histamine vrij

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bente
Gevorderd lid

histamine vrij

Bericht door Bente »

Ik begin maandag met een histamine vrij dieet. Wie heeft er ervaring mee? En heeft het geholpen??

Ik moet qua eten wel heel erg omschakelen merk ik. Maar goed de dietiste zegt dat ik na 2 weken al resultaat zal merken. Dus dat is te doen!

Ben benieuwd!
anaska
Actief lid

histamine vrij

Bericht door anaska »

Geen ervaring mee, maar ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaring.

Het lijkt erop dat ik ook een histamine-intolerantie heb. Maar omdat ik meerdere intoleranties heb, is het moeilijk een histaminevrij dieet te volgen. Daarvoor in de plaats slik ik nu een paar middelen die zouden moeten werken tegen allergieën/intoleranties.
Bente
Gevorderd lid

histamine vrij

Bericht door Bente »

Ik ben inmiddels al bijna 2 weken histamine vrij aan het eten.
Het is wel een pittig dieet vind ik zelf. Maarik houd het goed vol. Al is de verleiding om soms "te zondigen" af en toe groot. Vooral het avond eten staat me tegen, het is allemaal droog en er zit niet veel smaak aan. Ook een keer tussendoor iets lekkers is er niet bij. En met de feestdagen is het ook niet handig ( hemelvaart en pinksteren) of op een verjaardag. Dan is het echt gewoon water drinken en af en toe een komkommertje of wortel. Terwijl ik echt ontzettend van lekker eten enz hou... Maar goed, deze week nog te gaan en dan vrijdag naar de dietiste om te bespreken hoe verder..

En dan nu hoe het dus gaat. Ik voel me afgelopen week verbazingwekkend goed. Ik heb al de hele week vrijwel geen hoofdpijn gehad. Terwijl dit normaal heel snel de kop op steekt en mijn leven beheerst. Af en toe kwam het wel opzetten deze week, maar het verdween ook zo weer. Ook kan ik meer dingen doen...
Of het nu door het dieet komt, durf ik nog niet te zeggen. Ik heb vaker dat het een paar dagen wat beter gaat.. waarna weer een slechte periode volgt. Dus als het aankomende week nog steeds zo gaat als nu.. dan weet ik zeker dat het door het dieet komt, want de goede dagen houden normaal nooit langer dan zo'n 5 dagen aan.
Iedereen vraagt intussen hoe het gaat en of ik al wat merk.. ik ben dus nog huiverig, zeg wel dat ik me wat beter voel, maar dat ik pas aankomende week kan zeggen of t doorzet en of het door het dieet komt..

Volgend weekend ga ik een weekend weg met vriendinnen ( dat ze volledig voor mij aanpassen), normaal staat dit hele weekend in het teken van lekker eten en lekkere dingen. Ik zou het heel erg vinden als ik daar niet aan mee kan doen, weet ook niet hoe t moet als we dan uit eten gaan.. Maar voor nu maak ik me daar nog niet druk om.. Het allerbelangrijkste is me beter voelen!!!
dullegreet
Actief lid

histamine vrij

Bericht door dullegreet »

kijk ook eens naar de items "dieet christine tobback" en "histame / daosin" , dit gaat ook vooral over histamine beperken....
(topics aanklikbaar gemaakt, admin)
marlène
Gevorderd lid

histamine vrij

Bericht door marlène »

Na anderhalf jaar trial & error met histamine vrij eten, geen snoep, kleur- en smaakstoffen en nu sinds een tweetal maanden ook gluten en melkvrij, moet ik toegeven dat de dagelijkse hoofdpijn en migraine die me meer dan 30 jaar geteisterd heeft tot een leefbaar niveau is gedaald.

Er schiet niet veel meer over zal je zeggen :)

Dit weekend heb ik drie dagen gezondigd en de hoofdpijn is er weer ... Gelukkig in minder erge mate dan vroeger maar de boodschap is duidelijk. Een andere duidelijke aanwijzing,
de tweede dag was één langrekte wind. Mijn buik hield niet op met pruttelen.

Wat heb ik gegeten? Frans stokbrook en couscous en een paar keer op restaurant waaronder exotisch fruit.

Hetzelfde overkomt me als ik twee keer een "chemisch" koekje durf te eten. Voor mij geen snoep of een heerlijke Mars meer. De prijs is te hoog.

Een glutenvrij bio-koekje af en toe of wat appelmoes. De rest van de vitaminen krijg ik binnen met supplementen totdat ik ontdekt heb waar ik nu tegen kan.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
dullegreet
Actief lid

histamine vrij

ja, bij mij is suiker, alle snoep dus, ook categoriek gebannen. ik eet enkel nog betterfood for starters (babies dus) die glutenvrij is en zelfgemaakte glutenvrije cake.

melk gebruik ik nog lactosevrij en histamine probeer ik zoveel mogelijk te beperken, en als het niet anders kan neem ik één of 2 (naargelang de grootte van de zonde) daosins ervoor.

