Intoleranties: oorzaak of gevolg?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

karolien schreef: Misschien ligt een virus wel aan de basis van voedselintoleranties, wie zal het zeggen, he?
Het lijkt mij wel dat een (retro?!) virus hieraan ten grondslag ligt, het is immers niet alleen het leger voedselintoleranties waar wij last van hebben, maar ook van de (indirekt dodelijke?!) chronische allesoverheersende en altijd aanwezige vermoeidheid + (overige) 101 immunologische klachten :shock:

Sterker nog als hier geen virus aan ten grondslag ligt, zou dit betekenen, dat ik mezelf 15 jaar lang een (retro) virus heb ingebeeld en ik wellicht doorverwezen moet worden naar een psychiatrisch ziekenhuis :? :idea: :!: :?: :wink:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

De allergologe waar ik nu bij in behandeling ben, spreekt van een chemische reactie in je lijf die aan de basis ligt van de intoleranties.
Ze gaat op zoek naar de oorzaak van die chemische reactie om die dan te kunnen neutraliseren. en dan zo langzaam, samen met haar mijn voeding terug op te bouwen.
Dit klinkt allemaal zeer hoopvol, en ik moet binnen 2 weken terug, dan heeft de de uitslag van mijn bloed.
Hopelijk vind ze de oorzaak, he, zoniet ben ik weeral gewoon wat geld armer, hoewel ik wel teruggetrokken heb van de onderzoeken. Ze heeft ook veel tijd uitgetrokken voor mij alleen, 90 minuten. Oef, was wel een verademing.
Afwachten, he, tot nu heeft ze het voordeel van de twijfel.

Wat wel een verschil is met DML: DML zei dat ik geboren ben met lactose-intolerantie en dat de rest eruit gevolgd is. En zij zegt dat Lactoseintolerantie een gevolg is en dat naar de oorzaak ervan moet gezocht worden. Volgens DML geraak ik daar nooit vanaf, volgens haar dus wel. We zullen zien, he, wie er gelijk heeft.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

karolien schreef: Wat wel een verschil is met DML: DML zei dat ik geboren ben met lactose-intolerantie en dat de rest eruit gevolgd is. En zij zegt dat Lactoseintolerantie een gevolg is en dat naar de oorzaak ervan moet gezocht worden. Volgens DML geraak ik daar nooit vanaf, volgens haar dus wel. We zullen zien, he, wie er gelijk heeft.
Iets van de kip en het eiverhaal wie was eerder :roll:

Bij mij is het leger aan (voedsel)intoleranties ontstaan nadat ME/CVS is opgelopen, maar ik sluit niet uit dat je met intoleranties geboren kunt worden :cry: :shock:

@karolien;
Succes met de behandeling bij je allergologe baat het niet dan schaadt het niet, wat betreft het wegnemen van de oorzaak wacht ik persoonlijk nog eerst de ontwikkelingen af van het XMRV-onderzoek, aangezien m.i. dit retrovirus alle 101 immunologische problemen inclusief chronische vermoeidheid in 1 klap zou kunnen verklaren :idea: :?: :!: :roll:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

4. Andere ziektebeelden tgv voedselovergevoeligheden

4.1.1. ASS

"Tot voor kort werd aangenomen dat voedselovergevoeligheden zijn aangeboren. Dit verklaringsmodel volstaat niet om de dramtische toename van allergische klachten bij kinderen én volwassenen te verklaren. In 2003 werd het eerste wetenschappelijke bewijs geleverd dat het directe verband aantoonde tussen ethylkwik (bv. griep- en andere vaccins), gluten en caseïne (melkeiwit) en het enzym DPP-IV/CD26 als oorzaak van diverse overgevoeligheidsreacties en het ontstaan van (auto) immuunziekten. Deze baanbrekende studie die in feite de huidige ASS epidemie deels verklaart, heeft de media nooit bereikt."
Bron: BrainQ De Poort - Neuro Consulting
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Marléne, ik ben getest in Gent, bij de poort.
En er kwam een duidelijke ASS naar voren.
Hij zei dat ik een typisch profiel had van gluten bij de qEEG van mijn hoofd, terwijl ik toen al bijna een jaar geen gluten meer at.
Mijn ASS is pas gebeterd van toen ik koolhydraatarm ben beginnen eten. Ook kraakte mijn hoofd in die tijd heel erg, nu soms nog zelfs.
En dat wat jij hier schrijft, zou bij mij kunnen kloppen, want ik heb al heel vroeg dat ik in mezelf gekeerd ben (wat autistisch). Ik ben met deze materie een jaar of 2-3 geleden ook bezig geweest.
De orthomoleculaire arts die een beetje samenwerkt met de Poort, gaf me medicatie die gegeven word aan schizofrenie-patienten.
Nu moet ik zeggen dat ik me daar toen ook in terug kon vinden. Ook heb ik al heel wat studies gelezen dat er aangetoond is dat schizofrenie ook in de darmen zou zitten, net als autisme, grotendeels.
Maar dit is gevaarlijke materie om op een forum te schrijven, maar ik doe het nu toch, klinkt het niet, dan botst het.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Het immuniteitsevenwicht in ons lichaam wordt in balans gehouden door cortisol en beta-endorfines.
Links van de balans heb je de Th1 en rechts van de balans heb je de Th2 (exorfines: stoffen die de werking van bèta-endorfine belemmeren. Je vindt ze vnl in gluten en koemelk.)

