tijden niet meer geweest.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Fijn dat jullie het herkennen! Hoewel het natuurlijk niet fijn is om er last van te hebben.. :? Maar de herkenning is fijn. Ik had toen ik nog 'gezond' was ook een temperatuur van rond de 36.5, nu rond de 37.2. En dat voelt voor mij al als grieperig aan. Toen ik afgelopen week een griepje kreeg, was mijn temperatuur nog steeds niet hoger dan 37.7, maar dat is nu voor mijn doen dus al een hoge temperatuur! Dus ik snap je probleem Truus, wel balen dat je huisarts geen rekening houdt met dit soort 'afwijkingen' in je temperatuurhuishouding.
@ Renka; Ja, of het echt een goed teken is, blijft natuurlijk maar de vraag.. Het klinkt ook een beetje gek om blij te worden met een 'normale' verkoudheid, maar als alles zo ontregeld voelt, ga je het toch bijna bijzonder vinden als je een keer op een 'gewone' manier een verkoudheid hebt, net als een ander!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Plaats reactie