ik kan niet slapen of heel slecht slapen...

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Iris
Beginner

ik kan niet slapen..

Bericht door Iris »

een warm bad of douche voor het slapen is ook geen goed idee, na een bad gaat mijn hartslag vaak enorm omhoog, laatst zonder iets te doen 160! heel vreemd, maar niet echt rustgevend...
Misschien had je een te warm bad, daar kan ik ook niet tegen...lavendel badolie, schijnt ontspannend te helpen (kan ook lavendelolie in een geurbrandertje doen om beter te slapen)...
Een aantal jaar terug lag ik ook vaak uren wakker, maar toen deed ik weinig overdag (lag veel op de bank enzo), dat probeer ik al heel lang zo min mogelijk te doen (of heel kort) en nu slaap ik altijd heel snel....Maar het blijft zoeken wat bij jou werkt, ieder mens is verschillend...
Succes!
Laatst gewijzigd door Iris op 09 aug 2009, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
vlindertje
Beginner

ik kan niet slapen..

Bericht door vlindertje »

bedankt voor jullie reacties,
t blijft lastig, vorige week voor 5 x een slaappil gekregen, voor de noodgevallen dat ik denk nu moet ik echt slapen, vannacht voor t eerst geprobeerd, had minder spierpijn vanmorgen! blijkbaar doet die spierverslapper wel iets goeds, maar werd alsnog snachts wakker, en ook smorgens vroeg te vroeg....als zelfs dat niet werkt weet ik het ook niet meer.
ik heb verder bijna alles al geprobeerd.
melatonine, pilletjes van valdispert vaste bedtijd, wel eten niet eten, etc frustrerend maar blijkbaar hoort het erbij...
toch wel raar dat zoveel mensen dat hebben terwijl we toch moe genoeg zijn!
vlindertje5
Beginner

Slecht kunnen slapen, iemand tips??

Bericht door vlindertje5 »

Topic samengevoegd. Admin ZZ

Hallo,

Ik heb een probleem.. Ik kan nu al 4 nachten niet meer slapen.
Ik kom heeel moeilijk in slaap, slaap ik eindelijk word ik weer na een uur wakker en kom ik niet meer in slaap.. Lig nu al 4 nachten wakker, trek dit niet echt meer..
Iemand een tip???

Lees ook
Izzy
Gevorderd lid

Slecht kunnen slapen, iemand tips??

Bericht door Izzy »

Heb ik ook vooral de laatste maanden bijna iedere nacht.
Zooo frustrerend! Ik ben een beetje gaan google-en en het schijnt wel heel veel voor te komen bij me/cvs patienten,maarja..niet echt nuttige oplossingen gevonden.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

het is en blijft een probleem renate
in al die jaren dat ik ziek ben
heb ik er veel last van gehad en nog
ik werd er depresief van
nu word ik een beetje lakoniek van
en maak mij er niet meer druk over
ik sliep en slaap ook hele nachten niet
en overdag was ik een zombie
nu denk ik ach er komen wel weer nachten dat ik weer slaap
want slaap pillen maken de problemen groter
sterkte er mee
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Heb jaren letterlijk wakker gelegen. Toen ik dacht dat ik het echt niet meer aankon, om een slaappil gesmeekt. Vier soorten uitgeprobeerd. Ik sliep nog niet :-)
Het enige wat me helpt om in te slapen is een halfje van Zolpidem. Als ik anderhalf tot 2 uur wakkerlig 's anchts, ga ik voor een tweede halfje Zolpidem. Dan slaap ik weer een uurtje of twee. Dat heb ik dan toch maar gehad denk ik.
Overdag val ik zooo in slaap. De omgekeerde wereld.

Heb al gepoogd om overdag niet te slapen maar dat hielp niet. Ik val gewoon om of ik krijg een griepaanval. Heb jaren gewerkt met 4 uurtjes slaap per nacht en als ik zie waar ik nu sta/lig. Als die dokters me eerder au serieux hadden genomen!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
senna
Donateur
Donateur

ik kan niet slapen..

Bericht door senna »

marion schreef: ik heb ook heel lang heel slecht geslapen,
ik kreeg toen amitryptiline 20 mg van mijn huisarts, savonds voor het slapen innemen, en ik kon weer makkelijk in slaap vallen
het lijkt wel alsof je hoofd heel alert is, en dat je daardoor niet in slaap kunt vallen
met 1 tabletje wordt je hoofd "leeg"en daardoor val je in slaap.
Dit verhaal herken ik helemaal.
Na een lange periode van slapeloosheid ben ik er onder doorgegaan en dan schrijven ze in Leuven altijd Redomex voor.

Je kan allerlei lapmiddeltjes uitproberen maar laat het zeker niet te ver komen !
senna
Donateur
Donateur

ik kan niet slapen..

Bericht door senna »

Zolpidem wordt veel voorgeschreven maar ik verdraag het niet.
En gelukkig maar zou ik zo denken als je dit leest :
Zolpidem (stilnoct bvb) is een van de drie zogenoemde Z-slaapmiddelen en is uit die groep het meest gebruikte. De andere twee zijn zaleplon (sontata bvb) en zopiclone (imovane bvb)
Zolpidem werkt snel en kort, de halfwaardetijd bedraagt 2,5 tot 3 uur, het versnelt het inslapen en verhoogt de totale slaaptijd. Nochtans bewijst slaaponderzoek dat het aantal keren dat je 's nachts wakker wordt niet verschilt van placebo.

Hoewel studies mekaar tegenspreken, heeft een grote multicenter studie aangetoond dat het plots stoppen met zolpidem net zoals de benzo's aanleiding kan geven tot ontwenningsverschijnselen en terug slechter slapen.

