Herkenbaar als ME? of Schildklier?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Via een simpele bloedtest kom je te weten of je schildklier te snel of te traag werkt.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Monia,

Ik begrijp dat het allemaal erg verwarrend voor je is geworden en dat je graag wilt weten wat er nu toch aan de hand is: ME/CVS of toch Schildklier.

Het lastige is dat veel klachten die jij noemt zowel bij ME/CVS als bij een Schildklierziekte voorkomen en elkaar overlappen.

Niemand kan hier, om die reden, dan ook klachten van jouw lijstje specifiek apart onder die 2 ziekten zetten en je vertellen dat het of ME/CVS of Schildklier is.

Dat is zelfs voor de internisten een lastige klus, maar zij hebben daar voor doorgeleerd en je mag van hen verwachten dat men jou hierbij kan helpen.

Om daar precies achter te kunnen komen, zul je toch als eerste goed en uitgebreid bloedonderzoek moeten laten doen en moeten beginnen bij de schildklier.

Ik weet dat jouw huisarts dit niet wil laten doen, omdat de TSH goed is en verder onderzoek niet nodig vindt. Trouwens het is niet waar dat de T4 en de T3 tegelijk standaard bij TSH worden nagekeken. Dit moet apart zijn aangekruist op het labformulier door de huisarts. De meeste huisartsen kruisen alleen TSH aan. Heb je die waarden gekregen van de huisarts? Het moeten er dan 3 zijn: TSH, T4 en T3.

Ik denk dat je huisarts je dan ook niet zal gaan doorverwijzen naar een internist voor de schildklier of een internist voor ME/CVS, want de huisarts heeft het allemaal al afgewenteld op een "gevoelig systeem" en neemt jouw klachten zodoende niet serieus.

Je hebt een goede start gemaakt bij de iriscopist/homeopaat, maar je moet toch ook verder onderzoek laten doen. Dit kan niet via hem/haar?

Als dat niet kan, meis, dan zou ik toch de moed bijelkaar proberen te rapen om desnoods een afspraak te maken bij de artsen die Juul en ik je hebben doorgegeven. Zij doen namelijk goed en uitgebreid (bloed)onderzoek en kunnen een diagnose stellen.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Wat spreekt tegen ME in jouw verhaal of wat komt niet voor in jouw lijstje?
  • malaise na inspanning
  • spierpijn in belangrijke mate, verspringende spier en gewrichtspijn
  • neurocognitieve verschijnselen vb geheugenproblemen
  • immunologische verschijnselen
Veel uit het lijstje spreekt voor een te snel werkende schildklier, endocriene problemen.
Daarnaast lijkt angst wel meer extreem uitgesproken.

Dat huisarts niet meer test dan TSH omdat die zogezegd normaal is, is kortzichtig. Dus het is aan jou om de stap te zetten naar een internist/endocrinoloog voor onderzoek (wat meer aan het licht brengt dan een lijstje symptomen waar we alleen op kunnen gissen). Want de situatie nu maakt je alleen nog meer angstig.
Hoop doet leven!
monia
Beginner

Bericht door monia »

thxs voor jullie antwoorden,

het blijft heel lastig idd, mn huisarts vind het niet nodig mee te werken.

louisa zou je mij via een pb nog eens die 2 artsen willen doorgeven waarvan jij zei dat je daar ook onder behandeling bent?
Ik kan ze niet terug vinden in mn inbox en wil er toch heel graag gebruik van maken.

en weet je ook als je op eigen houtje contact zoekt of het dan vergoed word door het ziekenfonds?

liefs monia
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

mijn klachten op rij

Bericht door Barb70 »

Ben je weleens bij een internist getetst op het syndroom van Sjogren, want dat lijkt ook erg op deze klachten.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Monia,

Ik heb je een PB'tje gestuurd met de namen van de artsen.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
carol
Beginner

Bericht door carol »

Allo,
Al lang CVS patiënt, en de laatste jaren werden mijn schildklier waardes
gecontroleerd, (57jaar) omdat ik een gevoel van gezwollen schildklier had samen met zenuwprikkels en lichte gejaagdheid, en dit na een nikkelontgifting enorm toegenomen was, nooit werd er iets afwijkende gevonden,alles was normaal,
Tot ik bij Dokter Lambrechts 2 jaar geleden kwam, volledig onderzoek,
en voor de eerste keer in heel mijne leven nam hij een echografie van de schildklier, wat blijkt één is veel te groot met tumoren.
Uit ct-scan blijkt het om goedaardige gezwellen te gaan, maar ipv 25gr
wegen mijn schildklieren 45gr. Het moest in het oog worden gehouden.
Bij elke 6maandse controle was er een kleine groei, maar nu bij de laatste controle verleden week, bleek ze plots van 1.9 naar 4mm gegroeid te zijn.
Als dit zo verder gaat, gaat de schildklier drukken op mijn halsslagader wat een beroerte veroorzaakt, dus de schildklier moet eruit.
Ik wil alleen hier mee zeggen dat bloedwaardes niet altijd voldoende zijn, en vraag om een echografie of bij twijfels een ct-scan!
Wie heeft hier nog ervaring mee ??
Plaats reactie