Dieet Christine Tobback

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

ik eet tegenwoordig ook regelmatig quinoa, gisteren nog taboulé van quinoa gemaakt, en het is idd een vleesvervanger, het bevat veel eiwit.

idem voor gierst, bevat ook veel eiwit. ik heb bvb ook al gierstkroketjes gemaakt met een mengeling van gierst en aardappel, of gierstkoek met bloemkool.

zowel met gierst als met quinoa kan je bvb vegetarische burgers maken, gemengd met verschillende groentes, maar dan moet je wel glutenvrij paneermeel gebruiken. ze hebben dit bij Schar.

peulvruchten en noten zijn idd niet toegelaten bij het eliminatiedieet, het geeft veel te veel gisting in je darmen.

ei kan je vervangen door noEgg, het is te verkrijgen in de biowinkels. zo kan je bvb boekweitpannekoeken bakken met bvb een mengeling van boekweitmeel, rijst of maismeel en no egg. Ik doe het dan wel met lactosevrije melk, ik mag ook geen lactose, maar als je ook intolerant bent aan caseine mag lactosevrije melk ook niet.
er bestaat van valio, die van de lactosevrije melk, ook lactosevrije kaas en yoghurt.

ik at vroeger ook regelmatig vegetarisch, maar nu met het eliminatiedieet en zonder iets van kruiden wordt dit idd wel moeilijker gezien er ook een pak groenten zijn die niet mogen. Het is hier dus de laatste tijd veel (bio)kip tegenwoordig want vis mag ook niet meer dan 1 keer per week, het is een grote histamineopwekker .......Soja, zowat alle gekochte burgers dus, is trouwens ook niet goed, heel grote histamineopwekker, daar ben ik ook van af gestapt.

het is soms heel moeilijk en eentonig maar je wordt wel vindingrijk op de duur.
Ik heb onlangs een cake gebakken met glutenvrije bakmix van Schar, lactosevrij melk, nepsuiker van tagatesse en noEgg. het enige echte erin waren de appels :roll: :lol: :shock: .

In het boek van tobback staat niet echt iets specifiek voor vegetariers voor zover ik mij herinner maar als je twijfels hebt zou ik toch eens proberen mailen naar haar. Leg haar je probleem uit en zeg dat het te ver is om naar haar te komen en dat je patient bent bij DML, ze zal wel antwoorden denk ik, ze is heel behulpzaam en vriendelijk ........
dullegreet
Actief lid

@ bloemetje : als je graag het boek zou hebben wil ik het wel gaan kopen voor jou en je opsturen hoor ......
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Dag allemaal, dank voor de tips en Dulle ook dank voor het aanbod het boek door te sturen.... ik moet het allemaal nog eens laten bezinken.

Misschien wel een goed idee om eens contact met haar op te nemen, mogelijk doet ze wel telefonische consulten. Op peulvruchten scoorde ik niet slecht, behalve Lima-bonen die zitten in de oranje categorie en mag ik dus maar 1x per vier dagen. Maar jullie hebben gelijk: wie weet heeft zij daar nog iets aan toe te voegen.

Verder schoten de volgende dingen me nog te binnen:
* Voor wie geen fructose mag, maar toch genoeg vitamine C binnen wil krijgen: eet koolrabi. Het seizoen daarvoor is zo'n beetje weer begonnen en ik eet het heel vaak. Zelfs al ben ik niet fructose-intollerant, het is gewoon ontzettend lekker. Hier een simpel recept: snij een koolrabi in dobbelsteentjes. Maak een dressing van 3 delen mayonaise en 1 deel mosterd. Knip een paar eetlepels aan verse kruiden als bieslook of verse spruitgroente (als tuinkers, rucola, radijskiemen.. etc.) en gooi alles bij elkaar. Jammer voor mij mag ik geen mayo, maar een paar drupjes citroensap en goede olijfolie is ook lekker!
* Ik schrijf alle dagen op wat ik heb gegeten. Zo wilde ik van het weekend weer iets klaarmaken, dat in de oranje categorie viel en ik dus niet vaker dan 1x per vier dagen mag eten en dat kon ik toen dus makkelijk terugvinden.

En de NoEgg is inderdaad een uitvinding! Heb al heerlijke pannekoekjes ervan gemaakt. Er liggen er nog een paar in de diepvries... mogelijk ga ik die vanmiddag lekker oppeuzelen!

