De kerstdagen...hoe verplichtingen doorkomen?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Kerst

Bericht door bloemetje »

Wat verdrietig, Puck. Wel fijn dat de feestdagen dan toch zo gemoedelijk verlopen zijn. En nu lekker rustig aan doen. Laat alles maar wachten tot 2010, dan hebben we weer een heel jaar om dingen proberen voor elkaar te krijgen.

Hou je goed, groetjes, Bloem
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kerst

Bericht door marlène »

Nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf. Dat is mijn devies!

Ik ga nu al drie jaar naar geen enkel kerstfeest of eindejaarsfeest meer. Willen ze me nu zien, dan moeten ze maar tot hier komen. Mijn eigen zus woont op 6 km van hier en heb ik sindsdien niet meer gezien want ze heeft het te druk met haar twee kindjes en parttime job. Ook goed. Ik ga mijn energie niet meer opofferen. Waarom moet ik drie weken in bed liggen van een dagje uit terwijl zij gezond en fit zijn?

Sinds 23 december zit ik alleen thuis, heb niemand meer gezien behalve moeder die eten komt brengen. Hubby en de drie kinderen zitten zoals gewoonlijk in Frankrijk bij oma daar. Ze begrijpen het wel. Ze hebben me jaren elk weekend op de bank zien liggen nog voor ik ziek was verklaard en andere klachten had. Vind het prima zo! Genieten van de rust en weg van de heisa. Voor een extraverte persoonlijkheid een hele ommekeer moet ik zelf toegeven. Vond het vroeger vreselijk om alleen te zijn. Nu doet het me deugd.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Kerst

Bericht door verlorengezondheidman »

@marlene;
Vond het vroeger vreselijk om alleen te zijn. Nu doet het me deugd.
Hier denk ik precies hetzelfde over :shock:
Zelfs potentiële (nieuwe) vriendinnen zullen zich hier (helaas :roll: ) in moeten schikken.
ME/CVS maakt meer kapot dan je lief is, een strijd op leven en dood zou je het ook mogen noemen wat mij betreft :twisted:

Ben blij dat die kerstdagen voorbij zijn gewoon "NEE" verkopen en de dagen gaan vanzelf voorbij :wink:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

Kerst

Bericht door Puck74 »

@ Marlene: Je hebt groot gelijk! Ik vind het wel schokkend te lezen dat je zus 6 km verderop woont en dan niet even langs komt!! Mijn zus woont 120 km verder op en als ze zou weten dat ik alleen zou zijn zou ze absoluut komen, al is het maar voor een uurtje!

Maar hoe dan ook: Geniet lekker van je rust en een fijne jaarwisseling!
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

hoe de verplichtingen van kerst doorkomen?

Bericht door lano »

Topic samengevoegd. admin

ik weet niet of ik hem hier goed geplaatst heb, anders mag ie uiteraard verplaatst. ik vroeg me af hoe jullie kerst vieren, aangezien het voor ons erg druk is al die visite, en het eten is vaak ook nog eens te vet en te zwaar. waarom dit topic:mijn ouders zijn dit jaar gescheiden wat kerst dus 2x zo druk maakt, het plan voor de andere kinderen is:eerste kerstdag thuis beginnn, met s middags opa en oma, s avonds bij mn vader eten en daar tweede kerstdag ontbijten en daarna naar mn andere opa. Zoals jullie wel snappen(en mn ouders niet) is dit veel te druk voor mij. Dus ben benieuwd hoe jullie dit soort verplichtingen oplossen?
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

hoe de verplichtingen van kerst doorkomen?

Bericht door Lynn »

Ik heb alles nu al afgezegd.. Sinterklaas en Kerst dus.. heeel gezellig! ](*,)
Is het al bijna januari?? :-k
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

hoe de verplichtingen van kerst doorkomen?

Bericht door lano »

ik ken het probleem lynn, laten we hopen dat het een witte kerst word dan zien we iig wat leuks vanuit bed ;)
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ken het probleem, mijn ouders zijn ook gescheiden. Mijn kerst duurde altijd 3 dagen, veel te lang dus. Eigenlijk zouden we ons niet moeten laten verplichten. Wat niet gaat dat gaat niet. Wij voelen het lang er na, zij niet.
Wij mogen dus de regie in handen nemen lijkt me.
Gelukkig hebben mijn ouders weer contact en kunnen we met de ouders van lief afspreken op oud en nieuw.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik ga nergens mee naartoe. Ik blijf al jaren alleen thuis met Kerst en Nieuwjaar. Mijn man en kinderen gaan naar zijn familie (in Frankrijk) en iedereen begrijpt dat inmiddels.

Vrienden nodigen ons ook niet uit, die weten ook hoe de vork aan de steel zit.

Oma nodigt ons uit voor een sobere maaltijd maar kan me niet herinneren hoe we dat vorig jaar gedaan hebben ... Ik was toen te ziek. Ik weet wel nog dat ik gehuild heb van eenzaamheid. Iedereen was de stad in om te vieren, je kon de lachende stemmen en bommetjes horen, en op televisie alleen maar gekke gelukkige gezichten van dansende mensen.

Hoop dat gevoel nooit meer mee te maken. Kon niets meer toen. Volledig afhankelijk van anderen en geen zicht op betering. Om radeloos en moedeloos van te worden.

