Trage schildklier / temperatuurtest

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Trage schildklier / temperatuurtest

Bericht door senna »

Zijn er mensen die dit al hebben toegepast en die dit betrouwbaar vinden ?
Alternatieve artsen staren zich niet blind op uitslagen van bloedonderzoek maar passen de temperatuurtest toe.

http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.n ... childklier
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Trage schildklier / temperatuurtest

Bericht door Barb70 »

Deze test werkt goed als je helemaal gezond bent, en hooguit vermoed dat je schildklier niet goed zijn werk doet.
Als je de diagnose ME/CVS hebt dan is al bekend dat je lichaamstemperatuur niet die is van een gezond mens. Vaak zitten we al wat lager in onze temperatuur, en dan word het uitvoeren van een test zoals deze opeens niet meer betrouwbaar.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik heb dat ooit geprobeerd, ik kocht een nieuwe thermometer bij de apotheker en ben daar nadien gaan reklameren omdat die zogezegd niet werkte, mijn temperatuur bleef heel laag.
Later viel mijn frank dat het misschien aan mezelf kon liggen. :oops:
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Senna,

Een dergelijke temperatuur test is onbetrouwbaar. Zeker, als er ook sprake is van ME/CVS is dit niet de weg om een te laag of te snel werkende schildklier op te sporen.

Er moet wel een echte arts aan te pas komen om een schildklierziekte te kunnen vinden en te behandelen met medicatie. De therapeuten op de site http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.n ... childklier zijn, volgens mij, geen artsen met minimaal een medische basisartsopleiding? Of wel? Het staat in ieder geval niet vermeld bij de personen.

Er zit veel kaf tussen het koren wat betreft alternatieve geneeskundige behandelaars. Wees asjeblieft voorzichtig, zeker als het om schildklierziekten gaat.

Je kunt veel beter via de huisarts een bloedonderzoek laten doen en de TSH, T3, T4 en anti-TPO en anti-Tg, vitamine B12, vitamine D, laten prikken. Of via een internist/endocrinoloog.

Als je toch via het alternatieve circuit hiernaar wilt laten kijken en goed onderzoek wilt laten doen, kies dan een arts van deze lijst: http://www.abng.nl/index.html Zij hebben echt verstand van zaken en staren zich niet blind op bloedwaarden en kijken ook (juist) verder dan normale bloedwaarden en doen erg uitgebreid bloedonderzoek en ander onderzoek (scan/echo) etc.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Senna,

Ik heb de site: www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index ... aktijkhome nog even uitgebreider gelezen.

Over de schildklier heb ik gelezen: www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index ... childklier
En:
Behandeling in de praktijk.
"Ik ben geen arts (ik heb geen medicijnen gestudeerd), dus ik mag geen schildklierhormoon voorschrijven".
En over vermoeidheid heb ik gelezen: www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index ... rmoeidheid
Dat heeft niets met de lichamelijke ziekte ME/CVS te maken.

Ik krijg zeker niet het idee dat de behandelaars/therapeuten bij deze praktijk ME/CVS, of een schildklierziekte en/of beiden goed zullen kunnen behandelen en/of dat zij daar wel goed genoeg voor opgeleid zijn.

Voor een aantal zaken zoals, voeding, ondersteuning etc. kunnen zij vast goed hulp bieden, dat ziet er prima uit. Maar, voor de behandeling van ME/CVS, of een schildklierziekte en/of beiden, lijkt mij dit niet de juiste praktijk.

Wees voorzichtig, meis, om daar heen te gaan! Ik zou je dit afraden, maar uiteindelijk maak je natuurlijk zelf een keuze.

Veel succes en sterkte!