Zodra de balans uit evenwicht is, daalt de Th1 en stijgt de Th2.
Zo verschijnen links chronische ontstekingen en kanker en rechts auto-immuunziekten en allergieën.

Als aan de rechterkant bij de Th2 het enzym DPP-IV/CD26 niet goed werkt (door genetische afwijking of andere reden) en daardoor simpel uitgelegd gluten en caseine (koemelk) niet goed afbreekt, krijg je een opeenstapeling van gif in je lichaam. Dat noemt wel ook exorfinen-intolerantie. Daardoor ontstaat een exorfinen-overbelasting.

De waslijst van klachten die je krijgt door exorfinen-overbelasting gaat van voedselovergevoeligheden, epilepsie, autisme, leaky gut, PBS, CVS, fibromyalgie, astma, migraine, B12 tekort, depressie, ADHD, ...

Elke mens maakt vanaf de geboorte honderden kankercellen aan per dag. Kankercellen zijn voorzien van receptoren (Mu opioïde receptoren) die als deze contact maken met bèta-endorfine, het organisme informeren over de aanwezigheid van deze woekercellen. Exorfinen blokkeren deze receptoren zodat de kankercellen ongestoord kunnen vermeerderen.
Bron: samenraapsel van www.de-poort.be
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hej,

Amai, dat is wel echt medische "praat", he.
Maar ik heb nog een vraag, het autistisch gevoel is ehct een maand of 2 weg geweest, en nu is het er weer, wel in mindere mate. Hoewel ik geen gluten en melkprodukten eet. ik heb gemerkt dat ik het nu heb van oa koffie, glutenvrije cracotten...eigenlijk alle koolhydraten. En, volgens mij nog wel van andere dingen.
Kan ik dan nog iets anders doen, buiten deze produkten schrappen, volgens jou?
Ik heb nu ook wel mijn hoop gezet op die allergologe, zij is echt wel alternatief en bekend met de materie. Maar eerst zien en dan geloven, he.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Het duurt 2 jaar voor de gluten uit je lichaam zijn verwijderd ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Soja, spinazie, koffie, thee belasten de MOR en de HPA-as ook teveel als je aan een eliminatie-dieet begint.

Nu ja, ik vertel maar wat de orthomollecullaire dietist mij verteld heeft. Als het anderen kan helpen :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Alle hulp is welkom, Marléne, maar ik ben al zoveel jaren aant dieeten.
En heb echt maanden , zelfs jaren gehad dat ik zeer streng was voor mezelf, maar ik ben het zo beu, he, ik zie er gewoon geen einde aan komen.
Komt daar dan echt geen einde aan?Want ik kan bijna niks meer verdragen en als ik dan echt minder eet, dan word het precies nog erger.
En mijne collega zegt nu tegen mij dat het mijn eigen schuld is, want haar dochter had ook glutenintolerantie en die was er op een half jaar vanaf.
Ik heb dus gewoon niet streng genoeg gedieet, zegt ze.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Hoi allemaal

Ik heb van DML begrepen dat een darmaandoening de grondslag is voor alle problemen en dan denk ik dat de intolerantie een gevolg is?
Ik vind het soms erg moeilijk te volgen allemaal :shock: het is net wat vgzm zegt dat je je kunt afvragen wie was eerst het ei of de kip :wink:
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Bij mij is de voeding secundair volgens DM.
Primair is het teveel aan kwik dat zorgt voor een darmdysbiose.
Bij mensen met darmdysbiose kunnen de darmen te weinig vitaminen en mineralen opnemen die nodig zijn voor een goede zuurstofopname. De opname is dan verstoord. Het gevolg is het ontstaan van allerlei vage klachten.
Als iets aangeboren is (gluten, lactose,...) dan is het natuurlijk primair (de oorzaak).
In mijn geval is het een gevolg.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

Hoe lang ben jij in behandeling bij Lucas?
feuer
Actief lid

Bericht door feuer »

Denk beide...
Het is niet echt de oorzaak, maar ook niet echt een gevolg.
Mijn allergieën zijn pas gevonden nadat ik cvs had... omdat ik erge last van mn maag had.
Maar achteraf had ik altijd al wel een opgezette buik en last van mn maag/misselijk.
Het lijkt er wel op dat mn allergie klachten zijn verergerd door de cvs, maar heb dus mn hele leven al de allergieën gehad.

Heb dan ook wel originele allergieën :P
Type 4 (extreem) voor Vanille, type 3 voor zonnebloempitten, type 2 voor pinda en ananas.
Verder wat intoleranties...

mn arts zegt dat ik een infectie heb die lekker is blijven zitten... heb nu meds om de infectie eruit te krijgen. Was na 4 dagen al ziek... leek heel veel op een zware buikgriep, dus denk wel dat de infectie in mn darmen zit...
Maar denk niet echt dat mn darmen de oorzaak zijn, een infectie gaat gewoon op een zwakke plek in je lichaam zitten...
Plaats reactie