roken

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)

wat is bij jou van toepassing?

nooit gerookt
46
49%
ik rook 1-5 per dag
2
2%
ik rook 5-10
3
3%
ik rook 10 of meer
19
20%
gestopt door cvs/me
12
13%
gestopt toen ik nog gezond was
11
12%

Totaal aantal stemmen: 93
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Ik rook ongeveer 15 sigaretten per dag.
Behalve de vele nadelen enz enz heeft t voor mij ook iig 1 pluspuntje, zo kom ik (bijna) iedere dag even buiten, ze komen me helaas niet aanwaaien ;)
Maar verder, roken slecht ja..(lekker hypocriet van mezelf, lol).
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Mel;
Gezelli kom ik een keer langs, bel me dan maar!
Als het weer zover is laat ik het weten (moet FF het recept opvragen bij een van de weinige vrienden die ik nog heb ;-)
Ik vergeet telkens hoe ik dat moet bereiden.

Groetjes @vgzm
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Ik vergeet telkens hoe ik dat moet bereiden.
Misschien komen we samen tot een heel mooi gerecht
Vullen we elkaar wel aan! O:)
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gast

Bericht door Gast »

whaha doppertjes en worteltjes met wiet en wijn zeker :lol:
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@iedereME/CVS-erdienogrookt;

"De gelijkenis ligt hem niet zozeer in de oorsprong van de ziekte (bij aids dus HIV) maar in een kapot immuunsysteem. Daardoor is ook kanker verwant en is het risico voor kanker bij cvs'ers ook zeer verhoogd!
Doordat het immuunsysteem geraakt is,staat de deur open en kan alles binnenkomen. We zijn veel vatbaarder dan anderen voor infecties... "

Met dank aan Orchidee voor de zeer heldere uiteenzetting, zie de hierboven geschreven tekst (=de naakte waarheid)

Ik ben inmiddels gestopt met roken, als ME/CVS-er loop je nu eenmaal een veel en veel groter risico om nog meer enge ziektes erbij te krijgen :!:

Su6 groetjes vgzm
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.

LyME en co's INFO-topic!
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Zonder ook maar één iemand bang te willen maken de volgende quote;
Retrovirussen vergroten ook vaak de kans op kanker (oncogeen).
Bron: Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Retrovirus_(Virologie)

LyME en co's INFO-topic!
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

Dat is toch ook logisch.. Met een kapot immuunsysteem hebben kankercellen vrij baan.. Geen afweer die ze tegenhoudt...
lenthe
Actief lid

Bericht door lenthe »

Nooit gerookt.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
anita43
Beginner

Bericht door anita43 »

Ik probeer niet meer dan 10 sigaretten te roken per dag. Ik weet dat het natuurlijk niet goed is maar soms als ik me rot voel of pijn heb helpt het me er toch wel wat door :oops:
Ach ja, zal er toch eens mee moeten stoppen. Heb me voorgenomen om dat na de zomer samen met mijn vriend en dochter te doen. Maar dan ook echt :D
I know the heart of life is good....
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Achteraf bekeken kan ik me zelfs niet voorstellen dat ik dat vergif ooit heb willeninademen in mijn jongere jaren. Ik word mottig als ik het nog maar ruik op straat.

De dag dat ik werd opgenomen, moest ik een stel rokende patienten aan de inkomhal passeren. Wat voor aanval ik toen heb gekregen, dat kan ik niet beschrijven maar ik had nog nauwelijks adem, mijn hart begaf het haast en mijn stem vertraagde x 3. Net alsof alle elektriciteit uit mijn lijf verdween. Ik ben ineengezakt als een pudding. Dat luchtje was de druppel (voor één van de crashes).