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Ik heb begrepen van mijn huisarts dat je alleen goed geholpen kan worden bij een te trage schildklier door bv L-Tyrone of Thyorxine in te nemen, officiële schildklierhormen dus. hij vertelde me dat wanneer je met natuurlijke hormonen ed aan de slag gaat je het nooit meer terug goed kan krijgen. Je lichaam gaat na een tijdje nergens meer op reageren en dan ben je nog verder van huis. Juist te weten komen wat je tekort komt kan ook alleen maar juist bepaald worden met een bloedtest zoals Louisa hierboven al schreef.
Ik herken mezelf wel in het verhaal van lage temperatuur en te trage schildklier. Ik neem elke dag een pilletje hiervoor in en kan het zo wel goed onder controle houden.

Groetjes Nele
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Wat zou het toch makkelijk zijn als met dit eenvoudige testje bewezen was dat je schildklier traag werkt.
Ik heb de test gedaan en meet bijna altijd onder de 36°C.
Ik herken ook een hoop klachten die horen bij trage schildklier.
Het ging mij alleen om de test. Ik ben helemaal niet van plan om me daar te laten testen. Ik ben uitvoerig getest bij een endocrinoloog : niks aan de hand.
Op hypomaarniethappy lees je toch heel veel verhalen van mensen met normale waarden, zelfs mensen die medicatie nemen en die toch hun klachten blijven behouden.

http://74.125.77.132/search?q=cache:Mzx ... clnk&gl=be

Ook op deze site spreken ze van de temperatuurtest.
Ook het verband met CVS wordt uitgelegd.

Bedankt allemaal voor jullie reacties !
De schildklier lijkt me een levensbelangrijk maar ingewikkeld orgaan !
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Senna,
senna schreef:Wat zou het toch makkelijk zijn als met dit eenvoudige testje bewezen was dat je schildklier traag werkt.
:P Hihi, tsja, was het maar zo inderdaad!
Ik ben uitvoerig getest bij een endocrinoloog: niks aan de hand.
Een reguliere internist/endocrinoloog (Nederland) vindt de bloedwaarden, die tussen de referenties liggen, goed!. Dat is richtlijn. Zij staren blind inderdaad alleen naar de bloedwaarden. Ook al heb je veel klachten en ben je doodziek, dan is de internist/endocrinoloog uitgepraat en stuurt je gewoon naar huis en/of naar de psychiater.

Mijn internist vindt dat problemen in het totale hormonale systeem een gevolg zijn van de ME/CVS.
1.5. Canadese Criteria

Een verplichte eis in de Canadese richtlijnen is 'verergering van symptomen na inspanning, inspanningsintolerantie'. Daarnaast moet er ook sprake zijn van stoornissen van het centrale zenuwstelsel, neurologische/cognitieve, neuro-endocriene en immuniteitsstoornissen.

B. Neuro-endocriene verschijnselen

1. instabiele c.q. lagere lichaamstemperatuur met markeerbare dagelijkse schommeling hierin
2. periodiek hevig zweten
3. terugkerende gevoelens van koortsigheid
4. koude ledematen
5. slecht tegen hitte en kou kunnen
6. opvallende gewichtsverandering-anorexia of abnormale eetlust
7. verminderd aanpassingsvermogen en verergering van symptomen bij lichamelijke of geestelijke stress
Op hypomaarniethappy lees je toch heel veel verhalen van mensen met normale waarden, zelfs mensen die medicatie nemen en die toch hun klachten blijven behouden.
Sommigen van die lotgenoten gaan dan vaak naar een andere arts: www.abng.nl/index.html omdat de reguliere internist/endocrinoloog hen niet wil helpen. Een anbg arts onderzoekt veel uitgebreider en komt vaak tot aanvullende of nieuwe (schokkende) conclusies/diagnose. En vaak kan de anbg arts wel helpen en behandelen (met goede resultaten), waar de internist/endocrinoloog dat niet kan (lees: niet wil).

Ik heb begrepen dat de meeste internisten/endocrinologen in Nederland op gebied van ME/CVS en hormonale ziekten meer dan 10 jaar achterlopen in vergelijk met andere landen.
De schildklier lijkt me een levensbelangrijk maar ingewikkeld orgaan!
:P Dat klopt!

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

"Ook al heb je veel klachten en ben je doodziek, dan is de internist/endocrinoloog uitgepraat en stuurt je gewoon naar huis en/of naar de psychiater."

