CVS vs Chronische vermoeidheid

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maai
Beginner

Bericht door maai »

Ik voel me een beetje een dummie
Maar wat zijn de verschillen?
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Ander nuttig topic: klik hier

Verder neem een kijkje bij 'diagnose - definitie', specifiek onder de Canadese criteria
Of bij het voorlichtingsdossier van MEAB:
  1. langdurige vermoeidheid : zelfgerapporteerde vermoeidheid die één maand of langer duurt.
  2. chronische vermoeidheid : zelfgerapporteerde blijvende of telkens terugkerende vermoeidheid die zes maand of langer duurt.
  3. idiopathische chronische vermoeidheid : klinisch geëvalueerde, onverklaarbare chronische vermoeidheid, die niet beantwoordt aan de criteria van ME/CVS.
  4. chronisch vermoeidheid syndroom (CVS) : zie hogergenoemde Canadese criteria
ME/CVS is een ernstige neurologische aandoening.
Chronische vermoeidheid kan vele oorzaken hebben (vb. als gevolg van MS, kanker, psychische oorzaken), doch is slechts 1 symptoom van ME/CVS.
Helaas wordt in de praktijk maar al te graag onterecht begripsverwarring gecreëerd door beiden als synoniemen te gebruiken.
Over het belang van een goede naamgeving verwijs ik je naar deze pagina
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 23 nov 2009, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
maai
Beginner

Bericht door maai »

ik bedoel, wanneer is het een 'syndroom'?

Mn huisarts heeft t over het een en de internist over het ander en zo doen alsof het een wel 'echt een ziekte' is en het ander : iets wat veel meisjes van jou leeftijd nou eenmaal hebben en waar we geen verklaring voor hebben (citaat HA) (o.k. slik, voel me lekker serieus genomen)

En nu vroeg ik me af, of ik hier tegen in moet gaan en hoe. En wat dus de verschillen zijn, of dat ze t wel gewoon over de zelfde ziekte hebben. (maar de een t dus niet zo serieus neemt.)

Ik voel me dus een beetje een dummy vandaag, ik heb me aan de kant laten zetten door de huisarts gewoon .. doordat ik te moe ben om proactiever te zijn.
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

En dus niet onbelangrijk: ME/CVS is niet onverklaarbaar
hoewel artsen dit maar al te graag laten uitschijnen door een vergaarbakdiagnose van 'chronisch vermoeiden' te creëren.
Wat ik dus in vorig topic schreef is weer maar eens de realiteit in de praktijk die jij nu meemaakt.
Hoop doet leven!
jannie
Actief lid

Verschil tussen chronisch vermoeid en CVS/ME?

Bericht door jannie »

topic samengevoegd. zie ook dit topic. Admin Zuiderzon

goede morgen mensen.

Wat is nu het {grote} verschil tussen chronisch vermoeid zijn? en CVS?MEE?
ik heb al veel gelezen hier, maar ik kan soms even de bos door de bomen niet meer zien.. :) begrijp me niet verkeerd, het is een fijne en toppie forum met veel informatie! met leuke en lieve mensen! :)

bedankt voor het lezen, en alvast een hele fijne zondag!

lieve Groet, Jannie.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Verschil tussen chronisch vermoeid en CVS/MEE?

Bericht door Guido_den_Broeder »

Dag Jannie,

Allereerst: het is ME, niet MEE (MEE is de landelijke organisatie voor maatschappelijk werk).

ME (myalgische encefalomyelitis) is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. De naam geeft aan dat er ontstekingen zijn in hersenen en ruggenmerg, gepaard aan spierpijn. Kenmerkend zijn daarnaast uitputting na een geringe inspanning en moeizaam herstel daarvan, en klachten i.v.m. de bloedsomloop en het functioneren van de hersenen, de hormonen en het afweersysteem.

Chronische vermoeidheid is geen ziekte maar een veelvoorkomende gezondheidsklacht, die niet specifiek is voor ME maar bij allerlei verschillende ziekten voorkomt, en trouwens ook zonder ziekte.

CVS staat voor chronisch vermoeidheidssyndroom. Dat is ook geen ziekte maar een hulpdiagnose voor het selecteren voor patienten voor wetenschappelijk onderzoek. Er zijn diverse, soms sterk van elkaar verschillende definities in omloop, je moet bijvoorbeeld chronisch vermoeid zijn plus 4 van 8 andere klachten hebben.

Er zijn veel patienten die alleen de diagnose CVS hebben gekregen en nog niet verder zijn onderzocht. In de praktijk worden de termen ME en CVS daarom nogal eens samengenomen, zoals in ME/CVS Vereniging (de patientenvereniging) of het CVS/ME Centrum (het onderzoekscentrum in Amsterdam).

Groetjes,

Guido
twilight
Beginner

Verschil tussen chronisch vermoeid en CVS/MEE?

Bericht door twilight »

Ik heb dus M.E en er is echt een groot verschil.
Geheugen verlies, bloedbeeld wat altijd afwijkt, doorbloeding niet goed, imuun problemen.
Er mag van mij wel is een verschil komen in de termen.
This is me, Take it or leave it.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Twilight wat wijkt af bij jouw bloedbeeld????
Ik wordt nav bloedonderzoek alleen maar kerngezond verklaard :shock:

Lieve groet Niessie
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

@Niessie.. Wacht maar tot de bloedonderzoeken van DML binnen zijn ;-)
Ik werd in NL ook altijd gezond verklaard...
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Lynn ik ben heel benieuwd :wink:
jannie
Actief lid

Bericht door jannie »

Dank je wel allemaal voor de reacties!!

liefs, en Groetjes ..
Plaats reactie