Progesteron als behandeling tegen ME/CVS?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Jazzie
Gevorderd lid

Progesteron als behandeling tegen ME/CVS?

Bericht door Jazzie »

Hier al wat ervaringen met progesteron. Admin ZZ

Tijdens mijn beide zwangerschappen voelde ik me beter dan erbuiten. Daarom krijg ik steeds vaker de vraag van mensen, of ik niet gewoon zwangerschapshormoon (progesteron dus) kan nemen als ik niet zwanger ben. Daar zou ik me dan misschien beter door kunnen voelen.

Is er iemand bekend met het gebruik van progesteron als behandeling voor ME/CVS?
Ik heb zitten Googlen, maar ik kom er niet goed achter of dit wel eens gedaan wordt bij vrouwen met ME/CVS. En in wat voor vorm of dosering die progesteron dan toegediend zou moeten worden. En wat de nadelen of bijwerkingen ervan zijn.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Beste Jazzie,

Na de geboorte van mijn derde kind (voordat ik ME kreeg) heb ik een tijd progresteron geslikt. Dit in verband met klachten die richting een postnatale depressie gingen.

Dat was in 1995, dus ik kan me verder vrij weinig ervan herinneren. Dat houdt wel in dat ik nauwelijks last van bijwerkingen had.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

progesteron als behandeling?

Bericht door Lea »

Een paar jaar geleden heb ik het van de gyneacoloog voorgeschreven gekregen. Maar blijkbaar moest dit in combinatie met oestrogeen. Veertien dagen ben ik inderdaad veel beter geweest, had energie voor tien, voelde me precies terug zoals vroeger. Spectaculair!
Maar toen begon de miserie : terug zeer pijnlijke maandstonden (was toen al in de menopauze) migraine en achteraf nog verder van kant.
Ik was tijdens mijn zwangerschap ook veel beter dan ooit. Vandaar dat ik het ook wou proberen.
Misschien is er iemand die alleen progesteron heeft genomen? Ik weet niet of dit mogelijk is.
Hormonen zouden volgens mij ook meer "op maat "moeten gegeven worden, na grondig bloedonderzoek.
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

ja progesteron geslikt.
Werd nog zieker dan anders.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

@Zuiderzon:
Ik had bovenstaand topic wel gezien, maar expres een nieuw topic geopend omdat de insteek anders is. Klaproos vraagt om een pil tegen PMS klachten. Terwijl ik vraag om een pil (o.i.d.) voor behandeling van CVS. PMS klachten heb ik niet. Zou je de topics alsjeblieft weer willen scheiden? Mijn topic mag de titel "Progesteron als behandeling van CVS?" krijgen. Alvast bedankt.

Done :wink: ZZ
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

Ik weet niet goed of ik dit kan uitleggen, maar ga een poging wagen!
Voor mijn zwangerschap had ik CVS in lichte mate (functioneerde in samenleving, maar half). Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me beter! Na de bevalling is het compleet fout gegaan.. Ik heb DML gevraagd hoe dit kan.. Dit had te maken met het hormoon oestrogeen.. Laatste weken van de zwangerschap valt dit hormoon weg.. Hierdoor raakt het imuunsysteem uit balans.. Bij mij is dat daarna in een zeer progressieve vorm verder gegaan.. Met als gevolg dat ik weinig tot niets meer kan.. Hormonen hebben hier dus een belangrijke rol ingespeeld bij mij.. !!
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

ik gebruik nu een jaar cerazette. ik heb deze voorgeschreven gekregen vanwege pms klachten.
Ik heb erg veel hoofdpijn, maar 1x in demaand was dit echt heel erg en dan dagen achter elkaar waar niets hield.
De neuroloog heeft het toen over implanon en spiraaltje gehad.
de huisarts adviseerde eerst cerazette te gaan proberen-->Cerazette bevat echter alleen het hormoon progestageen.
Daarmee heb ik nu geen last meer van pms klachten.
Bij deze pil hebben de meesten geen maagstonden meer meer, maar ik heb dat nog wel. Niet zo heel vaak meer en dan ook niet echt last van. Dus voor mij was het wel een vooruitgang.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

zonaanbidster schreef:ja progesteron geslikt.
Werd nog zieker dan anders.
Weet je nog welke pillen dat waren? En wat was bij jou het doel van het slikken?
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Er schiet me nog wat te binnern.
Na de bevallingen (jaren 50) werd mijn moeder met succes door haar huisarts weer op de been geholpen met vitamine B-12.

Omdat bij ME vitamine B-12 soms wat helpt, wil ik dat toch hier even noemen.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
zonaanbidster
Gevorderd lid

Ja.
Normaal slik ik Marvelon en met de stopweek slaat de ME toe als een baksteen. (dus slik ik nu door)
Gezien de grote verschillen heb ik dit gemeld en ben ook onderzocht op mijn hormoonwaarden.
Die waren te laag.
Progesteron leek de oplossing.
Het idee was dat er dan weer wat meer normaal ging werken.
En dus ook dat in het gewone dagelijks leven een (grote) vooruitgang geboekt zou gaan worden. Progestan geloof ik, kan dat? Heb het weggemikt namelijk. Het was ook geen gewenningsperiode namelijk.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik was tijdens de zwangerschap dood en doodmoe!!!!
Ik denk dat het misschien ook kan komen door de hormonen die ik heb gespoten en geslikt tijdens de IVF procedure die ik heb gevolgd!
Ik denk wel dat hormonen een grote rol kunnen spelen bij ME/CVS!

Gr Niessie
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

zonaanbidster schreef: Heb het weggemikt namelijk. Het was ook geen gewenningsperiode namelijk.
Je laatste zin begrijp ik niet helemaal?
zonaanbidster
Gevorderd lid

Met medicatie, als ik niet goed reageer, zet ik vaak even door, omdat mijn lichaam soms door een gewenningsperiode moet om het te accepteren.
Dat was dus niet zo bij dit.
Was niet een kwestie van wennen, was gewoon voor mij persoonlijk peuk :) Iedere dag dat ik het gebruikte werd ik zieker, alle kracht nam af. Na stoppen herstelde dit zich vrij snel.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Nu ik de naam weer lees is progestran het middel dat ik heb geslikt.
Mijn moeder kreeg vit B-12 injecties voor het herstel.
carla-nl
Beginner

Bericht door carla-nl »

Sinds een jaar gebruik ik Cerazette (progesteron anticonceptie). Ik ben redelijk vooruitgegaan.

Nu vraag ik me af of dit komt door het bestandsdeel an sich of doordat je 'doorslikt' met Cerazette en dus niet meer ongesteld wordt.

Is de progesteron in Cerazette hetzelfde als de progesteron pillen die voor hormoon supplementatie worden gebruikt? Of is het compleet iets anders?

Ik hoor het graag.
Carla
Plaats reactie