Oei, dan maken schildklierpatiënten hetzelfde mee dan CVS-patiënten !

"Mijn internist vindt dat problemen in het totale hormonale systeem een gevolg zijn van de ME/CVS."

Ja, dat zal wel kloppen.

Ook mijn bijnieren waren ok.
Daar las ik net nog een leuk artikel over ! Binnenkort is de halve wereldbevolking moe !

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... ekte.dhtml
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Senna,
senna schreef:Oei, dan maken schildklierpatiënten hetzelfde mee dan CVS-patiënten !
Ja, dat klopt, helaas. Velen lopen tegen precies dezelfde muren aan, zowel op maatschappelijk- sociaal- en medisch gebied!

bron: informatiemap van hypomaarniethappy
In Nederland lijden 500.000 mensen aan enige vorm van schildklierziekte. Daarnaast loop een groot aantal mensen onwetend rond.

50.000 worden niet goed behandeld en blijven (dood)ziek met ernstige restklachten. De reguliere artsen in Nederland hebben het over "een zeer kleine minderheid", "hoogstens 10%". Dat betekent in Nederland toch al gauw zo'n 50.000 mensen, het is maar wat je een kleine minderheid noemt!
Ik zet toch wel vraagtekens bij de Nederlandse reguliere internisten/endocrinologen als behandelaars qua medische kennis, diagnose stellingen en behandelingen.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Hé Louisa,

Heb jij ook al gehoord dat er kelp-tabletjes worden aangeraden ivm jodium-tekort?

Groetjes,
Senna
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hai Senna,
senna schreef:Heb jij ook al gehoord dat er kelp-tabletjes worden aangeraden ivm jodium-tekort?
:P Ja, dat heb ik ook gehoord. Maar als je schildkliermedicatie gebruikt, mag dat juist niet. En, ook als je gezond (zeg ik maar ff) bent zonder schildklierproblemen, en/of ME/CVS-er met problemen in het totale hormonale systeem bent, moet je goed uitkijken met kelp.

Zie onderstaande informatie. En die neem ik zelf wel serieus.

Op de site van de De Schildklierstichting Nederland (bron:www.schildklier.nl) staat over kelp vermeld:
Vraag: Kan het slikken van kelptabletten schadelijk zijn? Kun je hierdoor een ontregelde schildklierfunctie krijgen? Heeft dit eventueel invloed op goed ingestelde hypo-/hyperthyreoïdie?

Antwoord: In kelp zit (veel) jodium. Het middel wordt gemaakt uit wiersoorten, wordt ten onrechte als onschadelijk bestempeld en is vaak in vermageringspreparaten te vinden. Een te grote hoeveelheid jodium kan een hyper-, maar soms ook een hypothyreoïdie veroorzaken.
Vermijden dus. Ook bij een goed ingestelde hypo-, of hyperthyreoïdie.
En ook op de site van De Schildklierstichting Nederland (bron:www.schildklier.nl) Zie: Schildklier Magazine – maart 2008.
Medisch Wetenswaardig

Wetenswaardigheden Levothyroxine en andere medicijnen/supplementen

Welke medicijnen hebben invloed op levothyroxine? Mag ik vitamines tegelijk met levothyroxine innemen? Is dagelijks slikken van extra jodium, zoals kelp en zeewier, wel of niet goed voor schildklierpatiënten? Bij patiënten leven veel vragen over levothyroxine in combinatie met andere medicijnen. In dit artikel worden de wisselwerkingen van levothyroxine besproken. Overigens: verander nooit zelf de dosis, maar laat bloedwaarden bepalen en overleg met uw arts.