Ik heb dit weekend ook serieus gezondigd, 2 x bbq, met eveneens een exotische fruitsla en mijn windproductie was ook niet van de minste moet ik zeggen........ Dit is bij mij ook een duidelijke aanwijzing dat ik verkeerd bezig ben, serieuze windproductie, rommelende darmen + snokkende gewrichten.......

ik vertrek zondag op reis met 2 dozen betterfood in mijn valies en glutenvrije crackers voor ontbijt. Vanmiddag heb ik tarwenoedels uitgetest om te zien hoe mijn darmen daar zullen op reageren want compleet glutenvrij op reis zal toch wel heel moeilijk zijn.
Ik heb wel het geluk dat ik niet glutenintolerant ben, mijn darmen voelen zich blijkbaar gewoon beter zonder gluten (en suiker).........sedert ik zo eet ben ik op vier maand tijd 2 kilo kwijt en heb ik een serieus plattere buik......vroeger was het daar continu oorlog in die regionen......
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

wat een goede tip van de betterfood! dat is nog eens te betalen en best lekker ;)
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

die betterfood, willen jullie eens kijken of daar rijst in zit?
Ik zit momenteel serieus te sukkelen.
Het gaat weer helemaal niet goed met me nu ik weer gluten eet (door de allergologe), en ik wil weer zonder gluten gaan eten, maar ik heb wel een serieuze rijstintolerantie, en alle glutenvrije dingen,d aar zit rijst in of rijstmeel.
dus, ik weet het even niet meer, en wil niet meer die uitval krijgen in mijn handen en voeten door te weinig koolhydraten.
Weten jullie een oplossing?
Ook de boekweit cracotten die ik at, daar zit rijstmeel in...
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ik zou daar ook wel het een en ander over willen weten
want ik ben tweede pinksterdag savonds zo ziek geworden waarschijnlijk
door histamine ,sommige voedingsproducten
maken dit extra aan in je lichaam
ik was helemaal opgezwollen en vuurrood
en mijn hele lichaam deed pijn vooral mijn huid en gewrichten
ik was weer van plan naar de dieetiste te gaan
ook voor glutenvrij voedsel
ik had zondag pangasius vis op
ik heb bemerkt dat ik daar eerder last van heeft gehad
ik had er sperciboontjes erbij dat is ook histaminerijk samen met aardbeien ,ik heb een enorme allergische reactie opgehad
groetjes alie
dullegreet
Actief lid

die betterfood is een tip van christine tobback, ik neem die mee als ik eens weg moet want anders krijg ik altijd honger tussendoor en dan ga je dingen snoepen die je niet mag.

Er zit geen rijstmeel in maar wel rijstzetmeel in, zoals in de meeste glutenvrije produkten.........

je moet eens kijken bij de glutenvrije producten van revogan http://www.revogan.be/NL/html/prod_spec ... .asp?id=86 of je niets vindt zonder rijst.......

ze hebben ook een mix voor gebak van Schar, met maismeel, daar zit vlg mij niets van rijst in.....ik hem hem al gebruik, hij is best lekker.

@alie : ik zou je aanraden als je vis eet om geen pangasius te eten, dat is gekweekte vis, van vietnam of zo en die zit vol antibiotica en andere vuiligheid .......maar vis is sowieso een grote histamine opwekker, zeker de vette vissoorten......aardbeien zijn ook enorm slecht.......

http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet.html
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

hallo dullegreet bedankt voor de informatie
ik heb hem gelijk opgeslagen
want van dat vis had ik namelijk wel een keer gehoort
maar ik dacht ach een kleinstukje
maar samen met de boontjes en aardbeien ging het mis
zoals ik lees kun je wel een beetje aardbeien eten
of boontjes maar niet bij elkaar
en die vis laat ik lekker staan
wat doen ze toch met onze voedingsmiddelen :roll:
groetjes alie
dullegreet
Actief lid

@karolien : ik heb gekeken, in die bakmix van Schar zit geen rijst, enkel maismeel, maiszetmeel en johannesbroodpitmeel of zoiets. Ik bak daar een cake mee en vries er dan stukken van in, die ik dan meeneem als ik eens een namiddag weg moet of zo.

Je vindt de producten van schar hier bij Origin'o, in nederland heb ik ze al gezien in de biowinkels, of reformwinkels zoals jullie ze noemen geloof ik.

bij de bioplanet (colruyt) hebben ze ook glutenvrije repen met quinoa, k heb ze wel nog niet gekocht, dus k weet niet wat er nog in zit.....

in de boekweitcrackers van le pain des fleurs zit vlg mij ook geen rijst, ze hebben quinoa en kastanjecrackers ook
http://www.glutenvrijewebshop.nl/le-pai ... leurs.html
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hej dankuwel Dullegreet,
Dan zal ik die bakmix van Schar eens proberen.
die boekweitcrackers heb ik al gehad, maar toen wist ik nog niet dat ik ook rijstintolerantie had, ik zal es kijken.
Het is soms echt zoeken, he.Maar ik moet en zal wel iets vinden.
dada
madeleine
Beginner

Bericht door madeleine »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. ik herkende mezelf behoorlijk in het berichtje van Alie! Sinds oktober vorig jaar ben ik erachter dat ik ook zeer gevoelig voor histamine ben. Soms duren de aanvallen een paar dagen. In het slechtste geval heb ik een overdosis verkeerde voedingsmiddelen gegeten en ben ik zo opgeblazen dat ik 4 kilo(!) aan vocht vasthou..maar dit was nog in de tijd dat ik het niet wist. Wie herkent trouwens het gevoel dat je huid zo zeer doet en rood is dat het lijkt alsof je goed verbrand bent in de zon? Dat heb ik vaak,en dat is ook het eerste verschijnsel waaraan ik merk dat ik iets verkeerd gegeten heb. Ik kan hierover maar weinig info vinden op internet. Ik hoor graag jullie ervaringen en verhalen.
Groetjes Madeleine
Plaats reactie