Fijne dag allemaal, groetjes van Bloempie
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Kan iemand me het emailadres van Tobback laten weten? Graag via een persoonlijk bericht, want als haar emailadres hier leesbaar wordt, bestaat de kans dat ze wordt overladen met spam.
dullegreet
Actief lid

ik heb tijdens het eliminatiedieet ook dikwijls gewokt met chinese kool, dat mag wel .......maar citroen en mosterd mogen dus niet.......mayonaise mag enkel als je ze zelf maakt......de verse kruiden als bieslook, peterselie en koriander begin ik nu ook weer te gebruiken, maar tijdens het eliminatiedieet mogen die ook niet........en wat nog altijd niet mag zijn provencaalse kruiden, basilicum, tijm, rozemarijn, ....... niet goed dus, en munt ook niet ,maar daar veeg ik af en toe eens mijn voeten aan 8)

normaalgezien moet je op elke maaltijd ook een beetje koude olie doen, olijfolie met lage zuurtegraad of koolzaadolie.........maar k moet nu uittesten of het niet van die koolzaadolie is dat ik zo'n gewrichtspijn heb sedert ik haar dieet volg en dat is dus lijnzaadolie uittesten in de plaats....

t is toch verdomd moeilijk allemaal hoor !!!!!
dullegreet
Actief lid

je vindt het gewoon op haar website hoor ............http://www.optinutrics.com/NL/contact.php
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Wat is precies een eliminatiedieet? Is dat het dieet dat je overhoudt, na de uitkomst van je voedingsallergietest uit the States? En wat jij daarover zegt, Dulle: dat bijv. verse kruiden niet mogen... was dat in jouw geval of is dat altijd zo?

Ik eet op het moment juist een hele berg groentes en verse kruiden omdat dat allemaal niet in de oranje of rode categorie viel. En je wil er wel een berg van eten, alvorens je er je buikje mee vult en het hongergevoel wat wil stillen!

Persoonlijk heb ik niet de behoefte om in NL te zoeken naar een dietiste. Ik twijfel aan de kennis van zo iemand omtrent ME/cvs. Wat zijn jullie ideeen daarover?
dullegreet
Actief lid

een eliminatiedieet is een dieet dat je een paar weken moet volgen om je lichaam te zuiveren van alles waar het allergisch of intolerant zou kunnen aan zijn.
Je mag in die periode dus enkel maar dingen eten waar die "veilig" zijn en waar quasi niemand op reageert. Weinig dingen dus ........maar tis maar voor een viertal weken......om te "kruiden" mag je enkel een beetje zout en nootmuskaat gebruiken, niets anders, ook geen verse kruiden......

dat is om pseudoallergieen op te sporen die niet gevonden zijn in je bloedtest, want met die bloedtest vinden ze dus niet alles hé.........

na je eliminatieperiode mag je dan dingen terug invoegen en testen hoe je er op reageert. Als je binnen de 2 dagen geen reactie hebt mag je iets nieuws uitproberen, als je wel reactie hebt moet je 5 dagen wachten vooraleer iets nieuws te proberen........

allemaal heel moeilijk en omslachtig hoor, ik reageerde op quasi alles en weet nog altijd niet goed wat ik nu wel en niet mag eten......
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Heeft iedereen dit eliminatiedieet moeten doen?
wendy123
Actief lid

Bericht door wendy123 »

Ik wel, maar ben er echt niets mee opgeschoten :( maar veel mensen wel hoor
dullegreet
Actief lid

als je bij tobback gaat moet je sowieso het eliminatiedieet doen, veronderstel ik toch, maar ik heb er wel mijn twijfels bij..................voordien had ik van weinig dingen last, behalve chocolade, alcohol, look, suiker en bep. fruitsoorten,...... nu heb ik precies van alles last, ik kan quasi niets meer eten........wat op zich betekent dat ik al die dingen dus ook niet zou mogen eten, maar wat voor leven heb je dan in hemelsnaam nog want het gaat hem wel over fruit en groenten hé, niet over zoetigheid of zo......

ik wacht nu op de uitslag van mijn bloedonderzoek bij DML, ik heb dit 3 weken terug nog eens laten doen en ben van plan om mij dan te houden aan de allergieen die daar in naar voor komen, en aan gluten en suikervrij, daar heb ik echt wel baat bij.......en ik zal ook een minimum aan kruiden aanhouden gezien dit toch wel heel slecht is voor de darmen, en peper vlg haar moordend is voor vermoeidheid.
Ook voor fruit zal ik blijven opletten en mij zo veel mogelijk houden aan de fruitsoorten die zij aanbevolen heeft, oa rood fruit dus mijden wegens te veel zuur, druiven wegens te veel suiker, maar voor de rest ga ik toch proberen om weer een beetje meer "normaal" te koken en eten hoor, t moet een beetje leefbaar blijven hé.....