Korte pijn dit jaar, slaappil en snel onder de dekens zodat ik die confrontatie met het leven snel achter de rug heb. Maar eerst spreek ik mijn wens uit: "In 2011 gaat alles vanzelf!"
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Mooie wens Marlène en het rijmt nog ook! Ik wens het met je mee!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Vandaag afgesproken dat ik met Kerst 1 dag met mijn moeder vier door bij haar te komen voor een niet al te uitgebreid en moeilijk intiem diner en de cadeautjeswissel. Oud en nieuw vieren we ook samen (vorig jaar alleen gezeten en dat nooit maar dan nooit meer!) en dat betekend dat we rond een uur of 10 afspreken en na middernacht weer afscheid nemen. Verder geen verplichtingen of "gezelligheden". Voor het eerst sinds jaren kijk ik eens uit naar de Feestdagen.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik ben de verplichtingen meer dan zat er werk hier ook niet meer aan mee,het kost bergen energie en ik ben weer dagen ziek na het braaf zitten en je beter voordoen dan je je voelt(dat wordt toch van je verwacht althans dat is mijn ervaring!!)

Mijn gezin is het belangrijkste en daar breng ik gezellig de feestdagen mee door en dat vind ik het belangrijkste daar geniet ik echt van!!
Mijn man denkt er gelukkig net zo over als ik en mijn dochters vinden het wel gezellig :wink:

Vorig jaar heb ik bijna een enorme aanvaring gehad met mijn schoonfamilie omdat wij niet kwamen omdat we het niet wilde,we wilde met zn vieren naar een musical (wat ook heel veel energie heeft gekost)
Ik heb zelfs brieven geschreven voor enigszins wat begrip maar dat krijgen we al jaren niet dus kon ik het ook niet verwachten

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik totaal geen familiemens ben en dit is niet zomaar ontstaan er is heel veel gebeurd in het verleden en ik kies nu echt voor mijn gezin en voor mezelf en als er geen begrip is jammer dan!!!

Ik ga er dus met mijn gezin het beste van maken :wink:
Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Bericht door baukje »

Ik kan me de kerstdagen tot 7 jaar terug nog herinneren.
1e Kerstdag kwam de hele familie zich bij mijn ouders helemaal volvreten en 2e kerstdag zat iedereen hier thuis misselijk op de bank.
Vooral onze drie dochters waren elke 2e kerstdag ziek van de enorme drukte (dat was dus de 'gezelligheid') en het enorme voedselaanbod (was dus ook de 'gezelligheid').

Maar ................. mijn ouders benadrukte altijd dat het GEEN verplichting was hoor.
Geheel vrijblijvend.

Jaja, tot we het een keer aandurfden om te zeggen dat we het graag 1e kerstdag met ons eigen gezin wilden vieren, en of het misschien een keertje 2e kerstdag bij hun kon.
OORLOG!!!
Toen was voor manlief de maat vol, en we zijn helemaal niet met kerst geweest.
Ik meen dat we het jaar erop nog een keertje zijn geweest, maar manlief en ik werden gewoon genegeerd door mijn broers, zus, ouders en aanhang.
Zelfs hun kinderen deden dat.

Dat was het begin van een definitieve breuk tussen ons gezin en mijn familie.
Sindsdien vieren we onze feestdagen thuis, gewoon met ons eigen gezin.
Inmiddels worden onze dochters ouder, en doen ze hun eigen ding.
MET onze goedkeuring.

Dit jaar komt onze kleindochter 2e kerstdag naar ons toe, onze oudste dochter komt 's-avonds eten en gaat dan feesten en laat haar dochter lekker bij oma en opa.
Onze middelste dochter viert het met haar nieuwe familie in de hemel, zij is juni 2009 overleden.
Onze jongste dochter van 17,5 jaar heeft een vriend, en is van plan om dit jaar met hem mee te gaan met kerst.

En manlief en ik .... wij kunnen het nog altijd prima vinden saampjes, en vinden het heerlijk om samen te zijn.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Voorgaande jaren is kerst altijd zo een opgaaf geweest altijd de hele dag bij schoonfamilie aanwezig zijn, gezellig doen en vooral zorgen dat je masker goed blijft zitten zodat je daarna de hele week ziek kon zijn zo ver als je over je grenzen was gegaan. En wordt het nog gewaardeerd nee helemaal niet als je na de koffie na de maaltijd naar huis gaat ben je eigenlijk al een spelbreker want je bent zoals gewoonlijk de eerste die weer weg gaat. Moeite doen om te snappen wat je nou precies hebt komt gewoon niet bij ze op en dat wordt nog eens extra benadrukt tijdens dit soort dagen.

Bij mijn eigen ouders is het allemaal altijd iets vrijblijvender maar desalniettemin niet minder vermoeiend.

Maar dit jaar gaat alles anders. Ben ook wel een heel stuk slechter dan voorgaande jaren dus kan niet anders maar partner en ik hebben besloten dat we alleen een kopje koffie bij mijn schoonfamilie drinken en verder helemaal niets doen. Thuis zorgen we dat we snelle simpele hapjes in huis hebben en om zo verder ontspannen de dag door te komen.

Bij mijn eigen familie is het dit jaar ff iets anders. Mijn moeder heeft net een borstamputatie gehad (kanker) en krijgt de dag voor kerst haar Chemo. Dus ff afwachten hoe ze zich voelt anders een lief telefoontje en als beide hier de puf voor hebben kunnen we altijd nog bij elkaar aanwippen voor een bakkie maar die kans is zeer klein.

Oud en Nieuw is dit jaar voor ons zelf. Hoop dat als ik 's middags lang genoeg slaap nog ff van het vuurwerk kan genieten of misschien wordt ik wel wakker van het vuurwerk maar verder niet veel

BEHALVE!!!! Het winnen van de staatsloterij zodat ik eindelijk eens de doktersrekeningen kan betalen :wink: En nog vele andere leukere bestemmingen om het aan uit te geven.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Hierboven is iets niet helemaal goed gegaan.

Ach het is nog vroeg :?: ](*,) :wink: #-o :lol:
Plaats reactie