Sindsdien verdraag ik de geur van sigaretten totaal niet.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Ik rook als een ketter en sinds ik helemaal thuis zit is het alleen maar meer geworden.
Vaak voorgenomen dat ik ging stoppen omdat het moet voor mijn gezondheid, maar ik sta er zelf niet 100% achter en dan lukt het ook niet.
Nu had ik vanuit mijn familie al zoveel meer kans op kanker ( beide oma's, moeder, tantes, ooms, vader en zelf al bijna baarmoederhalskanker ) dat ik er niet erg in geloof dat als ik nu stop met roken ik minder risico loop omdat ik ME/CVS heb. Ik had ook al op mijn 24e trombose en een longembolie door hormoonintoleratie en die tumor ( was nog net goedaardig maar op het randje ) op mijn 26e. Sommige mensen worden gewoon met wat defectjes geboren denk ik. Doe je niks aan.
Alleen geef ik zeker wel toe dat ik wilde dat ik nooit was begonnen met roken. Alleen al voor het geld!!
XXX Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Hoi Vlindertie

Ik was een aantal weken terug bij DML en die gaf aan dat hij duidelijk ziet aan iemand of die rookt....ziet er vaak veel slechter uit door bindweefselverzwakking en deze groep heeft vaak een veel slechtere conditie dan mensen met ME/cvs die niet roken.....(dit gaf DML zelf aan )

Ik heb vanaf mijn 16 e tot mijn 29 e gerookt en ik weet hoe ontzettend moeilijk stoppen met roken is.........
Ik zou het toch weer gaan proberen Vlindertie vooral als ik zie wat je al hebt meegemaakt :shock:
Kun je geen steun krijgen bij je huisarts of zelfs ziekenhuis???
We hebben hier in Noordholland een speciale poli voor mensen die willen stoppen en er heel veel moeite mee hebben.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe :wink:

Lieve groetjes Niessie
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

@Niessie,
Heel hartelijk dank voor je lieve bericht.
Het klopt dat rokers een slechter gestel hebben. Je kunt het al aan hun huid zien zelfs.
Ik heb me al laten laseren en magnetiseren maar dat heeft allebei niet geholpen. Ik mag geen pleisters of tabletten die ervoor op de markt zijn omdat die in je bloedbaan komen en weer voor trombose kunnen zorgen. Pffft. Misschien moet ik me 6 weken laten opnemen in een kliniek zoals drugsverslaafden. Kan ik gelijk uitrusten en hopelijk eens slapen!! Bovendien wordt dat wel vergoed door het ziekenfonds, evenals dat laseren trouwens. De belachelijkheid ten top, want voor roken met ziektes kiezen we zelf en ME/CVS krijg je kado en daarvoor is niks en wat je probeert moet je zelf dokken. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!!!

Ik zal eens aan mijn huisarts vragen of er een manier voor mij bestaat. Van wat ik over houd aan het niet meer roken kan ik dan mooi mijn ME/CVS kosten betalen!

XXX Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
kim27
Actief lid
Contacteer:

Bericht door kim27 »

Afgelopen mei ben ik, na 10 jonge jaren gerookt te hebben, in 1 keer gestopt. In juni gestart met behandelplan van DML, dat was voor mij een goed hulpmiddel: we doen het goed, of we doen het niet!!! Sinds die dag ook geen druppel alcohol meer gedronken.

Voelde me er echt een paar procent beter door (nu niet meer, maar dat komt door de achteruitgang door medicatie zoals zware ab etc wat heel logisch is) Heb ook minder keelpijn!

Ik vond het meevallen, het is makkelijker dan je denkt!!! De eerste 3 weken zijn zwaar, vooral lichamelijk, maar psychisch voor mij een eitje... ik voel me er psychisch veel beter door, te weten dat je jezelf niet nog meer vergiftigd en niet opzettelijk nog eens de kans op kanker vergroot, want dat is het in feite.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Lieve Vliendertie

Ik wens je heel veel sterkte en kracht om toch maar weer de grote stap te nemen om te stoppen met roken :wink:
Ik weet echt uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn maar het is zoveel beter voor je gezondheid en ook wel prettig voor je portemonnee :wink: .
Ga eens met je huisarts praten lieve schat

Knuf Niessie
Plaats reactie