maar ik ben toch wel van een paar dingen vanaf geraakt met haar dieet hoor, ik denk vooral door gluten en suikervrij te eten (en vanillevrij want dat is ook heel slecht volgens haar).
Mijn darmen zijn redelijk gekalmeerd, mijn polsslag is een stuk lager dan voordien, en ik ben een heel hardnekkige uitslag tussen mijn billen ook kwijtgeraakt, weliswaar met een paar dagen cortisonezalf erbij, maar hij komt toch niet terug........behalve als ik toch eens suiker zou eten, of vanille .........
wendy123
Actief lid

Bericht door wendy123 »

maar ik heb er wel mijn twijfels bij..................voordien had ik van weinig dingen last, behalve chocolade, alcohol, look, suiker en bep. fruitsoorten,...... nu heb ik precies van alles last, ik kan quasi niets meer eten........wat op zich betekent dat ik al die dingen dus ook niet zou mogen eten, maar wat voor leven heb je dan in hemelsnaam nog want het gaat hem wel over fruit en groenten hé, niet over zoetigheid of zo.....
Ik had net hetzelfde. Alleen kan ik nu die dingen dus echt niet meer eten zonder er diarree en jeuk van te krijgen. Dus ja, nu zit ik daar even ziek, met een wel heel beperkt dieet. Ik zou dus zo snel mogelijk terug gevarieerd gaan eten, als ik jou was voordat je in hetzelfde schuitje als mij zit:(
Ik probeer wel eens wat terug in te voeren, maar tot nu toe met zeer beperkt succes. Voor mij was het dieet dus zeer slecht afgelopen:(
Maartje
Donateur
Donateur

Bericht door Maartje »

@ Bloemetje: ik ben de eerste keer bij Christine zelf geweest (na een afspraak met DML, kon er net even tussendoor) en nu doe ik steeds telefonische consulten met haar. Heel fijn. Mijn dieet bestaat inderdaad uit het eliminatiedieet (inmiddels voeg ik steeds meer toe en dat gaat heel goed) aangevuld met de informatie uit de testen. Maar veel dingen die oranje waren bij mij uit de test mocht ik wel gewoon bijna dagelijks eten van Christine, dus wie weet valt het voor jou ook wel mee uiteindelijk!
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Maartje schreef:Maar veel dingen die oranje waren bij mij uit de test mocht ik wel gewoon bijna dagelijks eten van Christine, dus wie weet valt het voor jou ook wel mee uiteindelijk!
Waarom is dat? Wat is haar motivatie hiervoor? Want het komt niet overeen met het advies uit de allergietest...
dullegreet
Actief lid

ik weet het, ik heb het ook gehad. ik scoorde vorig jaar matig allergisch op appel en peer en van haar mocht ik die wel eten, weliswaar in combinatie met een boterham met minarine........

maar de absolute boodschap is varieren, kleine beetjes van alles nemen ipv grote porties van één en hetzelfde.

ik heb het nu weer ondervonden,....... ik heb daarnet mijn uitslag gekregen van biotek en er zijn toch serieuze verschillen met 9 maand geleden, ik had toen mijn bloed laten testen in belgie.

in tegenstelling tot vorige keer heb ik maar 2 zware allergieen meer over, ......ik heb bvb look en bonen compleet niet meer gegeten, en die zitten nu dus ook niet meer bij mijn zware allergieen, enkel asperges en banaan blijven nog over, hoewel ik die quasi ook nooit gegeten heb.

maar............ik heb er wel een pak lichte groenteallergieen bij en dat zijn nu net diegene die ik heel veel gegeten heb omdat ze zogzegd schadeloos waren en je ze volop mocht eten.

Wortels en courgettes zitten nu in categorie 3, brocolli ook, en daar scoorde ik vorig jaar dus helemaal niet op. Teveel gegeten dus het laatste jaar, maar ja, wat moest ik op de duur nog eten. Varieren, varieren, varieren is dus de boodschap......

maar ik ben al heel blij dat ik maar 2 echt zware meer heb.......
Plaats reactie