diarree bij antibiotica?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur

diarree bij antibiotica?

Bericht door sowfia »

Hoi allemaal,
ik neem al een tijdje antibioticakuren op voorschrift van de meirleir. Sinds ik dat doe, is mijn stoelgang achteruit gegaan. Het begon met meerdere keren per dag stoelgang en lichte diarree, maar bij elke kuur lijkt het erger te worden. Ben nu twee dagen bezig met een nieuwe kuur en het is weer zover, enorme krampen en diarree, erger dan de vorige keren.

Ik maak mij er toch wel wat zorgen om, omdat mijn huisarts mij in het begin waarschuwde dat ik bij diarree een of andere overgroei zou kunnen hebben die gevaarlijk kon zijn en ik dan moest stoppen met de ab. Ik heb dit tot nu toe nog niet gedaan. Ik neem er dan maar enterol bij om het toch een beetje onder controle te houden.
Ik heb het ook al eens aan de meirleir gemeld maar hij zei er eigenlijk niks op.

Ik vroeg mij dus af of anderen dat ook hebben, of gehad hebben? En wat jullie er aan deden?

Groetjes!
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

diarree bij antibiotica?

Bericht door Lea »

Hallo Sowfia,

Als je abnormaal veel last van de antibiotica ondervindt, zou ik je toch aanraden om contact op te nemen met Dr.De Meirleir.
Hij heeft ze voorgeschreven en kan aan de hand van je dossier het beste oordelen wat je moet doen.

Ik heb al verschillende AB-kuren achter de rug en ben momenteel ook aan het nemen.
Telkens met wisselende ervaringen.

Ik ben ook al heel misselijk geweest met diarree en maagproblemen. Toen moest ik juist voor een hartonderzoek bij de dokter zijn. Hij zei dat het een teken was dat de AB hun werk deden. Indien ik niets voelde zou het ook niet werken.
Sindsdien ben ik ook al extra uitgeput geweest tijdens een kuur.
Nu is het begonnen met misselijkheid en wat last in de darmen, maar ondertussen wat stabieler.
Ik heb me evengoed al beter dan gewoonlijk gevoeld tijdens een kuur.

Maar het is voor iedereen anders en daarom best melden!

Nog veel succes verder met de behandeling.

Groetjes,
Lea
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur

diarree bij antibiotica?

Bericht door sowfia »

hoi Lea,
bedankt voor je antwoord, dat geeft mij weer wat vertrouwen! Hij heeft ook gezegd dat ik me eerst slechter ging voelen voor het ooit beter ging worden dus... ik hoop dan dat dit het "eerst slechter worden" is!
toch, het blijft lastig.
ik ga het dml zeker nog eens melden.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

diarree bij antibiotica?

Bericht door Barb70 »

Bij antibiotica voel je je vaak eerst slechter en daarna pas wat beter, dat is de zogenaamde herxheimer. google dit woord maar eens en dan snap je waarom je zo'n last hebt van diaree.
Gast

diarree bij antibiotica?

Bericht door Gast »

Maar je kan ook antibiotica gerelateerde diarree krijgen (google bijv C Difficile). Neem je wel flink wat probiotica? Dat kan dat voorkomen. Dus leg het even voor bij DML.
Overgroei van Clostridium difficile bij volwassenen kan ontstaan door het gebruik van antibiotica (antibioticum-geassocieerde colitis, pseudomembraneuze colitis, of clostridiumziekte). Alle antibiotica kunnen dit veroorzaken maar clindamycine, ampicilline en cefalosporinen worden vaak genoemd. Met wisselend succes kan de aandoening worden bestreden met metronidazol of vancomycine.
Candida overgroei kan je ook krijgen, daarom op anti candida dieet.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur

diarree bij antibiotica?

Bericht door sowfia »

ik volg het plan dus na de kuur antibiotica de rest van de maand probiotica.
en anti candida, ik mag geen suiker dus dat zal al een stuk voorkomen denk ik!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ja, sorry, maar je kan ook diarree krijgen als je intolerantie verschijnselen hebt, dus, toch maar even navragen, hoor, voor alle zekerheid.
cleopatra
Donateur
Donateur

Bericht door cleopatra »

Ik heb antibiotica moeten nemen tegen oa clostridium (metronidazol)en nu lees ik hier dat je van antibiotica clostridium kan krijgen ?? Moet nu een andere antibioticakuur starten(peni-oral 1.000.000 IE), dus 't kan dan zijn dat ik daar terug clostridium van krijg ??
Als probiotica heb ik enkel Lacteol voorgeschreven gekregen.
epagneulbleu
Actief lid

Bericht door epagneulbleu »

Probeer eens met Enterol. Dat beschermt je darmflora tijdens een antibioticakuur. Ik ken iemand die niet zonder kan als ze antibiotica neemt. Met Enterol erbij heeft ze helemaak geen last.
MJ
Actief lid

Bericht door MJ »

Enterol is een soort probiotica. Heb ik ook even genomen, is heel goed. Maar ik mocht het niet nemen samen met antibiotica. Het is ofwel antibiotica ofwel probiotica, niet tesamen.
epagneulbleu
Actief lid

Bericht door epagneulbleu »

MJ schreef:Enterol is een soort probiotica. Heb ik ook even genomen, is heel goed. Maar ik mocht het niet nemen samen met antibiotica. Het is ofwel antibiotica ofwel probiotica, niet tesamen.
De persoon waar ik het over had moest het van haar homeopaat samen met haar antibiotica nemen, zodat het evenwicht in haar darmflora niet verstoord zou worden. En het werkt geweldig. Anders zat ze letterlijk de hele dag de wc (ze moest het eens lezen wat ik hier schrijf :oops: )
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

Maar als je probiotica tegelijk met antibiotica gaat nemen help je de echte werking van de antibiotica om zeep.. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.. Probiotica is vooral voor erna (en eventueel ervoor) om de goede bacterien weer aan te vullen..
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

enterol wordt wel degelijk ook bij de indicatie 'antibiotica-geïnduceerde' diarree gegeven. je zal het maar hebben zoals epagneulbleu beschrijft...
Hoop doet leven!
cleopatra
Donateur
Donateur

Bericht door cleopatra »

Bedankt voor jullie reacties !
Ga ik zeker eens proberen.
Plaats reactie