Cytokineproject

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
laurills
Beginner

Cytokineproject

Bericht door laurills »

Op de site http://www.medisch-onverklaarde-klachten.nl/ zag ik dat de Universiteit van Utrecht gaat starten met een 'cytokineproject' waar ze mensen met 'onverklaarbare vermoeidheidsklachten' voor vragen. Er wordt niet over ME/CFS gesproken (wat m.i iets anders is) maar het onderzoek klinkt interessant dus misschien zijn er mensen die de vragenlijsten in willen vullen waarmee je in aanmering kunt komen voor hun onderzoek.
Meedoen aan het ‘Cytokineproject’.
In 2010 zal gestart worden met een grootschalig onderzoeksproject naar de rol van cytokinen in onverklaarde chronische vermoeidheid.

Cytokinen zijn boodschapperstoffen van het immuunsysteem.
Deze stoffen komen onder andere vrij in het bloed wanneer er een infectie is, zoals bij een griepje. Wanneer cytokinen het brein bereiken, ontstaan er diverse klachten zoals moeheid, gebrek aan eetlust, hoofdpijn en moeite met concentreren.

Medisch onverklaarde klachten lijken op de klachten die ontstaan onder invloed van cytokinen. Mogelijk spelen cytokinen hier dus een rol; Misschien reageren mensen met medisch onverklaarde klachten bijvoorbeeld anders op cytokinen dan anderen.

Het cytokineproject bestaat uit verschillende deelonderzoeken:

Vooronderzoek: ‘Gezondheid en vermoeidheidsklachten’: internetvragenlijst

Bij dit onderzoek worden mensen met medisch onverklaarde vermoeidheidsklachten gevraagd om een internetvragenlijst in te vullen. Met deze vragenlijst willen we mensen selecteren die in aanmerking zouden kunnen komen voor onze vervolgonderzoeken.

Voor meer informatie over deze studie en/of om deel nemen, klik hier.

NB: De hieronder genoemde vervolgonderzoeken van het cytokinenproject zijn nog niet gestart. U kunt nu wel al meedoen aan het hierboven genoemde vooronderzoek

‘Gezondheids- en vermoeidheidsklachten’.

Deelonderzoek 1: ‘Klachten en het immuunsysteem’

Een aantal deelnemers die de internetvragenlijst van het vooronderzoek hebben ingevuld zal worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze eerste studie. In deze studie wordt gekeken naar de relatie tussen immuunstoffen in het bloed en verschillende klachten. Hiertoe worden verschillende aspecten van vermoeidheid en pijn gemeten en wordt bekeken hoeveel van een bepaald immuunstof de deelnemers in het bloed aanwezig is.
Verwachte start studie: begin 2010

Deelonderzoek 2: ‘Cytokinen en langdurige vermoeidheid’

Een aantal deelnemers die de internetvragenlijst hebben ingevuld zal worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze tweede studie. In deze studie wordt bekeken hoe mensen met onverklaarde chronische vermoeidheid reageren op cytokinen.

Er wordt gekeken of de reacties anders zijn bij mensen met langdurige vermoeidheid vergeleken met gezonde mensen die niet langdurig vermoeid zijn. Dit doen we door de natuurlijke vrijlating van cytokinen in het lichaam te stimuleren.
Verwachte start studie: 2011

NB: Voor de beide deelonderzoeken worden alleen mensen uitgenodigd die de internetvragenlijst van het vooronderzoek ‘Gezondheid en vermoeidheidsklachten’ hebben ingevuld en toestemming hebben gegeven om uitgenodigd te worden voor verder onderzoek.
Bron: www.medisch-onverklaarde-klachten.nl >meedoen aan onderzoek>cytokineproject.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Cytokineproject

Bericht door Barb70 »

Ik ben al gevraagd om mee te doen, echter wil ik eerst meer informatie krijgen wat het inhoud, want dat blijft nog wat vaag. Voordat ik besluit om er wel of niet aan mee te doen.
laurills
Beginner

Bericht door laurills »

Hier hetzelfde. Niet echt duidelijk of het om een groep 'chronisch vermoeiden' gaat of ME/CFS. Heb een mail gestuurd voor meer info.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Op onze eigen site staat ook al interessante informatie over cytokines, met als titel: Klimas/Fletcher: Afwijkend cytokine-profiel ME/CVS-patiënten wijst op Th1►Th2-shift. http://www.hetalternatief.org/Klimas%20 ... %20607.htm

Ik ben benieuwd wat de uitvoerend onderzoekster drs. Tamara Lacourt zal vinden. Haar onderzoek vindt plaats aan de Universiteit Utrecht onder supervisie van dr. Jan Houtveen (hij is toch de schrijver van het boek: "Dokter kan Niets vinden"?), prof. Lorenz van Doornen en prof. Cobi Heijnen van de afdeling Klinische en Gezondheidspsychologie van de Universiteit Utrecht. En/of dit team daar nieuwe gegevens/resultaten aan zal kunnen gaan toevoegen.

Iets nieuws onder de zon, of juist niet?

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Laatst gewijzigd door louisa op 17 nov 2009, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Als je meedoet lijkt het me verstandig om te vragen of alleen vermoeidheid in het spel moet zijn en of er ook aandacht aan die andere typisch ME klachten gegeven wordt, zoals spierpijnen, slaapstoornissen, heftige/langdurige reacties op ontstekingen/verkoudheden, opgezette klieren en pijn daaraan.

Kan uit de vragenlijst wel blijken, maar ook niet of onvoldoende. Dan lijkt het me energie en tijdverspilling.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Over nieuws onder de zon: misschien beginnen ze eindelijk facetten uit vondsten uit het buitenland hier ook in Nederland te toetsen.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

annac schreef:......misschien beginnen ze eindelijk facetten uit vondsten uit het buitenland hier ook in Nederland te toetsen.
In het buitenland zijn ze veel verder, maar daar willen de artsen/internisten/wetenschappers in Nederland liever niet naar kijken. Zij vinden liever zelf opnieuw het wiel uit. Goed voor de status en goed om op te promoveren. Samenwerking met buitenlandse artsen/internisten/wetenschappers zou in mijn beleving het beste zijn. Maar, ja, dat is vooralsnog een utopie.

Goed dat je die vragen nog stelt Annac, want ik krijg ook geen helder beeld ervan: of men in Utrecht nu met ME/CVS aan de slag gaat of alleen met vermoeidheid.

Groetjes, Louisa
Afbeelding

Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

De vermoeidheid bij ME is verklaard, dus als het goed is kunnen wij niet meedoen.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hallo Laurills en Barb,

Hebben jullie nog antwoorden gekregen op jullie mails en aanvullende informatie t.a.v. het onderzoek van de uitvoerend onderzoekster drs. Tamara Lacourt onder supervisie van dr. Jan Houtveen, prof. Lorenz van Doornen en prof. Cobi Heijnen van de afdeling Klinische en Gezondheidspsychologie van de Universiteit Utrecht?

En is er nog duidelijk geworden of het om ME/CVS gaat?

Groetjes, Louisa
Afbeelding

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Interessante informatie:

Dr. Jan Houtveen vindt ME/CVS duidelijk een psychische ziekte (het MOK-syndroom). Zie: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-546.html

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Plaats reactie