Medicijnen die de schildklierhormoonproductie (T4 en T3) stimuleren
Jodium kan de schildklier te snel maar ook te langzaam laten werken. Extra jodiuminname wordt voor schildklierpatiënten afgeraden.
Kelp; zeewier; jodiumhoudende ontsmettingsmiddelen; röntgencontrastmiddelen met jodium, amiodarone (hartmedicatie). Producten om af te vallen bevatten soms een hoge doses jodium/kelp!
En een antwoord van een apotheker in Nederland op vraag over gebruik van kelp-tabletjes:
liever niet, omdat in kelp ook jodium aanwezig is, kan het de schildklierfunctie beïnvloeden, zowel bij hyper als bij hypothyroidie.
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik gebruik soms wel kombu-zeewier voor bij de soep te doen, omdat er in onze voeding meestal wel te weinig jodium zit.
In Belgie zijn vorig jaar de bakkers verplicht geworden om jodium-zout in hun brood te verwerken, omdat er blijkbaar heel wat ziekten vastgesteld werden door te weinig jodium.
Maar, je moet wel uitkijken, en zeker niet te veel gebruiken, hoor, want dat is dan ook weer schadelijk, he.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Karolien,
karolien schreef:In Belgie zijn vorig jaar de bakkers verplicht geworden om jodium-zout in hun brood te verwerken, omdat er blijkbaar heel wat ziekten vastgesteld werden door te weinig jodium.
:P Grappig dat je dat noemt. En goed dat dit in België is gedaan. In Nederland zit het tegenwoordig ook in meer producten, maar niet in alle broodsoorten. Je moet dan letten op de vermelding, in Nederland, dat er "bakkerszout" op het etiket staat. Dit is dan jodium-zout.

Deze tip kreeg ik van de diëtiste in Lelystad. Volgens de diëtiste is jodium-zout iets anders dan zout. Zout komt in veel producten voor, maar is niet het juiste zout en als je daar te veel van gebruikt: ongezond. Daarom moet je goed de etiketten lezen. :P

Bron: Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl):
Hoeveel jodium heb je nodig en waar zit het in?

Een volwassene heeft dagelijks 150 tot 200 microgram jodium nodig. Kinderen iets minder, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven iets meer. Ongeveer de helft van onze jodiuminname halen we uit brood. Drie sneetjes brood leveren al ongeveer 90 microgram jodium. Een stukje kabeljauwfilet (100 gram) levert 110 microgram jodium. Een theelepel (2 gram) JOZO zout levert 100 microgram jodium. Let op: in ‘gewoon’ keukenzout of zeezout zit weinig tot geen jodium.

Tips voor slechte broodeters

Ben je geen broodeter of (ook) een slechte ontbijter? Zorg dan dat je op een andere manier voldoende jodium binnenkrijgt. Sinds 1999 mag er ook jodium worden toegevoegd aan andere graanproducten dan brood, zoals muesli, crackers en havermout. Lees hiervoor het etiket. In Nederland waren bakkers tot 1998 verplicht jodium aan hun zout toe te voegen, maar deze regel is door de nieuwe Europese wetgeving komen te vervallen. Binnenkort sluit het ministerie van VWS een convenant met Nederlandse producenten van brood, broodvervangers en bakkerijproducten om jodium toe te voegen. Ook andere voedingsmiddelen mogen straks worden verrijkt met jodium.

Wees matig, ook met jodium

Een teveel aan jodium is ook niet goed. De veilige bovengrens ligt voor gezonde mensen op 600 microgram per dag. Daarom is de hoeveelheid jodium die producenten aan hun voedingsproducten mogen toevoegen aan een maximum gebonden. Om de bovengrens niet te overschrijden, kun je beter geen jodiumsupplementen en zeewierpreparaten gebruiken tenzij de arts dit voorschrijft. Deze bevatten soms een erg hoge dosis jodium, wat een averechts effect kan hebben. Voor mensen met een schildklieraandoening is het daarom verstandig geen supplementen te gebruiken.

Eenvoudig recept

In principe geldt voor iedereen: eet voldoende brood en vis en gebruik JOZO-zout, met name als je zelf brood bakt. Dan weet je zeker dat je voldoende jodium binnenkrijgt.
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 mar 2011, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Die laatste tip: eet voldoende brood?
Zou ik wel willen, maar ik kan spijtig genoeg geen brood verdragen.
Plaats reactie