Om gewenning en onafhankelijkheid bij langer gebruik te voorkomen kan een intermittente inname worden uitgeprobeerd. Je neemt dan vijf dagen na mekaar zolpidem en vervolgens twee nachten niets (of een placebo).

Zolpidem poogt meer selectief op slaap te werken en zou minder bijwerkingen moeten geven dan de klassieke benzo’s. Nochtans is het lijstje mogelijke bijwerkingen lang: hoofdpijn, ochtendsufheid, moeheid en duizeligheid komen het meest voor. Verder wordt in mindere mate beschreven: sufheid overdag, gebrek aan werkzaamheid, verwardheid, desoriëntatie, dwanggedachten, delirium en zelfs psychose.

Sommige mensen durven 's nachts een tweede tablet innemen als ze niet goed kunnen slapen. Dit is niet zo'n goed idee, omdat twee tabletten zolpidem de ademhaling onderdrukken en bij mensen met slaapapneu het zuurstofgehalte in het bloed doet dalen. Indien maximaal 1 tablet wordt genomen, lijkt er geen negatief effect op het functioneren overdag en is de kans op afhankelijkheid, gewenning of slechter slapen na het stoppen eveneens minimaal. Nochtans vermeldt zelfs de bijsluiter dat een ’zeker’ verlies van efficiëntie kan ontstaan na herhaaldelijk gebruik gedurende enkele weken. Het gebruik kan leiden tot een lichamelijke en psychische afhankelijkheid, waarna een plotse stopzetting gepaard gaat met ontwenningsverschijnselen, zo lezen we verder.
Lees hier het topic over zolpidem
Admin ZZ
Larapinta
Beginner

ik kan niet slapen..

Bericht door Larapinta »

Ik heb ook een poos amitryptiline geslikt in combinatie met melatonine. Ik werd alleen ontzettend dik van de amitryptiline. Is dat bekend bij jullie ook?? Slik nu alleen nog de melatonine en diazepam voor de nacht. Maar heb wel nachten dat ik wakker ben en niet kan slapen hoor!! Gelukkig niet veel, als ik jullie verhalen zo lees.
Larapinta
-----------
gebruik de kracht die in je zit en ... geniet op je eigen manier!!!
vlindertje5
Beginner

ik kan niet slapen..

Jeetje er zijn er dus meer die last ervan hebben..
Ik gebruik nu lavendelolie.. helpt ook wel redelijk, al ben ik nog erg vaak wakker in de nacht.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik herken dit helemaal niet :shock: ik kan wel 24 uur achter elkaar slapen en dan nog zeer vermoeid wakker worden!
Ik begrijp er niets van, ik kan altijd wel slapen! dat is toch ook niet gezond!
Hoeveel ik ook slaap ik ben ALTIJD MOE !!!
Ik vind het heel frustrerend juist omdat ik zoveel slaap!!

Gr Niessie
rudy
Beginner

Bericht door rudy »

slaapproblemen bij ons is niets nieuw ,is bij mij dagelijkse kost of je moet je volproppen met slaapmidellen en spierontspanners zoals ik .Wat word het probleem dan of is het probleem je moet steeds meer en meer gaan innemen,dan weer afbouwen en terug beginnen je blijft constant in deze cirkel en raakt er moeilijk uit .Want de nachtrust is toch zo belangrijk
Neem zelf epsipam/valium/trazolan s'avonds in de late namiddag-+ 18.00 uur
pelletkachel artel 8.5 kw/pellets/sunhunter-solyndra 4550 wp
vlindertje5
Beginner

heel slecht slapen

topic samengevoegd. admin

Ik slaap echt ontzettend slecht.
2 nachten terug lag ik tot kwart over 4 wakker, kwam gewoon niet in slaap. Uiteindelijk sliep ik tot 6 uur.. dus 2 uurtjes geslapen.
Ik heb geen idee waarvan het komt, denk zelf dat ik dan wakker lig omdat ik over dingen nog nadenken ofzo. Soms ben ik te moe om in slaap te komen.
Ik slik wel melatonine, maar heb niet echt het idee dat het helpt.
herkent iemand dit? en hebben jullie tips? Vind het zo vervelend.
marlène
Gevorderd lid

heel slecht slapen

Bericht door marlène »

Zoek het niet te ver. Je hersenen werken niet meer naar behoren en dus ook je slaapritme is verstoord en niet omgekeerd. Vervolgens ben je moe en kan je door oververmoeidheid ook al niet meer slapen. Als je dan nog eens uren wakker ligt, kan je lekker gaan liggen "malen". Hoe zieker, hoe verstoorder het ritme.

Na jarenlang gesukkel en gesmeek bij de huisarts want alle middeltjes uit de (huis)apotheek bleken niet te helpen:

1/2 zolpidem om in te slapen (slaapmiddel)
1/3 lerivon om door te slapen (anti-depressivum)

Ik slaap bijna alle nachten :)

Eigenlijk zou ik nog eens lang een slaapcentrum willen passeren om te zien waar het nu exact schort maar de gedachte dat ik dan weer een nacht moet wakkerliggen ... brrrrr
Izzy
Gevorderd lid

heel slecht slapen

Bericht door Izzy »

Oh verschrikkelijk en helaas heel herkenbaar.
Vooral tijdens mindere periodes heb ik er veel last van. moeilijk om door zulke nachten te komen, meestal voel ik me dan erg verdrietig en eenzaam.
Niet veel aan te doen helaas behalve misschien slaapmiddelen idd (zelf slik ik er niets voor).
Veel sterkte.

Liefs.
Plaats reactie